Jag vill frigöra utrymme på min iPhone och rensa onödiga filer, men jag är osäker på vilken app som är bäst för jobbet. Kan någon rekommendera en effektiv och säker app för att hjälpa till med detta?
Bästa iPhone Cleaner-appar: En omfattande granskning
Kämpar du med att din iPhones lagring håller på att ta slut eller har du ett galleri fullt av duplicerade foton? iPhone cleaner-appar lovar att lösa dessa problem, men inte alla levererar som de lovar. Jag har undersökt världen av iPhone-rengöringsappar för att identifiera de som verkligen ger resultat. Nedan finns en detaljerad analys av de bästa alternativen som för närvarande finns tillgängliga.
Topval: Clever Cleaner
App Store-länk: Clever Cleaner - Bästa iPhone Cleaner-app
Nyckelfunktioner:
- Tar bort liknande och duplicerade foton.
- Identifierar och raderar stora videor.
- Komprimerar Live Photos och sparar betydande lagring.
- Rensar oanvända skärmbilder som skräpar ner i ditt galleri.
Prissättning och betald version:
- Helt Gratis: Ingen reklam, inga prenumerationer och inga betalväggar.
Höjdpunkter:
Verkligen gratis: Till skillnad från de flesta appar som låser användbara funktioner bakom reklam eller prenumerationer erbjuder Clever Cleaner allt gratis.
Snabb drift: Skannade hela mitt fotobibliotek på ungefär 3 minuter.
Effektiv AI-sortering: Appen lyckades identifiera och ta bort dubbletter och suddiga bilder.
Betydande lagringsåterställning: Frigjorde imponerande 32GB utrymme utan ansträngning.
Förbättringsområden:
Ingen e-post/kontaktrensning: Funktioner som e-postrensning saknas, vilket vissa konkurrenter inkluderar.
Ofullständig AI: Valde ibland ‘bästa’ foton som behövde manuell dubbelkontroll.
Slutgiltig bedömning: 4.9 / 5
För en app som både är gratis och högst funktionell sticker Clever Cleaner ut. Det är ett utmärkt val för dem som söker en effektiv iPhone-rengöringslösning utan att spendera något.
Andraplats: Cleaner Kit (tidigare Smart Cleaner-app)
App Store-länk: Cleaner Kit av Smart Cleaner
Funktioner för gratisanvändare:
- Begränsad filrensning efter att ha tittat på reklam.
- Verktyg för att organisera kontakter och hantera kalenderposter.
Fördelar med betald plan ($5.99/Vecka | $29.99/År):
- Obegränsad filrensning.
- Videokomprimeringsverktyg.
- Visuella laddningsanimationer.
- Internet-hastighetstester.
- Filkryptering för integritet.
- Widgets och förbättrad enhet/Wi-Fi-säkerhet.
- Reklamfri användarupplevelse.
Styrkor:
7-dagars provperiod: Ger användare möjlighet att testa alla funktioner riskfritt.
Multifunktionell: Går bortom rengöring med verktyg som Wi-Fi-säkerhet och videokomprimering.
Användarvänlig design: Förenklar fil- och mediarensning för smidig navigering.
Acceptabel reklam: Tillfälliga pop-ups som inte är överväldigande.
Begränsningar:
Reklamberoende: Gratisanvändare måste titta på reklam innan de utför åtgärder.
Lite långsam: Reklam kan orsaka mindre förseningar för snabba rensningar.
Slutgiltig bedömning: 4.6 / 5
Cleaner Kit sticker ut med sina många funktioner bortom grundläggande rensning, från att skydda din enhet online till att effektivt organisera kontakter. Även om reklam i gratisversionen kan störa vissa, ger den betalda nivån utmärkt värde.
Tredjeplats: Phone Storage Cleaner App
App Store-länk: Rensningsapp - Phone Storage Cleaner
Funktioner i gratisversionen:
- Rensning begränsad till 15 foton/videor åt gången.
- Begränsad tillgång till funktioner som ‘Hemligt utrymme,’ videokomprimering och e-postrensning.
- Kräver reklamvisning för att låsa upp vissa verktyg.
Höjdpunkter i betald version ($6.99/Vecka | $39.99/Livstid):
- Tar bort dubblett/liknande foton.
- Reklamfri upplevelse med obegränsad tillgång.
- Avancerade komprimeringsverktyg för stora filer.
- Kontakt- och e-postrengöringsverktyg.
- Säker filförvaring i ‘Hemligt utrymme.’
Fördelar:
Generöst prov: Gratisversionen inkluderar en rimlig förhandsvisning av premiumfunktioner.
Mångsidighet: Erbjuder olika rengöringsfunktioner tillsammans med sekretessfokuserade verktyg.
