Lagring på min iPhone börjar ta slut och den blir väldigt långsam. Jag har raderat foton och appar men det är fortfarande inte tillräckligt. Finns det några pålitliga appar som kan hjälpa till att frigöra utrymme?
Upptäckter från test av iPhone-rensarappar
Efter att ha provat flera iPhone-rensarappar har jag identifierat de som verkligen fungerar genom att frigöra lagring och organisera ditt fotobibliotek. Här är min upplevelse:
Bästa valet: Clever Cleaner - Bästa iPhone-rensarappen
Huvudfunktioner:
- Tar effektivt bort liknande och dubbla foton.
- Identifierar och raderar stora videofiler.
- Komprimerar Live Photos för att spara utrymme.
- Rensar oanvända skärmbilder.
Prissättning:
- 100 % gratis att använda. Inga annonser, betalväggar eller dolda avgifter.
Vad som imponerar:
- Helt gratis: Till skillnad från de flesta appar som tar betalt eller inkluderar annonser sticker Clever Cleaner ut utan baktankar.
- Supersnabb skanning: Skannade mitt fotobibliotek med 10 000 bilder på cirka 3 minuter!
- Intelligent AI-sortering: Identifierade korrekt dubbletter och undermåliga bilder.
- Betydande städresultat: Jag frigjorde 32 GB lagringsutrymme utan ansträngning.
Begränsningar:
- Ingen kontaktadministration: Funktioner som e-postrensning kan saknas.
- AI-brister: Ibland verkade den automatiska urvalet av ‘bästa’ foton godtyckligt, vilket krävde manuella justeringar.
Omdöme:
4,9/5
För en app som inte kostar något och levererar fantastiska resultat tar Clever Cleaner hem priset. Det är utan tvekan en av de bästa iPhone-rensningsverktygen som finns.
Läs mer:
- Se appen i aktion på YouTube
- Officiell webbplats för Clever Cleaner
- Recensionsinsikter från InsanelyMac
Andraplats: Cleaner Kit
Funktioner (Gratisversion):
- Utför rensning efter att du sett annonser.
- Hanterar kontakter och kalender.
Funktioner (Betalversion):
- Fullständig rensning utan begränsningar.
- Komprimerar stora videor.
- Unik ‘Enhets- och Wi-Fi-säkerhet’ för extra skydd.
- Widgets och laddningsanimationer.
- Prenumerationer: $5,99 per vecka eller $29,99 per år.
Höjdpunkter:
- Erbjuder enhetssäkerhet, internethastighetstester och döljning av filer, vilket skiljer den från vanliga rensarappar.
- Användarvänlig: Lätt navigering och intuitivt gränssnitt.
- Mindre störande annonser jämfört med andra konkurrerande appar.
Nackdelar:
- Annonser i gratisversionen lägger till ett extra steg före rensningssessioner.
- Veckopriset kanske inte tilltalar budgetmedvetna användare.
Omdöme:
4,6/5
Cleaner Kit imponerar genom att integrera extra funktioner som enhetssäkerhet och Wi-Fi-skydd med kärnrensningsfunktioner. 7-dagars gratis provperiod för premiumversionen gör det värt att prova.
Stark utmanare: Cleanup App - Telefonlagringsrensare
- Begränsad till 15 foton/videor per rensningssession.
- Begränsad tillgång till kontaktadministration, laddningsanimationer och hemliga verktyg (annonser krävs).
- Tar bort annonser och begränsningar av funktionalitet.
- Inkluderar avancerade funktioner som e-postrensning och kontaktadministration.
- Planer: $6,99 per vecka eller $39,99 livstid.
Fördelar:
- Erbjuder omfattande rensningsfunktioner: Foton, videor, kontakter och e-post.
- Ger användare möjlighet att testa dess funktionalitet gratis innan de förbinder sig.
- Rena, lättanvända gränssnitt.
Nackdelar:
- Felaktig märkning av “liknande” foton/videor inträffar ibland.
- Veckoprissättning är dyr jämfört med alternativ.
Omdöme:
4,0/5
En bra allround iPhone-rensare med ett imponerande utbud av funktioner i både gratis- och premiumversionerna. Dock kan dess inkonsekventa fotomärkning och relativt höga kostnad avskräcka vissa användare.
Endast för premiumanvändare: Cleaner Guru
- Ingen gratisanvändning: Den här appen kräver uppgradering för att få åtkomst till funktioner.
- Smart foto-/videorensning och komprimering.
