Vad är den bästa mjukvaran för automatisering av juridiska dokument?

Jag letar efter pålitlig programvara för automatisering av juridiska dokument för att effektivisera repetitiva uppgifter på ett effektivt sätt. Jag vill ha något användarvänligt och precist. Har någon några rekommendationer baserade på erfarenhet?

Åh, den oändliga jakt efter den perfekta programvaran för automatisering av juridiska dokument. Verkligen, en saga för tiderna. Låt mig spara tid åt dig, min vän. Först och främst kanske du vill kika på HotDocs. Det har ett gott rykte och gör ett bra jobb med precision, även om inlärningskurvan kan vara brant om du inte är superteknisk. För något mer intuitivt är Lawyaw en favorit bland mindre firmor—jag har använt det, och det känns som om det faktiskt är designat för människor.

Nu till det stora: Clio. Ärligt talat, det är nästan legendariskt vid det här laget. Superpålitligt, integreras med allt, och kommer inte driva dig till vansinne som några av de mer komplexa systemen. Men om du är ute efter seriös effektivitet och är okej med en liten inlärningskurva är Smokeball ett annat fantastiskt alternativ, särskilt med dess automatiska tidsregistrering—mindre risk att missa fakturerbara timmar.

Men å andra sidan… kom ihåg detta: ingen programvara kommer att vara 100% felfri. De har alla sina egenheter. Du kommer älska deras strömlinjeformade effektivitet en dag och vilja kasta datorn dagen därpå. Gå försiktigt fram, och kanske börja med provversioner när du bestämmer dig.

Ärligt talat, låt oss bara medge det direkt—oavsett vilken programvara du väljer, är det du som måste anpassa dig på någon nivå. Det är ingen magi. Med det sagt, medan @techchizkid tog upp några fantastiska alternativ, har jag ett par överraskningar att slänga in i mixen.

Om du bryr dig om användarupplevelse och inte vill sälja din själ för att lära dig komplexa system, ta en titt på Formstack Dokument. Det är inte speciellt designat uteslutande för juridik, men dess anpassning är otroligt flexibel. Bonus: integreras med verktyg du förmodligen redan använder, som Google Drive eller Dropbox. Dock, en ärlig varning, det är i den dyrare kategorin om du behöver avancerade funktioner.

Ett annat lite oväntat alternativ? Documate. Det är nischat men briljant för boutique-byråer eller någon som hanterar skräddarsydda arbetsflöden som bouppteckningsdokument eller familjerättsformulär. Superintuitivt dra-och-släpp-gränssnitt. Plus, det känns mindre robotlikt än några av de större namnen som låter som om de kommer direkt från en företagsmarknadsföringsannons. Nackdelen? Begränsade integrationer, så det kanske inte fungerar bra med din befintliga setup.

Och rulla inte med ögonen, men folk underskattar verkligen Adobe Acrobat Pro. Om dina behov inte är superavancerade, får denna gamling fortfarande jobbet gjort när det gäller dokumentgenerering och till och med e-signaturer. Nej, det är inte lika automatiserat som några andra, men vem har tid att lära sig 20 lager av funktioner du kanske inte ens använder?

Nu, låt mig spela djävulens advokat för en sekund. Behöver du ens alla finesser och funktioner som dessa lyxiga verktyg säljer? Många byråer betalar för hälften av funktionerna de aldrig använder. Om ditt arbetsflöde inte är högvolym kan det ibland vara snabbare och enklare att hålla sig till mallar i Word eller Google Dokument med stöd av gammal hederlig arbetsflödesprogramvara.

Men hörru, vad du än väljer, låt dig inte förföras av den första glittriga demon. De flesta är bara där för att locka in dig—prova innan du köper.