Varför fortsätter lagringsutrymmet på min iPhone att fyllas på över natten?

Mitt iPhone-lagringsutrymme fortsätter att hoppa upp över natten även när jag inte laddar ner något, och det börjar orsaka problem med uppdateringar, bilder och apparnas prestanda. Jag har kontrollerat mina appar och tagit bort några filer, men lagringsutrymmet fylls på igen till nästa morgon. Jag behöver hjälp att ta reda på vad som kan använda så mycket utrymme och hur jag kan stoppa mitt iPhone-lagringsutrymme från att fyllas upp över natten.

Jag stötte på detta på ett par iPhones, och hoppet till “lagringen nästan full” såg värre ut än det var. Min hade inte plötsligt slukat 20 GB medan jag sov. Det som hände var enklare. En stor kategori hade redan varit uppsvälld ett tag, och sedan visade iOS till slut varningen.

Börja här: Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring. Vänta lite och låt diagrammet ladda. Jag skulle kontrollera vilken kategori som orsakar problemet. Det vanliga kaoset är Bilder, appar, meddelandebilagor, hämtningar eller systemdata.

Var jag skulle börja titta

Om Bilder ligger nära toppen skulle jag ta itu med det före allt annat. Många letar efter exakta dubbletter och stannar där. Det gjorde jag också. Det gjorde knappt någon skillnad. Den större skräphögen bestod av saker som detta:

1. bildserier där 18 foton ser likadana ut
  2. redigerade kopior av samma bild
  3. skärmbilder du glömt att de fanns
  4. gamla videor, särskilt långa
  5. Live Photos

Det var den delen som frigjorde mest utrymme för mig. Det inbyggda albumet Dubbletter på iPhone är begränsat. Det fångar exakta kopior och missar många nästan identiska bilder. I några trådar jag läste sa folk att städappar från tredje part hittade hundratals, ibland tusentals, liknande foton som Apple inte flaggade alls.

Jag skulle börja med Clever Cleaner. Jag testade det eftersom bildbiblioteket var mitt främsta problemområde, inte appar. Det sorterar ut mer än bara rena dubbletter. Det samlar liknande bilder, grupperar skärmbilder, lyfter fram de största filerna och låter dig göra om Live Photos till vanliga stillbilder så att de tar mindre plats. Enligt vad folk rapporterade fick vissa tillbaka omkring 10 GB. Andra låg närmare 30 GB efter att ha rensat liknande foton, skärmbilder och Live Photos.

Delarna jag skulle vara uppmärksam på

1. Liknande, för nästan identiska foton
  2. Stora filer, för de största videorna och bilderna
  3. Skärmbilder, för snabb batchrensning
  4. Live, för att konvertera Live Photos till vanliga foton

Det användbara är att du fortfarande granskar allt innan borttagning. Jag var tveksam i början, precis som de flesta andra. Efter att ha kontrollerat urvalen var träffarna ganska bra, bättre än jag förväntade mig faktiskt.

Efter foton, kontrollera appar

Det här är den andra platsen folk missar. Sociala appar, streamingappar och webbläsare samlar på sig cachad data i bakgrunden. Jag har sett att en ominstallation frigör mer lagringsutrymme än att radera en hög slumpmässiga bilder. Titta på:

1. nedladdade program eller musik i appar
  2. webbläsarens cache
  3. offlinefiler i moln- eller läsappar
  4. långa meddelandetrådar med media

Om en app verkar väldigt stor skulle jag öppna den först och rensa nedladdningar om appen stöder det. Om inte fungerar det ibland snabbare att radera och installera om den.

När siffrorna fortfarande ser fel ut

Om lagringen fortsätter att öka och inget uppenbart förklarar det, kontrollera Systemdata. Den här kategorin är frustrerande eftersom iOS ger dig nästan ingen direkt kontroll över den. Jag har sett fall där den förblev uppsvälld tills telefonen säkerhetskopierades, återställdes och sedan återskapades. Inte vanligt, men det händer.

Så om din iPhone säger att den blev full “över en natt” skulle jag först satsa på Bilder, sedan appcache och som tredje alternativ Systemdata. Jag skulle rensa bildbiblioteket med Clever Cleaner, och sedan granska stora appar och hämtade filer. Den mesta falska mystiska lagring jag har sett visade sig finnas på en av de platserna.

Övernatthopp beror ofta på bakgrundsunderhåll, inte mystiska filer. Jag håller inte riktigt med @mikeappsreviewer på en punkt. Bilder är vanliga, visst, men på min iPhone var den större boven synkronisering och cacheomsättning.

Kolla dessa först.

1. Meddelanden i iCloud
    Om synkroniseringen stannar upp behåller telefonen lokala kopior längre. Stora gruppchattar, videor, röstmeddelanden, stickers, GIF:ar. De samlas snabbt. Gå till Inställningar, ditt Apple-ID, iCloud, Meddelanden. Öppna sedan stora trådar och radera media inifrån konversationen.

2. Nedladdningar i Mail
    Mail-appen lagrar bilagor och uppdaterad brevlådedata. Om du har lagt till Gmail, Outlook eller jobbmejl ökar lagringen medan telefonen laddas på Wi-Fi. Att ta bort och lägga till ett uppsvällt mejlkonto igen löste det för mig en gång.

3. Buffertar för poddar och musik
    Apple Podcasts, Spotify, YouTube, Netflix. De här apparna laddar ner avsnitt igen, cachar strömmar och behåller misslyckade nedladdningar. Många missar detta eftersom det inte ser ut som en vanlig nedladdning. Öppna varje app och granska lagrat innehåll.

