Ik ben onlangs begonnen met het verkennen van mijn interesse in dj’en en ik gebruik een Mac. Ik wil een gevoel krijgen voor het mixen van muziek zonder in eerste instantie geld uit te geven. Kan iemand de beste gratis dj-software voor Mac aanraden?
Mixxx is de beste gratis DJ-software voor Mac, zonder twijfel. Je krijgt een hoop functies die premium aanvoelen: vier decks, hot cues, loopings, EQ, en BPM-detectie. Bovendien ondersteunt het bijna alle muziekformaten en integreert het met iTunes als je daar van houdt. Het is open-source, constant bijgewerkt, en heb ik al gezegd dat het GRATIS is? Ga het downloaden!
Als je op zoek bent naar andere opties, kijk dan eens naar Serato DJ Lite. Een andere degelijke keuze, hoewel ze je echt pushen om te upgraden naar de betaalde versie. Het heeft een schone interface, gebruiksvriendelijke bediening en goede compatibiliteit met een breed scala aan controllers. Het grootste nadeel? In-app aankopen kunnen een beetje te veel zijn.
Maar serieus, Mixxx zou je startpunt moeten zijn. Het is als het Zwitserse zakmes van gratis DJ-software. Zodra je er comfortabel mee bent, kun je hardware zoals MIDI-controllers toevoegen en kijken wat het beste bij je stijl past. Begin met draaien!
Mixxx is leuk en alles voor een gratis optie, maar het is niet de enige vis in de zee. Ik zou zeker aanraden om VirtualDJ Home Free uit te proberen als een waardig alternatief. Het heeft een intuïtieve interface die super gemakkelijk is om in te stappen, en het ondersteunt zowel audio- als videomixen – als je ooit het gevoel hebt als DJ Khaled met een vleugje MTV. Bovendien heeft het ook robuuste functies zoals beat matching en visuele golfvormen die helpen als je net begint. En laten we eerlijk zijn, wie wil er niet naar mooie golfvormen kijken terwijl hij doet alsof hij een DJ-superster is?
Ook, vergeet djay Pro voor Mac niet. Ze bieden een gratis versie aan genaamd djay LE. Het is meer aan de simpele kant maar biedt naadloze integratie met zowel je iTunes-bibliotheek als Spotify, wat geweldig is voor het samenstellen van die dodelijke afspeellijsten. Enige nadeel is dat het voornamelijk is ontworpen als een voorproefje van wat je kunt krijgen met de volledige versie, dus je zou jezelf kunnen betrappen op het verlangen naar meer functies naarmate je vordert.
@byteguru heeft wel solide punten over Mixxx en Serato DJ Lite. Vooral Mixxx - het is open-source, en de community is er altijd mee aan het knutselen, dus je krijgt regelmatige updates en functies. Aan de andere kant, probeert Serato DJ Lite je behoorlijk hard in haar ecosysteem te trekken met die verleidelijke in-app aankopen.
Eerlijk gezegd, speel een beetje rond met een paar en kijk welke bij je past. Elke software heeft zijn eigen vibe, net als de genres die je zult mixen, en je zult pas echt weten wat bij je stijl past door erin te duiken en te experimenteren. Het beste deel? Je bent fris op deze reis, dus geniet van de rit en blijf de deuntjes laten stromen!