De opslag van mijn iPhone blijft 's nachts steeds toenemen, zelfs als ik niets download, en het begint problemen te veroorzaken met updates, foto’s en de prestaties van apps. Ik heb mijn apps gecontroleerd en enkele bestanden verwijderd, maar de opslag is de volgende ochtend weer vol. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat zoveel ruimte kan gebruiken en hoe ik kan voorkomen dat de opslag van mijn iPhone 's nachts volloopt.
Ik kwam dit op een paar iPhones tegen, en de sprong naar opslag bijna vol zag er erger uit dan het was. Die van mij vrat niet plotseling 20 GB op terwijl ik sliep. Wat er gebeurde was eenvoudiger. Eén grote categorie was al een tijdje opgeblazen, en toen gaf iOS eindelijk de waarschuwing.
Begin hier: Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Wacht even en laat de grafiek laden. Ik zou controleren welke categorie de schade veroorzaakt. De gebruikelijke rommel is Foto’s, apps, berichtbijlagen, downloads of Systeemgegevens.
Waar ik eerst zou kijken
Als Foto’s bijna bovenaan staat, zou ik dat vóór alles aanpakken. Veel mensen zoeken naar exacte duplicaten en stoppen daar. Dat deed ik ook. Het hielp nauwelijks. De grotere rommelhoop bestond uit dingen zoals deze:
- burstfoto’s waarbij 18 foto’s hetzelfde lijken
- bewerkte kopieën van dezelfde afbeelding
- schermafbeeldingen waarvan je was vergeten dat ze bestonden
- oude video’s, vooral lange
- Live Photos
Dat was het onderdeel dat mij de meeste ruimte opleverde. Het ingebouwde album Duplicaten op de iPhone is beperkt. Het pakt exacte kopieën en mist veel bijna-gelijke foto’s. In een paar discussies die ik las, zeiden mensen dat apps van derden voor opschonen honderden, soms duizenden, vergelijkbare foto’s vonden die Apple helemaal niet markeerde.
Ik zou beginnen met Clever Cleaner. Ik probeerde het omdat mijn fotobibliotheek het grootste probleemgebied was, niet apps. Het sorteert meer dan alleen strikte duplicaten. Het brengt vergelijkbaar uitziende foto’s samen, groepeert schermafbeeldingen, laat de grootste bestanden zien en laat je Live Photos omzetten in gewone stilstaande foto’s zodat ze minder ruimte innemen. Volgens wat mensen meldden, kregen sommigen ongeveer 10 GB terug. Anderen zaten dichter bij 30 GB na het opschonen van vergelijkbare foto’s, schermafbeeldingen en Live Photos.
De onderdelen waar ik op zou letten
- Vergelijkbare, voor bijna dubbele foto's
- Grote bestanden, voor de grootste video's en afbeeldingen
- Schermafbeeldingen, voor snelle opschoning in batches
- Live, voor het omzetten van Live Photos naar standaardfoto's
Het handige is dat je nog steeds alles controleert voordat je iets verwijdert. Ik was in het begin wantrouwig, net als de meeste mensen. Na het controleren van de selecties waren de overeenkomsten behoorlijk goed, beter dan ik eerlijk gezegd had verwacht.
Controleer na foto's de apps
Dit is de andere plek die mensen missen. Sociale apps, streamingapps en browsers stapelen op de achtergrond gecachte gegevens op. Ik heb gezien dat één herinstallatie meer opslagruimte vrijmaakte dan het verwijderen van een stapel willekeurige afbeeldingen. Kijk naar:
- gedownloade shows of muziek binnen apps
- browsercache
- offlinebestanden in cloud- of leesapps
- grote berichtenthreads met media
Als één app enorm lijkt, zou ik die eerst openen en downloads wissen als de app dat ondersteunt. Zo niet, dan werkt het soms sneller om die te verwijderen en opnieuw te installeren.
