Ik probeer al een tijdje verschillende MP4-bestanden te openen op mijn Mac, maar geen enkel bestand wordt afgespeeld in QuickTime of een andere speler die ik geprobeerd heb. Ik moet deze video’s bekijken voor school en werk, en ik weet niet zeker wat het probleem veroorzaakt. Als iemand suggesties heeft voor oplossingen of tips om te troubleshooten, zou ik echt wat hulp kunnen gebruiken. Alvast bedankt!
Dus, je start je Mac op, dubbelklikt op een MP4-bestand… en bam – MP4-video’s spelen niet af op je Mac. Of misschien hoor je wel geluid, maar zie je geen beeld. Misschien staart QuickTime je gewoon glazig aan, alsof je zijn voorouder, de Oer-iPod, hebt beledigd. Vraag jij je intussen ook af of Macs echt die “het werkt gewoon” apparaten zijn? (Herkenbare zucht.)
Het Verborgen Probleem: De Identiteitscrisis van MP4
MP4’s lijken wel die Russische matroesjka-poppen. Je ziet een .mp4-bestand, maar wat erin zit? H.264-video? Een gekke audiocodec? Wie zal het zeggen! QuickTime is kieskeurig over wat hij uitpakt, en als het niet bevalt in die container, haakt hij af.
Korte Zijmissie: Bestand Niet Kapot? Test Elders
Heb je ooit geprobeerd dat MP4-bestand naar je stoffige oude Windows-laptop te slepen, of het naar een maat met Universele Mediaspeler te mailen? Als het ergens anders wél werkt, gefeliciteerd, je bestand is niet naar de knoppen – je Mac heeft er gewoon geen zin in.
“Het Ligt Niet Aan Mij, Maar Aan Jou, QuickTime.” De Derdepartij-terugslag
Ik ben vaker dan me lief is het slachtoffer geweest van QuickTime’s codec-soap. Op een gegeven moment had ik het wel gezien en ben ik een app van derden gaan gebruiken: Universele Mac-speler.
Universele Mac-speler maakt het je niet moeilijk — de interface is duidelijk en alles wat je nodig hebt, zit voor je neus. Ik kan makkelijk afspeellijsten maken, een video in beeld-in-beeld zetten of afspelen op een Chromecast, AirPlay, Roku of DLNA-apparaat zonder hoofdbrekens. En als ik wil spelen met instellingen, zijn er toffe trucjes: snelheidscontrole, beeld-per-beeld bekijken, bladwijzers, voorbeeldminiaturen op de tijdbalk (superhandig als je die ene scène zoekt), plus ondertitel- en audiosynchronisatie aanpassen. Oh, en ja – het speelt vrolijk meerdere MP4’s tegelijk op mijn Mac. Gooi er MP4, MKV, AVI of wat dan ook op, en het speelt – zonder gedoe. Geen conversie, geen codecjacht.
Daarnaast: het programma is speciaal voor Mac gemaakt, crasht niet als je ernaar kijkt en zet je ventilator niet in de fik. Er zijn uiteraard andere spelers, maar deze heeft me tot nu toe nooit teleurgesteld.
Kort Antwoord: Hoe MP4 Afspelen op Mac
- Installeer Universele Mac-speler (gratis versie is prima).
- Sleep dat onwillige MP4-bestand in het venster van Universele Mac-speler.
- Druk op afspelen en kijk wat er gebeurt.
Echt, meer is het niet. Geen instellingen om aan te sleutelen, geen kwartier durende filmpjes nodig.
Maar… Wat als de MP4 Echt Kapot Is?
Soms blijkt uiteindelijk dat het bestand zelf aan gort is — misschien ging het mis bij het downloaden, of heeft een vage app het gesloopt. Maar geef de moed niet op: gooi het op een online reparatiedienst. Hulpmiddelen als Slimme Online Videoreparatie of Reparatie Video App laten je het kapotte MP4-bestand direct via de browser uploaden en proberen het op te lappen. Geen installaties, geen gedoe, gewoon duimen en gaan.
Lukt zelfs dat niet? Zoals ze op de oude fora zeiden: “Rust zacht, je MP4. Nooit vergeten.” Misschien werkt ie straks wel na een volgende macOS-update…
Nog steeds geen oplossing? Vraag het rond. Iemand anders heeft jouw rare MP4-probleem vast ook ooit gehad. Je bent niet alleen, geloof me.
Ga niet liegen, MP4’s op Mac zijn al jaren een raar pijnpunt en eerlijk is eerlijk, het lezen van @mikeappsreviewer’s codec-uithaal voelt als déjà vu voor iedereen die ooit heeft geprobeerd een lezing of iets soortgelijks te bekijken dat ook maar een beetje belangrijk is. Maar laat me hier wat stof doen opwaaien: niet elke app van derden is het antwoord. Soms moet je echt de diepte in met het bestand zelf of (hou je vast) de instellingen van macOS.
Om te beginnen: heb je geprobeerd met de rechtermuisknop op de MP4 te klikken en “Open met” te kiezen voor iets geks als VLC in plaats van het aan de Mac over te laten? Soms kiest hij standaard voor QuickTime en negeert je compleet. Vertrouw niet op de standaardkeuze. Als VLC ook crasht, komt hier mijn ietwat impopulaire mening: het kan eigenlijk aan je hardwareversnelling-instellingen liggen of zelfs een probleem met de bestandsrechten, vooral als je het van een clouddienst of gedeelde schijf hebt gehaald (been there, het “rechtenfout”-shirt al aan gehad).
