Waarom is mijn iPhone ineens zo traag terwijl er niets is veranderd?

Mijn iPhone werd plotseling traag, ook al heb ik onlangs geen nieuwe apps geïnstalleerd, instellingen gewijzigd of iets bijgewerkt. Apps haperen, typen voelt vertraagd aan en wisselen tussen schermen duurt langer dan normaal. Wat kan plotselinge prestatieproblemen op de iPhone veroorzaken en hoe kan ik dit oplossen?

Een bijna volle iPhone kan er absoluut voor zorgen dat alles traag aanvoelt. Dat is niet zomaar een willekeurige mythe die mensen herhalen. iOS heeft vrije ruimte nodig voor tijdelijke bestanden, caches, updates en geheugen gerelateerde processen op de achtergrond. Wanneer de opslag vol raakt, heeft de telefoon minder ruimte om te werken, en dan begin je de vervelende dingen te merken: haperend scrollen, vertraagd typen, apps die eeuwig nodig hebben om te openen, en de hele interface die stroperig aanvoelt.

Een goed doel is om ongeveer 10% tot 20% van je opslag vrij te houden. Als je nog maar een paar GB over hebt, kan de telefoon zich nog steeds vreemd gaan gedragen, zelfs als het lijkt alsof er nog wat ruimte over is.

Dat gezegd hebbende, opslag is niet het enige dat dit kan veroorzaken. Als dit vlak na een iOS update is begonnen, geef het dan even de tijd voordat je aanneemt dat er iets kapot is. Gedurende de eerste 48 tot 72 uur kan de telefoon allerlei achtergrondwerk doen, zoals foto's opnieuw indexeren, appgegevens opnieuw opbouwen en bestanden opschonen. Hem een paar nachten aan de oplader op wifi laten liggen helpt meestal om alles weer tot rust te laten komen.

Als het al een week of langer duurt en het nog steeds slecht is, controleer dan Batterijconditie in Instellingen. Zodra de maximale capaciteit onder de 80% zakt, kan Apples prestatiebeheer de processor vertragen om willekeurige uitschakelingen te verminderen. Hitte kan hetzelfde doen, vooral als de telefoon in direct zonlicht ligt of in een dikke hoes opgesloten zit.

Maar eerlijk gezegd is opslag het eerste waar ik naar zou kijken. Het is heel makkelijk om ongemerkt een hoop rommel te verzamelen: foto's die op duplicaten lijken, oude 4K video's, schermopnames, willekeurige screenshots, alles bij elkaar. Dat handmatig opruimen wordt al snel vervelend.

Wat het voor mij oploste, was het gebruik van Clever Cleaner. Ik ben meestal wantrouwig tegenover opruimapps omdat veel ervan gewoon abonnementsvallen zijn, maar deze was echt gratis, zonder advertenties, verborgen betaalmuren of abonnements onzin.

Het nuttige is dat het niet alleen zegt delete spullen. Het tabblad Heavies sorteert foto's en video's op grootte, zodat je meteen de enorme 4K clips en oude schermopnames kunt vinden die opslagruimte opslokken. Het toont ook de bestandsgrootte direct op de miniatuur, wat keuzes makkelijker maakt. Het tabblad Similars groepeert bijna dubbele foto's, zoals wanneer je tien versies van dezelfde foto hebt gemaakt, en het stelt de beste voor om te bewaren.

Qua privacy verwerkt het ook alles op de telefoon in plaats van je fotobibliotheek ergens anders naartoe te uploaden. Na het vrijmaken van ongeveer 20GB was het verschil duidelijk. De vertraging verdween en de telefoon voelde weer normaal aan.

Eén ding dat mensen missen na het opruimen van foto's: ga naar Foto's, open Albums, scrol naar Recent verwijderd en tik op Verwijder alles. Anders kunnen die bestanden daar 30 dagen blijven staan en ruimte innemen.

Voordat ik een fabrieksreset zou doen, zou ik dit eerst proberen:

1. Als je iOS net hebt bijgewerkt, wacht dan een paar dagen en laat hem 's nachts aan de oplader op wifi.
  2. Zorg ervoor dat Energiebesparingsmodus niet aan staat. Het gele batterij icoon kan de telefoon trager laten aanvoelen.
  3. Wis Safari's cache in Instellingen.
  4. Maak echt wat extra opslagruimte vrij, idealiter minstens 10GB of meer.

Als je opslag vol zit met hetzelfde soort foto en video rommel, is Clever Cleaner een veel snellere manier om de grote bestanden en bijna duplicaten te vinden dan alles met de hand te doen.

Begin niet meteen met een fabrieksreset alleen omdat de hele telefoon ineens traag aanvoelt. Het punt over opslag is terecht, maar plotselinge traagheid zonder duidelijke verandering kan komen door een vastgelopen proces, dus schakel hem een minuut volledig uit, zet hem weer aan en kijk of één specifieke app nog steeds alles vertraagt voordat je de helft van je spullen verwijdert.