Wanneer de cijfers nog steeds verkeerd lijken
Als de opslag maar blijft toenemen en er niets voor de hand liggends is dat het verklaart, controleer dan Systeemgegevens. Deze categorie is vervelend omdat iOS je er bijna geen directe controle over geeft. Ik heb gevallen gezien waarin het opgeblazen bleef totdat er een back-up van de telefoon was gemaakt, deze was gereset en vervolgens hersteld. Niet gebruikelijk, maar het gebeurt.
Dus als je iPhone zegt dat hij van de ene op de andere dag vol is geraakt, zou ik mijn geld eerst op Foto s zetten, daarna op app-cache, en als derde op Systeemgegevens. Ik zou de fotobibliotheek opschonen met Clever Cleaner, en daarna grote apps en downloads controleren. De meeste neppe mysterieuze opslag die ik heb gezien, bleek uiteindelijk op een van die plekken te zitten.
Sprongen in de nacht zijn vaak achtergrondonderhoud, geen mysterieuze bestanden. Ik ben het op één punt een beetje oneens met @mikeappsreviewer. Foto’s komen vaak voor, zeker, maar op mijn iPhone was de grotere boosdoener synchronisatie en cacheverversing.
Controleer deze dingen eerst.
-
Berichten in iCloud
Als de synchronisatie vastloopt, bewaart je telefoon lokale kopieën langer. Grote groepschats, video’s, spraakberichten, stickers, GIF’s. Ze stapelen zich snel op. Ga naar Instellingen, je Apple ID, iCloud, Berichten. Open daarna grote gesprekken en verwijder media vanuit het gesprek zelf. -
Maildownloads
De Mail-app slaat bijlagen en vernieuwde mailboxgegevens op. Als je Gmail, Outlook of werkmail hebt toegevoegd, loopt de opslag langzaam op terwijl de telefoon aan het opladen is via wifi. Het verwijderen en opnieuw toevoegen van een opgeblazen mailaccount heeft het bij mij een keer opgelost. -
Podcast- en muziekbuffers
Apple Podcasts, Spotify, YouTube, Netflix. Deze apps downloaden afleveringen opnieuw, cachen streams en bewaren mislukte downloads. Mensen missen dit omdat het er niet uitziet als een normale download. Open elke app en controleer de opgeslagen inhoud. -
iCloud Drive en Bestanden
De Bestanden-app bewaart offline kopieën. Sommige apps slaan daar ook exportbestanden op. Controleer Op mijn iPhone en Downloads. -
Mislukte iOS-updatebestanden
Deze is verraderlijk. iPhone downloadt updatepakketten ’s nachts. Als de installatie mislukt, blijft het bestand daar soms staan. Ga naar Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag. Als je een iOS-update in de lijst ziet staan, verwijder die dan.
Als je probleem fotobloat is, is Clever Cleaner nog steeds het bekijken waard voor het opschonen van iPhone-foto-opslag, vooral voor vergelijkbare foto’s en zware bestanden. Deze video behandelt ook praktische opschoonstappen: bekijk hoe je snel iPhone-opslag vrijmaakt
Nog één ding. Start opnieuw op na het opschonen. De opslagrapportage van iOS loopt achter en ziet er soms urenlang verkeerd uit.
Wat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @ombrasilente zeiden: soms is de opslag niet echt “nieuwe” rommel, maar is iOS opnieuw aan het indexeren en tijdelijke werkruimte aan het gebruiken. ’s Nachts is het moment waarop de telefoon aan de lader ligt, op wifi zit en al die dingen doet die Apple op de achtergrond verstopt. Foto-analyse, Spotlight-indexering, iCloud-synchronisatie, voorbereiding op updates, logrotatie, dat soort irritante onzin.