En vergeet het “toon info”-paneel niet. Klik op je MP4, druk op CMD+I en kijk welke codecs onder “Meer info” staan. Zie je H.265 of HEVC, dan doet QuickTime op oudere macOS-versies het gewoon niet, tenzij je een modern apparaat hebt of hebt betaald voor de krankzinnige “pro” codecs van Appel. Bizar, ik weet het.
Nu, @mikeappsreviewer heeft echt gelijk: als je gewoon direct een oplossing wilt, is Elmedia Player de “ik wil er niet over nadenken, speel het gewoon af”-methode. Je haalt hem hier: beleef Mac-video-geluk met Elmedia Video Speler. Speelt vrijwel alles moeiteloos af, zonder codec-marathons, en het lijkt daadwerkelijk op een moderne Mac-app, in tegenstelling tot VLC (sorry VLC, maar je blijft hangen in de UI-hel van 2007).
Als dat nog steeds niet werkt, dan is het bestand waarschijnlijk verloren, als in zwaar beschadigd, of heb je pech met een mega-zeldzame codec die letterlijk niemand gebruikt. Laatste redmiddel: opnieuw downloaden, probeer een goede conversiewebsite (let op reputatie, voorkom malware), of vraag de afzender om een nieuwe versie.
Kort samengevat: Mac en MP4’s zijn zo’n stelletje dat altijd ruzie heeft. Soms is het gewoon onverenigbaarheid, soms is het bestand een puinhoop, en soms zijn de Mac-goden gewoon wreed. Maar je lezing zit waarschijnlijk verstopt achter een vreemde codec of een rechtenfout, en niet alleen een spelerprobleem.
Oh, de eeuwige ‘waarom wil mijn MP4 in hemelsnaam niet afspelen op mijn verdomde Mac?’-spiraal—welkom bij de club. Na het doornemen van de diepgaande (en eerlijk gezegd ook wat klaagzang-achtige) analyses van @mikeappsreviewer en @boswandelaar, moet ik zeggen: je loopt waarschijnlijk tegen een paar klassieke Mac-valkuilen aan, maar laten we dit nu eens van een net iets andere kant benaderen.
Ten eerste ga ik niet simpelweg herhalen dat je een externe videospeler moet downloaden (al is het waar: zonder moeite elk videobestand op Mac afspelen met Elmedia Speler is vaker een redder in nood dan je lief is—QuickTime is extreem kieskeurig met codecs en dat zal waarschijnlijk nooit veranderen).
MAAR—is je opgevallen dat de MP4’s allemaal van dezelfde bron komen? Schoolupload, gedeelde Google Drive, WeTransfer of een willekeurige Telegram-bot die ‘echt niet gepirateerde colleges’ doorspeelt? Soms heeft MacOS geen rechten om vreemd getagde bestanden van netwerk/cloud locaties te lezen. Sleep het MP4-bestand eerst eens naar je bureaublad—echt waar, een lokale schijf kan het verschil maken. Vreemd, maar waar.
Ook extensies liegen. Ik heb bestanden gezien met .mp4 als extensie die eigenlijk iets anders waren (AVI, MKV, zelfs .ts-opnames) met een fout label. Snelste test: open ze in een hex- of teksteditor en kijk naar de header, of doe rechtsklik > “Toon info” en kijk wat MacOS zegt dat het daadwerkelijk voor formaat is. Staat er zoiets als HEVC terwijl je Mac ouder is dan 2017, dan geven je hardware en QuickTime geen kik.
Ik weet dat @boswandelaar zweert bij de “Open met”-truc, maar uit mijn ervaring is VLC NIET het wondermiddel voor elke codec-/MP4-ramp—zeker niet op Apple Silicon waar de poort de laatste tijd wat instabiel is geworden. Als Elmedia faalt, is het bestand bijna zeker verloren of, erger nog, versleuteld. Heb je het van een dubieuze bron gehaald, check dan even extra of het niet gecodeerd of beveiligd is voor bepaalde klassendoeleinden.
Nog een andere theorie: gebruik je beveiligings-/antivirus- of schoonmaakapps? Die vage “cleaners” kunnen soms tijdelijke mappen of video-cache vergrendelen, waardoor de weergave in de achtergrond verstoord raakt. Zet alles wat beweert je Mac te “optimaliseren” eens uit en start het MP4-bestand opnieuw.
TL;DR:
- Zet het bestand lokaal op je Mac.
- Controleer of het echt een MP4 is (en geen ander bestand vermomd als MP4).
- Probeer een heel ander Mac-gebruikersaccount—je zult VERSTELD staan hoe vaak het probleem puur door sandboxed gebruikersrechten komt.
Als dat allemaal niet werkt, is het bestand waarschijnlijk echt kapot en zal geen enkele speler het tot leven wekken—tenzij je uren wil spenderen aan vage “reparatie”-webtools (én mogelijk ongemerkt bitcoins minen). Maar goed, wie weet heb je geluk.