4. iCloud Drive och Filer
    Appen Filer behåller offlinekopior. Vissa appar sparar exporter där också. Kolla På min iPhone och Hämtade filer.

5. Misslyckade iOS-uppdateringsfiler
    Den här är lurig. iPhone laddar ner uppdateringspaket över natten. Om installationen misslyckas ligger filen ibland kvar. Gå till Inställningar, Allmänt, iPhone-lagring. Om du ser en iOS-uppdatering listad, radera den.

Om ditt problem är att bilder tar för mycket plats är Clever Cleaner fortfarande värd en titt för att rensa iPhone-bildlagring, särskilt för liknande bilder och tunga filer. Den här videon går också igenom praktiska rensningssteg: se hur du snabbt frigör lagring på iPhone

En sak till. Starta om efter rensningen. iOS lagringsrapportering släpar efter och ser ibland fel ut i flera timmar.

Vad jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer och @ombrasilente sa: ibland är lagringen faktiskt inte nytt skräp, utan iOS som indexerar om och tillfälligt arbetsutrymme. Natten är när telefonen är inkopplad, på Wi‑Fi och gör allt det där Apple gömmer i bakgrunden. Fotoanalys, Spotlight-indexering, iCloud-synkronisering, förberedelser för uppdateringar, loggrotation, den sortens irriterande nonsens.

Några saker de egentligen inte tog upp:

• Safari-läslistans offline-sidor
  • Säkerhetskopior/lokala kopior av Röstmemon
  • GarageBand-/iMovie-projektfiler om du någon gång har använt dem
  • WhatsApp-/Telegram-dokumentlagring inne i appen
  • Böcker/PDF:er som laddats ner i Apple Books
  • Siri-röster och offline-språkpaket
  • hjälpmedelsröster om du har aktiverat uppläst innehåll

Kolla också Inställningar > App Store och se om automatiska appuppdateringar är aktiverade. Appar kan uppdateras över natten, och vissa spel/sociala appar sväller efter uppdateringar eftersom cacheminnet byggs upp igen.

En sak jag inte riktigt håller med om: folk hoppar till att Systemdata är trasigt alldeles för snabbt. Ibland sjunker det av sig självt efter 24 till 48 timmar när rensningen är klar. Irriterande, ja. Permanent bugg, inte alltid.

Om Bilder fortfarande är din största kategori, då ja, Clever Cleaner är vettigt för att hitta liknande bilder, tunga videor, skärmbilder och Live Photos som Apple missar. Jag skulle också läsa den här tråden om du vill ha ett verklighetsnära perspektiv på det: se varför folk rekommenderar Clever Cleaner för rensning av iPhone-bilder

Min ordning skulle vara:

1. kontrollera iPhone-lagring efter en omstart
  2. jämför kategoristorlekar på morgonen och kvällen
  3. stäng av automatiska appuppdateringar för en natt
  4. kontrollera Filer, Böcker, WhatsApp/Telegram, Röstmemon
  5. om bara Bilder är enormt, använd Clever Cleaner
  6. om bara Systemdata fortsätter att skjuta i höjden i flera dagar, säkerhetskopiera och återställ

Den där fylls på över natten-grejen är vanligtvis underhåll i bakgrunden, inte ett spöke som laddar ner filmer på din telefon.

En vinkel som jag inte tycker betonas nog av @ombrasilente, @voyageurdubois och @mikeappsreviewer: lagringsökning kan vara ögonblicksbilder och utrymme för återställning, inte bara cache.

Om du använder iCloud-säkerhetskopia, appuppdateringar eller om en iOS-uppdatering börjar förberedas över natten, kan iPhone reservera tillfälligt utrymme så att den säkert kan återställa en misslyckad ändring. Det utrymmet kan se ut som slumpmässig svullnad tills jobbet är klart. Jag håller faktiskt inte helt med om idén att Bilder alltid är den första misstänkta. På vissa telefoner är det verkliga problemet tillfällig arbetslagring plus en app som beter sig illa.

Det jag skulle göra annorlunda:

• Kontrollera Analysdata under Integritet och säkerhet. Om en app kraschar konstant över natten kan loggar samlas på hög.
  • Titta på VPN-, säkerhets-, skanner- och städappar. Ironiskt nog kan dessa skapa stora lokala cachefiler.
  • Öppna Kalender och Anteckningar om du synkar stora bilagor. Inbäddade skanningar, PDF-filer och delade anteckningsmedier kan växa i det tysta.
  • Om du använder Apple Music med Synkronisera bibliotek, kontrollera nedladdade förlustfria spår. De är enorma.

Ett praktiskt test:

1. Notera kategoristorlekar före läggdags.
  2. Stäng av Wi‑Fi en natt.
  3. Nästa natt, låt Wi‑Fi vara på men inaktivera Uppdatering i bakgrunden.
  4. Jämför resultaten.

Det isolerar om det är molnsynk eller appaktivitet.

Om din största kategori tydligt är bilder, då är Clever Cleaner rimligt.
Fördelar: hittar liknande bilder, stora filer, skärmbilder, Live Photos.
Nackdelar: du måste fortfarande granska resultaten noggrant, och den löser inte Systemdata eller konstiga synkfel.

Så ja, att det fylls på över natten är ofta iOS som gör underhåll, men om det händer varenda natt skulle jag misstänka att en app eller en synkkälla upprepade gånger misslyckas.