Een paar punten die ze niet echt noemden:
- Safari-leeslijst offline pagina’s
- Voice Memos-back-ups/lokale kopieën
- GarageBand-/iMovie-projectbestanden als je die ooit hebt gebruikt
- WhatsApp-/Telegram-documentopslag binnen de app
- Boeken/pdf’s gedownload in Apple Books
- Siri-stemmen en offline taalpakketten
- toegankelijkheidsstemmen als je gesproken materiaal hebt ingeschakeld
Controleer ook Instellingen > App Store en kijk of automatische app-updates aanstaan. Apps kunnen ’s nachts updaten, en sommige games/sociale apps worden na updates veel groter omdat de cache opnieuw wordt opgebouwd.
Met één ding ben ik het niet helemaal eens: mensen roepen te snel dat “Systeemgegevens kapot zijn”. Soms daalt het vanzelf weer na 24 tot 48 uur zodra het opschonen klaar is. Irritant, ja. Een permanente bug, niet altijd.
Als Foto’s nog steeds je grootste categorie zijn, dan ja, Clever Cleaner is logisch om vergelijkbare foto’s, zware video’s, screenshots en Live Photos te vinden die Apple mist. Ik zou deze thread ook lezen als je een praktijkervaring wilt: zie waarom mensen Clever Cleaner aanbevelen voor het opschonen van iPhone-foto’s
Mijn volgorde zou zijn:
- controleer iPhone-opslag na een herstart
- vergelijk categoriegroottes in de ochtend en avond
- schakel automatische app-updates één nacht uit
- controleer Bestanden, Boeken, WhatsApp/Telegram, Voice Memos
- als alleen Foto’s enorm groot is, gebruik Clever Cleaner
- als alleen Systeemgegevens dagenlang blijven pieken, maak een back-up en herstel
Dat “’s nachts vollopen” is meestal achtergrondonderhoud, niet een spook dat films op je telefoon downloadt.
Een invalshoek die ik niet genoeg benadrukt zie door @ombrasilente, @voyageurdubois en @mikeappsreviewer: opslaggroei kan bestaan uit snapshots en rollback-ruimte, niet alleen uit cache.
Als je iCloud-back-up gebruikt, app-updates hebt of een iOS-update zich 's nachts begint voor te bereiden, kan de iPhone tijdelijk ruimte reserveren zodat een mislukte wijziging veilig ongedaan kan worden gemaakt. Die ruimte kan eruitzien als willekeurige opgeblazen opslag totdat de taak is voltooid. Ik ben het eigenlijk niet helemaal eens met het idee dat Foto’s elke keer de eerste verdachte is. Op sommige telefoons is het echte probleem tijdelijke werkopslag plus één app die zich slecht gedraagt.
Wat ik anders zou doen:
- Controleer Analytics-gegevens in Privacy en beveiliging. Als één app 's nachts voortdurend crasht, kunnen logbestanden zich opstapelen.
- Kijk naar VPN-, beveiligings-, scanner- en schoonmaakapps. Ironisch genoeg kunnen deze grote lokale caches aanmaken.
- Open Agenda en Notities als je grote bijlagen synchroniseert. Ingesloten scans, pdf’s en gedeelde notitiemedia kunnen ongemerkt flink toenemen.
- Als je Apple Music met Synchroniseer bibliotheek gebruikt, controleer dan gedownloade lossless-nummers. Die zijn enorm.
Een praktische test:
- Noteer de categoriegroottes voor het slapengaan.
- Schakel wifi één nacht uit.
- Laat de volgende nacht wifi aan maar schakel Ververs op achtergrond uit.
- Vergelijk de resultaten.
Zo kun je vaststellen of het om cloudsynchronisatie of app-activiteit gaat.
Als je grootste categorie duidelijk foto’s is, dan is Clever Cleaner redelijk.
Voordelen: vindt vergelijkbare foto’s, grote bestanden, schermafbeeldingen, Live Photos.
Nadelen: je moet de resultaten nog steeds zorgvuldig controleren, en het lost Systeemgegevens of vreemde synchronisatiebugs niet op.
Dus ja, opslag die zich 's nachts vult is vaak iOS dat onderhoud uitvoert, maar als het echt elke nacht gebeurt, zou ik vermoeden dat één app of één synchronisatiebron steeds opnieuw faalt.