Jag driver ett litet företag och behöver råd om HR-programvara. Det finns så många alternativ som personalhantering, lönehanteringssystem och verktyg för prestationsspårning, men jag är osäker på vilket som skulle fungera bäst för ett företag av vår storlek. Kan någon rekommendera den bästa HR-programvaran som är prisvärd och effektiv? Tack!
Okej, här är den riktiga sanningen. Det finns inget ‘bästa’ HR-program – det beror verkligen på vad ditt lilla företag faktiskt behöver. Som, drunknar du i lönepappersarbete? Bra, då kanske något som Gusto eller QuickBooks Lönehantering räddar ditt liv. Behöver du hjälp med schemaläggning och spårning av anställda? Boom, BambooHR eller Zenefits. Dessa kan hantera grundläggande HR, introduktion, förmåner och sådant.
MEN, om du precis har börjat och inte vill blöda pengar på programvara, kolla in gratis/billiga alternativ som Zoho Personal eller till och med de mycket grundläggande planerna från mjukvarujättar som Paychex. Ja, de finns. Nej, de kommer inte att ha alla funktioner, men de kommer antagligen att göra det du faktiskt behöver.
Vad fungerar inte? Att välja något superkomplicerat och tro att du kommer ‘växa in i det’. Tro mig, du KOMMER INTE använda 90 % av funktionerna, och inlärningskurvan är inte värd din tid. Dessutom har så många av dessa programverktyg planer för ‘små företag’, så låt dig inte luras att betala för mycket.
Proffstips: Titta på testperioderna – de flesta ger dig en vecka eller mer att experimentera och se om det passar ditt arbetsflöde. Oh, och läs recensioner men ta dem med en nypa salt. Hälften är betalda marknadsföringar. Prova innan du köper!
Kortversion: Hitta ditt största HR-problem först (löner, spårning, prestationer, etc.), välj sedan baserat på det. Och skriv inte på årliga avtal förrän du är 100 % säker, för att bli av med ett dåligt val är en mardröm.
Först och främst, låt mig bara säga, HR-programvara kan vara både en välsignelse och en förbannelse. Visst, att ha rätt verktyg kan effektivisera ditt lilla företag, men väljer du fel, kommer du att tillbringa veckor med att svära åt skärmen och försöka lista ut hur du kör löner utan att framkalla apokalypsen.
Till skillnad från vad @caminantenocturno sa om att undvika komplexa system – jag tycker faktiskt att det finns tillfällen när det är fördelaktigt att välja ett något mer avancerat verktyg om ditt team är villigt att genomgå en ordentlig onboarding. Något som Deputy eller Rippling kan ha fler funktioner än du behöver idag, men de kan anpassa sig till din tillväxt. Haken? Se till att det är användarvänligt (om det kräver en manual tjockare än din skattelagstiftning, är du körd).
Tänk också på integrationer. Om du redan använder verktyg som QuickBooks för bokföring eller Trello för projektledning, välj en HR-programvara som fungerar bra tillsammans med dessa system. En ofta förbisedd kandidat är Homebase – riktigt stabil för schemaläggning, tidsregistrering och teamkommunikation. Det är överraskande bra, och ärligt talat, många av deras funktioner passar småföretagsbehov.
Glöm provperioder – självklart användbara, men glöm inte att kolla kundsupportrecensioner. Det finns inget värre än att behöva hjälp och mötas av radiotystnad. Vissa billigare eller nyare verktyg kan lämna dig hängande när den oundvikliga tekniska strulningen inträffar.
Och en sak till som ofta glöms bort: mobil funktionalitet. Anställda idag är fastklistrade vid sina telefoner (är vi inte alla det?) – en app eller mobilvänlig plattform är avgörande om du vill att folk faktiskt ska använda den. Oavsett om du lutar åt BambooHR, Gusto eller något annat, testa hur det fungerar på mobilen innan du bestämmer dig.
Slutsats: prioritera skalbarhet och användarvänlighet. Om du börjar litet nu men vill växa, kan ett billigt men oflexibelt alternativ faktiskt kosta dig mer i längden.
Okej, låt oss gå rakt på sak. Du driver ett litet företag, överväldigad av HR-uppgifter och drunknar i programvarualternativ – klassiskt. Nu har @hoshikuzu och @caminantenocturno redan gett några bra synpunkter, men låt mig kasta in mitt perspektiv med en dos skepsis.
För det första, kan vi sluta låtsas att ‘allt-i-ett’-lösningar alltid betyder ‘perfekt för alla’? Medan verktyg som Gusto och BambooHR är bra (jag kommer till dem), kan de ibland göra saker överkomplicerade med funktioner du aldrig kommer att röra. Om allt du behöver är grundläggande löneadministration och schemaläggning, kan något som Homebase (ja, det är förvånansvärt bra, som nämnts tidigare) eller till och med Wave Payroll för ett extremt budgetvänligt lönefokus vara din bästa vän. Enkelt, inga krusiduller.
Nu till motargumentet mot att ‘välja enkelt eller ångra komplicerat’: det finns en nyans här. Om du väljer för grundläggande och sedan växer ur det inom ett år, sitter du fast med att migrera allt till ett större system, en logistisk mardröm. Så mittengränsen är det. Något skalbart som Zenefits eller Rippling – som kan hantera både dina nuvarande behov och framtida tillägg – finner balansen. Dock tenderar dessa att ta extra betalt för integrationer, så läs det finstilta för att undvika kostsamma överraskningar.
Här är en oväntad vinkel: mobil funktionalitet. Medan @caminantenocturno träffade rätt om att mobil är ett måste, skulle jag hävda att det här är icke-förhandlingsbart i dagens landskap. Din arbetsstyrka är inte längre bunden till skrivbord – de behöver kunna stämpla in, granska scheman eller uppdatera information i farten. Boom. BambooHR, Gusto och Homebase (igen) får hög poäng på den här fronten, medan Paychex’s mobila alternativ känns föråldrat enligt min mening – klumpig design, medioker användarupplevelse.
Testkörningstips? Utöver gratisversioner, kolla företagets onboarding-process om det erbjuds. Vissa program, som Deputy inkluderat, kan blända dig med funktioner, men deras inställning förutsätter att du är en Silicon Valley-ingenjör. Leta efter enkel installation eller gratis onboarding-stöd. Inget är mer frustrerande än att implementera programvara som ditt team vägrar använda eftersom det känns som att skjuta upp en raket.
För- och nackdelar med Gusto, till exempel:
Fördelar: Intuitivt gränssnitt, strålande för löner, integreras med andra verktyg, prisvärda planer för små företag.
Nackdelar: Begränsade avancerade HR-funktioner; att skala upp kan kräva att uppgradera till dyrare nivåer.
På tal om konkurrenter: Rippling har till exempel fantastisk anpassning men kommer med en brantare inlärningskurva och kostnad, medan BambooHR är superanvändarvänligt för HR men kan brista om löner är din främsta smärtpunkt. Identifiera var dina omedelbara behov ligger eftersom det inte finns någon programvara som passar alla.
TL;DR: Behöver du något ultralätt och billigt? Homebase. En mittväg att växa i? BambooHR eller Zenefits. Lönefokus? Gusto eller Wave Payroll. Och om du inte är rädd för en inlärningskurva? Rippling. Agilt och skalbart, men inte för alla. Den gyllene regeln: lås inte in dig i ett årligt avtal utan förtroende – att fly dålig programvara känns som att tugga glas. Lycka till med jakten!