- Avancerade alternativ som e-posthantering och hemligt lagringsutrymme.
- Fasta veckoprenumerationspriser: $7,99 (Pro) eller $6,99 (Lite).
Vad som gör den unik:
- Inga annonser eller pop-ups i premiumversionen gör användarupplevelsen sömlös.
- Snabb skanningshastighet med en snygg, modern design.
- Unik e-postrensningsfunktion, som sällan hittas i liknande appar.
Nackdelar:
- Avsaknaden av gratisfunktioner gör den otillgänglig för test utan prenumeration.
- Flexibiliteten i prenumerationsplaner är begränsad (endast veckobetalningar tillgängliga).
Omdöme:
4,0/5
För användare redo att betala i förväg erbjuder Cleaner Guru robusta funktioner, inklusive e-postrensning och en premiumupplevelse utan annonser. Men avsaknaden av gratisalternativ kan göra vissa användare tveksamma.
Sammanfattning: Bästa iPhone-rensarappar baserat på tester
- Clever Cleaner: Det ultimata valet för en helt kostnadsfri, effektiv rensare.
- Cleaner Kit: En mångsidig app som erbjuder rensning plus säkerhets- och verktygsfunktioner.
- Cleanup App: Utmärkt för gratis tester med starka funktioner, även om märkning av foton inte alltid är korrekt.
- Cleaner Guru: Premiumanvändare kan uppskatta dess unika e-postrensningsfunktion, men bristen på gratis funktionalitet kan vara en nackdel.
Utforska mer:
- Hur man tar bort dubbla foton på iPhone – Reddit-diskussion
- Jämförande recensioner på Macgasm
- Höjdpunkter från gratis iPhone-rensarappar – Reddit
Att hitta rätt rensarapp beror på dina behov—värdesätter du gratis funktioner, AI-precision, extra verktyg eller en lyxig upplevelse? Utforska dina alternativ och återvinn det värdefulla lagringsutrymmet på din iPhone!
Åh, tro mig, jag känner smärtan av att få slut på iPhone-lagring—det är den moderna teknikens kamp. Du raderar foton, avinstallerar appar du knappt minns att du laddade ner, och ändå förföljer det där meddelandet ‘Lagring nästan full’ dig. Låt oss istället dyka in i lösningarna istället för att gråta över de förlorade gigabyten.
Om du letar efter appar för att rensa lagringsutrymme finns det några guldkorn (och några floppar, ärligt talat). Jag såg att @mikeappsreviewer nämnde appen Clever Cleaner, som är helt gratis, snabb och använder AI för att göra det tunga jobbet. Jag testade den själv, och ja, den är chockerande användbar, men jag önskar att den kunde gå djupare in i områden som rensning av e-post eller hantering av cachefiler. Ändå—den frigjorde över 25GB lagring från dubbletter och de där värdelösa gamla skärmdumparna som tydligen fyllde mitt galleri (jag visste inte ens att de gömde sig överallt).
Med det sagt, här kommer en joker: ibland är rensningsappar övervärderade. Om ditt problem inte är foton eller videor, försök att manuellt hantera Safari-cache (Inställningar > Safari > Rensa historik och webbplatsdata). Dessutom älskar iPhones att hålla fast vid ‘Annan lagring,’ som appar som Clever Cleaner inte alltid fixar. För den röra, offloada oanvända appar (Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring), vilket automatiskt behåller data men tar bort appen. Det är som Marie Kondo för din mobil.
Ett annat knep: stäng av iMessage-media autospara under Inställningar > Meddelanden. De är ändå 80% memes och skärmdumpar, och de samlas snabbt på hög. Behöver du verkligen den suddiga bilden av en katt som din moster skickade vidare 2016?
Om du är villig att spendera? Rensningsappar som Cleaner Guru har coola funktioner som e-postrensning, även om deras prenumerationsmodell kan vara för dyr om du inte är dränkt i hundratals gigabyte. Jag testade dem, men ärligt talat är Clever Cleaner mer vettigt eftersom den är gratis (och bättre än vissa betalalternativ).
Åh, en sak till: iCloud. Jag vet att det är irriterande att betala Apple något extra, men en plan på 0,99 $/månad för 50GB kan vara en räddare i nöden om din telefon ständigt får slut på utrymme. Molnlagring + Clever Cleaner är en oslagbar kombination.
