Jag försökte spegla min iPhone till min Samsung-TV med Luf tSpel, men det fungerar inte. Mina enheter är anslutna till samma trådlösa nätverk, men TV:n visas inte bland Luf tSpel-alternativen. Jag behöver hjälp att ta reda på vad som orsakar problemet och hur jag kan lösa det.
Vissa Samsung-tv-apparater, särskilt äldre modeller eller budgetvarianter, har kanske inte inbyggd Luftspela-funktionalitet. I sådana fall blir tredjepartsappar för skärmspegling viktiga verktyg för att överbrygga detta gap. Dessa appar erbjuder både flexibilitet och bekvämlighet för trådlös delning av skärm. Nedan finns flera utmärkta alternativ att prova:
-
DoCast
DoCast tar förstaplatsen för sin enkelhet och tillförlitlighet. Den här appen ger sömlösa speglingsmöjligheter av skärmen med bara några tryck, vilket säkerställer minimal fördröjning och stabil prestanda vid strömning, spel och presentationer. Det är en användarvänlig lösning som riktar sig till iOS-enheter. -
SpegelMakt
En mångsidig app som fungerar på flera enheter och operativsystem, SpegelMakt är ett bra val för den som vill spegla både mobila enheter och datorer. Dess intuitiva design och extrafunktioner, som anteckningsverktyg, gör den idealisk för både privat och professionellt bruk. -
LåterSe
Ett annat fantastiskt gratisalternativ, LåterSe möjliggör smidig trådlös spegling och erbjuder funktioner som inspelning och skärmdumpar under din session. Du kan använda den utan abonnemang eller köp inuti appen, vilket gör den budgetvänlig. -
LuftStråleTV
Speciellt anpassad för Äpple-enheter och Smarta TV-apparater, LuftStråleTV erbjuder en förfinad upplevelse och stödjer spegling även när Luftspela inte är tillgängligt. Den fungerar smidigt med Samsung-tv och är utmärkt för att strömma videor eller dela mobilappar. -
Reflektor
Reflektor är en omfattande allt-i-ett-lösning för den som önskar mer än bara grundläggande spegling av skärm. Den stödjer både trådlös spegling och trådbundna anslutningar, vilket ger extra stabilitet och mångsidighet – särskilt användbart för presentationer eller längre visningssessioner.
Om trådlösa lösningar inte är din preferens eller om du vill ha den mest stabila anslutningen möjligt, överväg att använda en HDMI-kabel. Denna enkla men effektiva metod kringgår kompatibilitetsproblem helt och hållet. Så här fungerar det:
- Köp en HDMI-kabel och rätt adapter (som en blixt-till-HDMI-adapter för iOS-enheter).
- Anslut ena änden av kabeln till tv:ns HDMI-ingång och den andra till din enhet med hjälp av adaptern.
- Byt tv:ns ingång till motsvarande HDMI-port, och voilà! Din skärm visas utan risk för fördröjning eller avbrott.
Även om denna metod är mindre elegant än trådlösa alternativ, garanterar den konsekvent prestanda och är mycket tillförlitlig för aktiviteter som spel eller detaljerade presentationer.
Okej, vi börjar med det uppenbara—är du säker på att din Samsung TV faktiskt har stöd för AirPlay? Alla Samsung TV-apparater har inte den funktionen, så det är värt att dubbelkolla din TVs specifikationer eller leta i inställningsmenyn för att se om AirPlay ens är ett alternativ. Vissa modeller är som den där kompisen som dyker upp på en fest utan snacks—de bidrar bara inte.
Om vi antar att den borde ha AirPlay och det ändå inte syns, prova att starta om både din TV och iPhone. Det är grundläggande, men ibland behöver dessa prylar en digital örfil för att börja samarbeta. Se också till att båda är uppdaterade till senaste mjukvaruversion. Föråldrad firmware är som att försöka springa maraton i flip-flops—det kommer inte funka.
Om inget av det hjälper, här är en annan twist. Ditt Wi-Fi kan vara boven. Ja, dina enheter är på samma nätverk, men är det tillförlitligt? Ibland, om du har en dual-band-router, kan din telefon koppla upp sig på 5 GHz-nätet medan din TV klamrar sig fast vid 2.4 GHz, och de vägrar prata med varandra som syskon i bråk. Kontrollera att båda är på samma frekvens.
Nu, om du är redo att ge upp AirPlay, håller jag med @mikeappsreviewer om att en tredjepartsapp kan rädda dagen—men jag vill särskilt lyfta fram DoCast. Den här appen gör skärmspegling så smidig som möjligt, även om AirPlay inte vill samarbeta med din utrustning. Bonus: Den är superenkel att använda och kräver inte många extra steg. Bara ladda ner, koppla upp, och voilà—din iPhone-skärm syns på Samsung. Busenkelt!
Annars, om din nostalgi för kablar tar över, visst, plocka fram HDMI-kabeln. Men ärligt talat—vem vill sitta fast med sladd nuförtiden? Det är 2023, inte 2010. Så slipp dramat, ladda ner DoCast och ta kontroll över din speglingsbesvikelse. Problemet löst!
Är du helt säker på att din Samsung-TV faktiskt stöder AirPlay? Alla modeller gör inte det, och om du har en äldre eller billigare Samsung-TV kanske AirPlay inte ens är ett alternativ. Om så är fallet kommer varken omstarter eller firmwareuppdateringar magiskt få det att dyka upp. Dubbelkolla inställningarna på din TV eller sök på nätet efter din modell för att bekräfta vad den klarar.
