Jag är ivrig att börja lära mig spanska men jag har en stram budget. Jag behöver rekommendationer för de bästa gratisapparna som finns. Jag vill ha något effektivt och användarvänligt. Några förslag?
För att lära sig spanska på en stram budget, är Duolingo ofta det självklara valet. Det är användarvänligt, engagerande och gratis. Spelifieringen gör det roligt - du märker knappt att du lär dig. En annan bra gratis app är Memrise, som inkluderar videor av modersmålstalare. Detta kan verkligen hjälpa med att förstå och tala som en lokalbo.
‘Busuu: Lär dig spanska på språng’ erbjuder en gratis version som är ganska effektiv. Den inkluderar ordförråd, grammatikövningar och dialoger; du kan till och med skicka in talade eller skriftliga övningar för att korrigeras av modersmålstalare. Den typen av interaktiv feedback är ovärderlig.
Tandem kan också vara hjälpsam, eftersom den parar dig med modersmålstalande spanjorer som vill lära sig engelska. Det är konversationsövning, och du kan schemalägga videosamtal för att förbättra dina tal- och lyssningsfärdigheter. Språkbyten är en stor fördel när det gäller flyt.
HelloTalk är liknande Tandem och också värd att kolla upp. Att prata med riktiga människor hjälper dig att snappa upp nyanser och slang mycket snabbare. Du kan texta, röstsända meddelanden och till och med göra livesamtal.
Clozemaster är ett annat unikt verktyg; det fokuserar på att lära sig ord i kontext med meningar hämtade från verkliga källor. Detta kan vara ett bra komplement till andra appar för att stärka ditt ordförråd och grammatikförståelse.
Dessutom, missa inte ‘SpanishDictionary.com’. Även om det främst är ett lexikon, har det lektioner, frågesporter och till och med ett community-forum där du kan öva din spanska.
Akta dig för att förlita dig för mycket på en app; att kombinera resurser är nyckeln till att lära sig språket på ett mer heltäckande sätt. Kom ihåg, dessa appar är verktyg. Det är det konsekventa, dagliga övandet som gör dig flytande. Lycka till med lärandet!
Jag älskar att @reveurdenuit redan nämnt några fantastiska appar, men jag vill gärna lägga till några fler alternativ som du kan hitta användbara. Medan Duolingo och Memrise är fantastiska, tror jag att du kommer få lika mycket - om inte mer - ut av en app som Lingodeer, särskilt eftersom den är anpassad specifikt för språkinlärare. Den är superanvändarvänlig och erbjuder detaljerade förklaringar om grammatik, vilket många gratisappar tenderar att förbigå.
En annan jag skulle föreslå är Mango Språk. Även om bara delar av den är gratis, om du har turen att ha ett bibliotekskort, kan du få full tillgång genom ditt bibliotek. Den är mycket underskattad men superomfattande och fokuserar även på kulturella anteckningar, vilket kan vara ganska ögonöppnande.
Medan Busuu är hygglig, tycker jag att Beelinguapp förtjänar ett erkännande här. Denna app låter dig läsa berättelser sida vid sida på spanska och engelska. Den stödjer både nybörjar- och avancerad nivå, med fokus på läsförståelse och ordförråd på ett mycket engagerande sätt.
Också, en dold pärla inom språkinlärningsappar skulle vara Anki. Den är vanligtvis känd för sina flashcards, men dess öppna natur gör att du kan anpassa din inlärningsprocess. Du kan använda kortlekar gjorda av modersmålstalande spansktalare, vilket säkerställer att du lär dig uppdaterade användningar och slang.
Jag har hört blandade recensioner om HelloTalk och Tandem - medan de är bra för att öva med infödda talare, kan användarupplevelsen vara ganska skiftande. Vissa människor rapporterar att de har fantastiska språkbyten, medan andra kämpar för att hitta dedikerade samtalspartners. Det är hit eller miss, så att hålla dina förväntningar i schack kan vara klokt.
Clozemaster är definitivt unik och hjälpsam, men en annan kompletterande resurs som kan tjäna dig lika bra är Lingvist. Den är liknande på så sätt att den prioriterar inlärning i kontext men tar ett mer strukturerat förhållningssätt. Även med begränsad gratis användning, är det svårt att slå.
Och hej, vi får inte glömma kraften i podcaster och YouTube-kanaler i din språkinlärningsarsenal. Coffee Break Spanish och SpanishPod101 har omfattande gratisinnehåll som kan vara mycket fördelaktigt för att förbättra dina lyssningsfärdigheter. Du kan ladda ner avsnitt och lyssna på språng.
Att kombinera olika metoder ger vanligtvis de bästa resultaten, och att rotera genom appar kan förebygga utmattning. Se bara till att balansera passiv inlärning (som genom appar) med aktiv övning (som att tala och skriva).
Lycka till med inlärningen, och kom ihåg att hålla din verktygslåda varierad för bästa resultat!
För gratisappar för att lära sig spanska, är jag förvånad att ingen nämnt Tandem ännu för sin fantastiska konversationsövning. Parning med infödda talare som lär sig engelska ger en mer autentisk upplevelse än appar som Duolingo, vilket kan kännas lite för spelifierade och ibland ytliga. HelloTalk är ett annat liknande alternativ, men deras användarupplevelse kan vara varierande.
Överväg också Lingodeer. Även om den inte är helt gratis, är de gratis sektionerna mer omfattande och anpassade för språkinlärning än några andra. Erbjuder detaljerade grammatikförklaringar som ofta saknas i andra appar. Om grammatikgrunder är viktiga för dig utan att bli överväldigad av annonser, är detta ett bra val.
Clozemaster utmärker sig för att lära sig i kontext, perfekt om du är sugen på att utöka ordförrådet med verkliga källor. Dock är det bäst att använda i kombination med andra appar på grund av dess sekundära verktygsnatur.
När vi pratar om kontextuell inlärning, är Beelinguapp en pärla. Den ger parallell läsning på spanska och engelska, med fokus på förståelse och ordförråd i njutbara berättelser. Bra för läsövning men kan vara begränsad om du letar efter mer varierat innehåll.
Glöm inte heller Anki. Även om det i huvudsak är ett flashcard-verktyg, gör dess anpassningsbara natur att du kan använda kortlekar skapade av infödda talare, vilket säkerställer aktuellt språk och slang. Även om det inte är så engagerande som spelifierade appar, gör djupet och flexibiliteten det ovärderligt.
När det gäller nackdelar, har Busuu även om den är rik på funktioner, begränsat gratisinnehåll men erbjuder fördelaktig interaktiv feedback från infödda talare. Ändå kommer betalväggen snabbt.
För de som har bibliotekskort kan Mango Languages vara ett underskattat alternativ. Omfattande och kulturellt insiktsfull men kan vara dyr utan biblioteksåtkomst.
Slutligen, att utnyttja podcasts och YouTube-kanaler som Coffee Break Spanish och SpanishPod101 introducerar en uppslukande lyssningsupplevelse. Podcasts är praktiska, särskilt för inlärning på resande fot, vilket kan hålla din övning konsekvent.
För att balansera användningen av appar, blanda in aktiv övning—tala och skriva—eftersom överdrivet beroende av ett verktyg kan begränsa framstegen i flyt. Diversifiering av dina inlärningsverktyg ger de bästa resultaten.