TL;DR: Prova Clever Cleaner först; den är gratis och funkar utmärkt för foton, videor och skärmdumpar. Rensa appdata och cachefiler manuellt för resten. Något utöver det kan kräva en hård titt på iCloud eller premiumappar om du är en lagringshamster. RIP värdefulla gigabyte!
Clever Cleaner verkar vara ett bra alternativ, men låt mig ge en annan vinkel. Innan du hoppar på appar, har du provat lite klassisk manuell städning? Gå till Inställningar > iPhone-lagring och se vad som tar upp mest utrymme. Ofta är det inte bara foton och videor—det är saker som enorma iMessage-konversationer med mediebilagor. Du kanske har en lång rad GIF:ar från gruppchattar som kan raderas utan pardon.
Stäng också av “Behåll original” i dina iPhone-kamerainställningar (Inställningar > Bilder > Optimera iPhone-lagring) för att flytta högupplösta foton till iCloud istället för på din enhet. På tal om iCloud, om allt annat misslyckas, omfamna det överprissatta Apple-ekosystemet—det är inte gratis, men 50 GB molnlagring för 0,99 USD/månad kan spara dig från huvudvärken att krångla med annan lagring.
Om du måste använda en app (och tro mig, jag förstår bekvämligheten), är Clever Cleaner värd att prova—gratis och hanterar grundläggande saker som att ta bort dubbletter väl. Men hörru, varför pratar ingen om iOS-funktionen för att avlasta oanvända appar? Gå till Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring och aktivera “Avlasta oanvända appar.” Den tar automatiskt bort saker du inte använder men behåller deras data, så att du inte förlorar något permanent.
För de modiga själar som överväger betalappar som Cleaner Guru—kom bara ihåg, ibland är dessa appar för aggressiva med prenumerationer och hittar inte alltid allt. Om du gör manuell rensning plus Clever Cleaner, är du i princip 90% på väg till en rensad telefon utan att behöva lägga ut extra pengar. Bara mina två ören.
Okej, låt oss bryta ner detta på ett rakt och enkelt sätt. Först och främst, appar som Clever Cleaner är en fantastisk startpunkt. Den är helt gratis, fungerar smidigt och hanterar grunderna som att ta bort dubblettbilder, stora videor och till och med komprimera Live Photos. Skanningsprocessen går ganska snabbt, och AI-sorteringen är okej, även om den ibland väljer fel ‘bästa bild,’ så dubbelkolla är ett måste. Dess största fördel? Du störs inte av annonser eller luras in i prenumerationer. Största nackdelen? Ingen kontakt/e-postrensning och saknar viss avancerad funktionalitet, men ärligt, för en gratisapp levererar den.
Jämfört med andra som Cleaner Kit eller Cleaner Guru—om du är okej med annonser eller kan tänka dig att lägga ut några kronor, är dessa bra alternativ. Cleaner Kit erbjuder extra verktyg som Wi-Fi-skydd och filgömning, vilket är coola bonusar, men kom ihåg att det finns en prenumerationsmodell. Cleaner Guru skippar annonser i premiumversionen men tvingar dig att betala i förskott, vilket är irriterande om du bara vill testa den. Dessutom känns deras veckopris-modell som ett girigt drag, om du inte verkligen behöver deras e-postrensning.
Med det sagt, låt mig ge ett alternativt arbetsflöde istället för att helt förlita sig på appar:
- Kolla manuellt på “iPhone-lagring”—Gå till Inställningar och sortera efter appstorlek. Ibland gömmer appar som WhatsApp eller Spotify cachade filer som kräver manuell rensning.
- Felaktiga lagringsinställningar? Om du har behållit originalfoton synkade på din enhet, växla till “Optimera iPhone-lagring” (Inställningar > Bilder).
- Konvertera gamla videor—Ladda upp dem till Google Photos eller andra molnplattformar om iCloud känns som en fälla.
- Rensa Meddelanden—Gruppchattar med memes, GIF-ar och videoskräp? Ställ in meddelanden att auto-radera efter ett år (Inställningar > Meddelanden > Behåll meddelanden).
- Avlasta oanvända appar—Aktivera detta under iPhone-lagring. Dina appdata förblir säkra för när du installerar om senare.
För dem som behöver en allt-i-ett-automatiserad lösning med extra funktionalitet, är Clever Cleaner din MVP med sitt kostnadsfria värde, men genom att lägga till manuella justeringar som ovan kan du maximera dina resultat. Mer lagring, inga onödiga app-låsande prenumerationer och mindre krångel!