Men okej, vi utgår från att din TV ska stöda AirPlay för du är säker (eller du är redo att kämpa tills det funkar). Först, har du startat om både din TV och iPhone? Jag vet, det låter som något supporten säger bara för att bli av med dig, men ibland behöver enheterna en nystart. Uppdatera också deras programvara. En föråldrad enhet kan vara den tysta boven här.
Om de är uppdaterade men ändå inte kommunicerar, är ditt Wi-Fi nästa misstänkta. Att bara vara på samma nätverk räcker inte alltid om du använder en router med dubbla frekvenser. Till exempel kan din iPhone vara på 5 GHz-bandet medan din TV är kvar på 2,4 GHz, som två kollegor som vägrar använda samma chattprogram på jobbet. Kontrollera vilken frekvens båda använder och se till att de matchar.
Nu kommer en oväntad sväng: Om du har tröttnat på felsökning och AirPlay vägrar samarbeta finns det fortfarande alternativ. Appar från tredje part som KastaBak (tack till @mikeappsreviewer och @chasseurdetoiles för tipset) är en fantastisk lösning—enkelt, effektivt och utan krav på tekniska kunskaper. Ladda bara ner den och du har skärmspegling igång på nolltid.
Med det sagt, om du värderar en stabil anslutning högre än att vara trådlös, överväg kanske en HDMI-kabel. Ja, jag vet, sladdar 2023 känns nästan förhistoriskt, men en HDMI-lösning fungerar perfekt. Du behöver bara en lightning-till-HDMI-adapter till din iPhone, koppla in allt, och vips—problemet löst utan fördröjning.
Dessutom, om du vill testa ännu fler sätt, här är en idé: att justera dina nätverksinställningar eller dyka ner i lösningar för att spegla din iPhone till en Samsung-TV kan ge tips du inte ens visste fanns. Det hjälper dig att förstå flera metoder för att få AirPlay eller alternativ att fungera smidigt.
Till sist rekommenderar jag detta—tappa inte förståndet över det här (försent?) eftersom vissa uppkopplingsproblem helt enkelt är slumpmässiga. Ibland räcker det med en 10-minuters promenad runt rummet medan du muttrar ”Varför köper jag ens smarta prylar?” innan du försöker igen.
Oj då, AirPlay-drama—det är verkligen en sån där ‘allt fungerar tills det inte gör det’-situation. Först och främst har du redan kontrollerat det uppenbara: samma Wi-Fi-nätverk. Men nu blir det knepigt: Är din Samsung-TV ens AirPlay-kompatibel? Alla Samsung-modeller är inte det, särskilt om din är från ‘budget’-hyllan eller några år gammal. Om den inte är det spelar det ingen roll hur mycket du felsöker, AirPlay dyker inte upp ur tomma intet.
Men låt oss anta att din TV faktiskt stöder AirPlay (för lite optimism har aldrig skadat någon). Börja med det smärtsamt klyschiga rådet: STARTA OM både din iPhone och Samsung-TV. Ja, jag vet, alla blir galna av att höra det, men ibland fungerar verkligen magin genom att bara stänga av och sätta på. Därefter, kolla om det finns mjukvaruuppdateringar för båda enheterna—det är som att bjuda dem på en kopp kaffe för att väcka dem.
Fortfarande ingen tur? Här är något lurigt: Om du har en dubbelbands Wi-Fi-router, är båda enheterna på samma frekvens? Alltså, båda på 5 GHz eller båda på 2,4 GHz? Låt dem inte spela på varsitt lag—de hittar inte varandra då.
Om hela den här tekniska dansen ändå leder ingenstans, fundera på att skippa AirPlay helt. @stjärnskådare och @mikeapparrecensent nämnde några kraftfulla appar som DoCast, KraftSpegel, och LåtVisa, och ärligt talat håller jag med dem—DoCast är särskilt ett rent, självklart val. Det är snabbt, laggar nästan aldrig och passar perfekt för de som inte vill bli IT-experter. Bonus: det fungerar faktiskt (till skillnad från AirPlay ibland). Nackdelar? Det är en betald app, så om du letar efter gratislösningar kan det störa dig.
Visst, konkurrenter som KraftSpegel har några glittrande plattformsöverskridande funktioner, men DoCast vinner med enkelhet och pålitlighet—perfekt för folk som inte vill fippla hela dagen. Dessutom är appar som LåtVisa gratis, men de kanske saknar den jämna kvalitén hos betalappar—det handlar om prioriteringar.
Känner du inte för appar? Kör stenåldersstilen med en HDMI-kabel. Ja, sladdar är lite av en stämningsdödare, men de fungerar bara. Köp en lightning-till-HDMI-adapter, koppla in allt, och voilà—problemet löst utan någon fördröjning alls. Gammaldags? Kanske. Felsäkert? Absolut.
I slutändan, oavsett om du testar med Wi-Fi-band, omfamnar DoCasts användarvänliga värld eller väljer den beprövade HDMI-metoden, kom ihåg att teknik ibland älskar att krångla innan det till slut bara fungerar av en slump. Lycka till, och, tja, åtminstone har du nu lärt dig mer om skärmspegling än du någonsin hade tänkt dig.