Jag har nyligen börjat utforska mitt intresse för DJ-ing och jag använder en Mac. Jag vill få en känsla för att mixa musik utan att spendera några pengar initialt. Kan någon rekommendera den bästa gratis DJ-programvaran för Mac?
Mixxx är den bästa gratis DJ-mjukvaran för Mac, utan tvekan. Du får en mängd funktioner som känns premium: fyra däck, hotcues, loopning, EQ och BPM-detektion. Plus, det stödjer nästan alla musikformat och integreras med iTunes om du gillar det. Det är öppen källkod, uppdateras ständigt, och nämnde jag att det är GRATIS? Gå och ladda ner det!
Om du letar efter andra alternativ, kolla in Serato DJ Lite. Ett annat bra val, även om de verkligen försöker få dig att uppgradera till betald version. Det har ett rent gränssnitt, lättanvända kontroller och bra kompatibilitet med ett brett utbud av kontroller. Den största nackdelen? In-app-köp kan vara lite mycket.
Men seriöst, Mixxx bör vara din utgångspunkt. Det är som schweiziska armékniven av gratis DJ-mjukvara. När du blir bekväm med det, kan du utforska att lägga till hårdvara som MIDI-kontroller och se vad som passar din stil. Börja snurra!
Mixxx är coolt och allt för ett gratisalternativ, men det är inte den enda fisken i sjön. Jag skulle definitivt rekommendera att prova VirtualDJ Home Free som ett värdigt alternativ. Det har ett intuitivt gränssnitt som är superlätt att komma in i, och det stöder både ljud- och videomixning – om du någonsin känner dig som DJ Khaled med en twist av MTV. Plus, det har också robusta funktioner som beat matchning och visuella vågformer som hjälper när du just har börjat. Och för att vara ärlig, vem vill inte se på snygga vågformer medan man låtsas vara en DJ-superstjärna?
Glöm heller inte djay Pro för Mac. De erbjuder en gratisversion som heter djay LE. Den är mer åt det simpla hållet men erbjuder sömlös integration med både ditt iTunes-bibliotek och Spotify, vilket är rätt fantastiskt för att kurera de där dödliga spellistorna. Enda nackdelen är att den mestadels är designad som en smakbit av vad du kan få med fullversionen, så du kanske finner dig önskande fler funktioner när du går framåt.
@byteguru har några bra poänger om Mixxx och Serato DJ Lite dock. Speciellt Mixxx – det är open-source, och communityt håller alltid på att mecka med det så du får regelbundna uppdateringar och funktioner. Å andra sidan försöker Serato DJ Lite verkligen dra in dig i sitt ekosystem ganska hårt med de lockande in-app-köpen.
Ärligt talat, lek runt med några och se vad som klickar med dig. Varje programvara har sin egen känsla, ungefär som genrerna du kommer att mixa, och du kommer bara verkligen att veta vad som passar din stil genom att dyka in och experimentera. Bästa delen? Du är färsk på denna resa så njut av åkturen och håll musiken igång!