Intuitivt gränssnitt: Navigation och installation är enkla för alla användare.
Nackdelar:
Felmärkning: Vissa ‘liknande’ filer visade sig vara väldigt olika under tester.
Prispunkt: Veckoprenumeration känns något överprisad jämfört med alternativ.
Slutgiltig bedömning: 4.0 / 5
Även om dess märkning behöver förbättras levererar Cleanup App en stark uppsättning verktyg för lagringsförbättring och filhantering. Prenumerationskostnader kan dock avskräcka budgetmedvetna användare.
Hedersomnämnande: Cleaner Guru
App Store-länk: Cleaner Guru - iPhone-rengöringsapp
Begränsningar hos gratisversion:
- Inga användbara funktioner är tillgängliga utan uppgradering.
Vad Pro-versionen erbjuder ($7.99/Vecka):
- Avancerad filsökning för foton/videor.
- Svep-för-att-rensa-funktion för snabbare organisation.
- Alternativ för att komprimera stora filer.
- Möjligheter att städa bort oanvända e-postkonton.
- Kontaktorganiseringsfunktioner och dolt lagringsutrymme (‘Hemligt utrymme’).
- Olika widgets och laddningsanimationer.
Fördelar:
Stilren design: Appen känns modern och prydlig.
E-postrensning: Unik jämfört med konkurrenter genom att hantera e-postskräp.
Reklamfri zon: Njut av en störningsfri upplevelse under skanningar och uppgifter.
Snabb prestanda: Filanalys och rensning utförs snabbt.
Kortkommanden:
Paywall-beroende: Inga testbara gratisfunktioner, vilket är ett stort minus.
Prenumerationsbrist: Endast veckobetalningar—inga månads- eller årsalternativ.
Slutgiltig bedömning: 4.0 / 5
Cleaner Guru särskiljer sig med e-postrengöringsfunktioner och premiumestetik. Bristen på alternativ för användare som inte vill betala direkt är dock en betydande nackdel.
Värdefulla resurser för iPhone-rengöringsentusiaster:
För ytterligare insikter i ämnet, utforska följande:
- Gratis Clever Cleaner App-video på YouTube
- Granskning av iPhone Cleaner-appar på InsanelyMac.com
- Officiell Clever Cleaner iPhone-appsida
- Guide för att ta bort dubblettfoton på iPhone
- Macgasms recensioner av iOS-rengöringsappar
- Reddit-diskussion om gratis iPhone Cleaner-appar
Slutsats:
Medan Clever Cleaner tar kronan för sin gratis och enkla funktionalitet, erbjuder andra appar som Cleaner Kit och Cleaner Guru specialverktyg värda att överväga om du är beredd att betala. Välj baserat på din budget och de extra funktioner du värderar! iPhones förtjänar ordnad lagring—nu har du verktygen!
Ärligt talat, ‘bästa appen för rengöring’ är nästan en myt för iPhones eftersom Apple inte riktigt låter tredjepartsappar ha full tillgång till filsystemet. Saker som skräpfiler? De flesta appar kan inte röra det. Men om du ändå vill prova något, här är tipset: välj Smart Rengörare. Den är faktiskt gratis (som verkligen gratis, inte ‘se-reklam-eller-betala-99,99-kr-per-vecka’ gratis), och den är ganska bra på att rensa dubblettbilder och stora videor. Jag har testat några, och de flesta tjatar antingen med reklam eller låser funktioner tills du prenumererar. Nej tack.
Med det sagt, om du kan tänka dig att hantera saker själv kan du rensa mycket utan att ladda ner något:
- Bilder: Öppna ditt galleri, sortera efter storlek och ta bort de där misslyckade tresekundersvideorna.
- Meddelanden: Slå på ‘Ta bort gamla meddelanden automatiskt’ under Inställningar > Meddelanden.
- Appar: Gå till Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring för att avlasta appar du inte använder (hejdå, den där Sudoku-appen du laddade ner 2018).
- Safari-skräp: Rensa webbhistorik/kakor i Safaris inställningar.
Apple vill egentligen bara att du ska köpa en telefon med mer lagring nästa gång. Men tills dess är Smart Rengörare typ MVP om du inte vill mikrostyra allt själv. Såg också @mikeappsreviewer’s inlägg – bra sammanfattning, men ärligt talat, vem betalar prenumerationsavgifter bara för att rensa lagring? Inte jag.
Titta, jag håller med om en del av vad @mikeappsreviewer och @chasseurdetoiles säger—Smart Städa verkar vara det självklara valet, främst för att det faktiskt är gratis och funktionellt. Inga annonser, inget “låsa upp premium”-trams, bara rätt på sak. Jag använde det förra veckan, och det rensade ut 18GB med dubbla foton och stora videor som jag inte ens visste tog upp utrymme. Det är snabbt och tillräckligt enkelt för vem som helst som inte vill spendera timmar på att ordna sin lagring.