Ga er niet van uit dat “er is niets veranderd” betekent dat de telefoon niet ineens op de achtergrond werk verricht. iPhones kunnen vreemd traag worden door dingen die je niet handmatig hebt gestart, zoals het synchroniseren van iCloud-foto’s, het opnieuw indexeren van Berichten, een vastgelopen appverversing, Mail dat een enorme inbox probeert te downloaden, of een slechte netwerk-/VPN-verbinding waardoor apps blijven hangen.

Ik ben het eens met @techchizkid dat volledig uitschakelen de eerste stap is, niet een fabrieksreset. Maar na het opnieuw opstarten zou ik controleren of de vertraging echt de hele telefoon betreft, of dat één achtergrondtaak de ervaring verpest.

Ga naar Instellingen > Batterij en kijk naar de afgelopen 24 uur. Als je één app ziet met veel achtergrondactiviteit, dan is dat je verdachte. Foto’s, Berichten, Mail, Safari, Facebook/Instagram/TikTok, cloudopslag-apps en navigatie-apps zijn veelvoorkomende boosdoeners. Je hoeft niet meteen alles te verwijderen. Probeer Achtergrondverversing uit te schakelen voor die app, forceer één keer het afsluiten ervan en start daarna opnieuw op.

Als typen overal vertraagd is, controleer dan of je een toetsenbord van derden gebruikt. Die kunnen flink haperen als er iets misgaat. Schakel een tijdje terug naar het standaard Apple-toetsenbord en kijk of de vertraging verdwijnt. Als het alleen in één app gebeurt, is de telefoon misschien niet het probleem.

Een paar snelle controles voordat je iets drastisch doet:

1. Schakel VPN tijdelijk uit als je die gebruikt.
  2. Schakel Energiebesparingsmodus uit als die aan staat.
  3. Controleer Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag, maar verwijder niet in paniek willekeurige dingen tenzij de opslag echt bijna vol is.
  4. Kijk naar Batterijconditie. Een versleten batterij kan ervoor zorgen dat de telefoon van de ene op de andere dag oud aanvoelt.
  5. Haal het hoesje er even af als de telefoon warm aanvoelt.
  6. Laat hem een uur of twee aan de oplader op wifi liggen, vooral als Foto’s of Berichten bezig lijkt.

Het opslagadvies hierboven is terecht, maar ik zou voorzichtig zijn met het idee dat opslag altijd de oorzaak is. Als je bijvoorbeeld 40 GB vrij hebt, zal het wissen van foto’s waarschijnlijk geen vastgelopen proces, slechte app-update of toetsenbordfout oplossen. Als je nog maar 2 GB vrij hebt, maak dan eerst schoon.

Een fabrieksreset zou bijna onderaan de lijst moeten staan. Probeer daarvoor eerst Herstel netwerkinstellingen als apps blijven hangen op laadschermen, of Stel toetsenbordwoordenboek opnieuw in als het belangrijkste symptoom vertraagd typen is en autocorrect raar doet. Die opties zijn vervelend omdat je opgeslagen wifi-netwerken of toetsenbordleergegevens kwijtraakt, maar ze zijn veel minder pijnlijk dan de hele telefoon wissen.

Het patroon is belangrijk. Traag na ontgrendelen plus een warme telefoon wijst meestal op achtergrondactiviteit of hitte. Traag bij het openen van webzware apps kan netwerk, VPN of DNS zijn. Traag typen in elke app kan aan het toetsenbord of een lage prestatiemodus liggen. Alleen traag wanneer de opslag bijna vol is, is waarschijnlijk opslag. Behandel het als het uitsluiten van een verdachte in plaats van meteen voor de nucleaire optie te gaan.

Zet de telefoon vijf minuten in vliegtuigmodus en open daarna Notities, Instellingen, Foto’s en een paar apps die geen internet nodig hebben. Als typen en swipen ineens normaal aanvoelen, is de telefoon misschien niet zozeer traag, maar wacht hij op een slecht netwerk, VPN, iCloud-synchronisatie, Privédoorgifte of een app die voortdurend naar huis probeert te bellen.

Daar zou ik het idee om meteen opslag op te schonen een beetje willen nuanceren. Een volle opslag kan een iPhone zeker ontzettend traag maken, maar als de vertraging vooral optreedt bij het openen van feeds, Safari, Mail, App Store, kaarten of iets anders dat op de cloud is gebaseerd, dan raakt het verwijderen van foto’s misschien niet de echte oorzaak. Vergeet het wifi-netwerk en maak opnieuw verbinding, schakel VPN uit, wissel tussen wifi en mobiele data en kijk of het gedrag verandert. Instabiele DNS of wifi van hotel, werk of school kan de hele telefoon kapot doen aanvoelen, omdat zoveel apps op netwerkcontroles wachten.

Als hij in Instellingen en Notities nog steeds traag is terwijl hij helemaal offline is, kijk dan inderdaad naar opslag, batterijconditie, warmte en achtergrondactiviteit zoals de anderen zeiden. Clever Cleaner of het ingebouwde scherm iPhone-opslag kan helpen om enorme video’s te vinden, maar ik zou dat zien als een opruimhulpmiddel, niet als een magische knop om de telefoon snel te maken. De snelle tweedeling is: traag offline betekent een lokaal telefoonprobleem; alleen traag online betekent een verbindings- of accountsynchronisatieprobleem. Dat bespaart een hoop onnodig verwijderen.