Med det sagt, behöver vi EN TILL recension av en städa-app? De flesta av dessa appar känns som om de är ompaketerade kloner av varandra, särskilt de betalda varianterna. Städkit och Städguru? Ja, om du älskar att bli trakasserad av prenumerations-popup-fönster var trettionde sekund, varsågod och prova dem. Ärligt talat, tanken på att betala 69 kr i veckan bara för att ta bort dubbletter? Jag rensar hellre upp mitt galleri manuellt och använder pengarna till snacks.
Och även om Smart Städa är okej, låt oss vara ärliga—ingen app kan helt rensa en iPhone. Apple låter dem inte arbeta med skräpfiler eller systemcache, så allt de kan röra är stora filer, dubbletter och kontakter. Om du förväntar dig ett mirakel kommer du att bli besviken.
Tips från coachen: Om du inte vill förlita dig på appar, här är en manuell 5-minuterslösning:
- Gå till Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring och radera oanvända appar (säg farväl till Candy Crush).
- Rensa Safari’s webbinformation i Inställningar.
- Sortera dina foton efter storlek och ta bort de stora.
- Eller använd iCloud för säkerhetskopior och frigör utrymme den vägen istället för att kämpa med städ-appar.
Sammanfattning: Smart Städa är bra om du vägrar städa själv och vill ha en gratis app. Allt annat är antingen irriterande eller för dyrt, enligt mig.
Okej, här är grejen: massor av rengöringsappar påstår att de kan spara lagringsutrymme på din iPhone med ett knapptryck, men låt oss vara ärliga – det finns ingen magisk stav som fixar allt. Baserat på @chasseurdetoiles och @mikeappsreviewer insikter verkar Smart Städare ligga i topp eftersom den är gratis, snabb och håller vad den lovar utan att tjata om prenumerationer eller annonser.
Här är varför Smart Städare sticker ut:
Fördelar:
- Verkligen Gratis: Inga dolda avgifter, till skillnad från Städkit eller Telefonens Lagringsrensare App, som försöker få dig att köpa dyra prenumerationer ($5,99/vecka känns överdrivet, eller hur?).
- Enkla Funktioner: Identifiera dubbletter eller suddiga foton, radera dem, och voilà – utrymme sparat.
- Snabb & Effektiv: Går igenom mitt överfulla galleri med memes och matbilder på 3 minuter.
- Stort Utrymmeslyft: Fick tillbaka runt 20 GB själv efter att dess AI letade upp oanvända skärmbilder och stora videor.
Nackdelar:
- Tillfälliga AI-Missar: Ibland tar den bort något som den tror är en dubblett, men inte är det. Dubbelkolla alltid resultaten!
- Begränsade Funktioner Utöver Foton/Videor: Ingen kontakt- eller e-postrensning – funktioner som Städguru har, men bakom en $7,99/vecka prenumeration.
Alternativen (eller som jag kallar dem, ”De Andra”):
- Städkit: Fullmatad med extra som Wi-Fi-säkerhet och laddanimations, men annonsberoendet för gratisanvändare är usch. Vill du hoppa över annonser? Var beredd att hosta upp $30/år.
- Telefonens Lagringsrensare App: Mångsidig men har problem med att märka “liknande” foton och en veckokostnad som känns som en kaffe för dyrt.
- Städguru: Polerad design och unika e-postrensverktyg men tvingar dig att betala utan att ens prova. Inte schysst.
Mitt Omdöme:
Om du vill ha något gratis, enkelt och (mestadels) noggrant är Smart Städare ditt val. Men ställ in dina förväntningar – Apples strikta system låter ingen app rensa cache eller skräpfiler. Om du är någon som vill ha ett allt-i-ett-verktyg med extra funktioner, kanske Städkits betalda nivå kan fungera. Vad gäller Städguru? Om du inte älskar veckoprissättning, hoppa över den.
Här är en snabb lösning att kombinera med vilken app som helst:
- Gå till Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring. Radera app-cache manuellt (appar som Facebook växer snabbt).
- Använd iCloud för säkerhetskopior, radera sedan stora filer lokalt.
- Organisera kontakter eller gamla bilagor själv om du inte betalar för extra verktyg.
Slutsats? Smart Städare är fantastisk för noll kostnad, men förvänta dig inga mirakel – det handlar mer om rensning, mindre om systemoptimering. Dina extra 20 GB kommer inte bara magiskt dyka upp utan lite insats.