Jag kämpar med svaga WiFi-signaler i vissa delar av mitt hus. Jag har försökt flytta routern men problemet kvarstår. Jag letar efter en pålitlig Android-app för att analysera WiFi-signalstyrkan och eventuellt hitta de bästa platserna för stark anslutning. Kan någon rekommendera en bra?
Jag har varit i samma situation med döda zoner för WiFi och svajiga anslutningar. Efter att ha testat en massa appar, så var ‘Netspot för Android’ den som verkligen stod ut för mig. Den erbjuder djupgående analys av din WiFi-signalstyrka och nätverksproblem. Den hjälper dig att identifiera var de svaga punkterna är och hjälper till att optimera placeringen av din router. Gränssnittet är användarvänligt också, så även om du inte är superteknisk kan du fortfarande få mycket nytta av den.
Starta bara appen, och den tillhandahåller en visuell karta över din WiFi-signalstyrka när du rör dig runt i huset. På så sätt kan du bokstavligen se var signalen sjunker och göra justeringar därefter.
Dessutom är den praktisk för att jämföra olika nätverk om du har flera routrar eller åtkomstpunkter. Netspot är särskilt bra eftersom den erbjuder en tydlig grafisk representation som gör det lätt att förstå den insamlade datan. Den är noggrann och pålitlig, och den hjälpte mig verkligen att optimera mitt WiFi-setup hemma.
Du kan prova den här: Bästa WiFi-analysappen för Android.
Jag har också haft problem med dålig WiFi tidigare och upptäckte att en bra analysapp kan göra en enorm skillnad. Medan jag håller med @boswandelaar att Netspot för Android är ett bra val med sina grafiska representationer och användarvänlighet, fann jag ‘WiFi Analyzer’ av Farproc vara lite mer enkel för mina behov.
En funktion jag älskar är dess förmåga att betygsätta varje WiFi-kanal. Detta hjälpte mig att byta min router till en mindre överbelastad kanal, vilket gjorde en betydande skillnad i min signalstabilitet. Dessutom visar den inte bara signalstyrkan för dig, utan ger dig även realtidsdata om nätverkets prestanda.
En nackdel är dock att den saknar den omfattande visuella kartläggningsfunktionen som Netspot erbjuder. Om du föredrar en mer robust analys och är villig att tillbringa tid med att gå runt för att kartlägga ditt hems signalstyrkor, då kan Netspot för Android verkligen passa dig bättre. Det är definitivt inriktat på att tillhandahålla en mer detaljerad optimering.
För alla intresserade, kan du också kolla in en anständig WiFi-analysapp på Google Store WiFi-analysapp för Android. Denna länk tar dig direkt till en hjälpsam app i Play Store.
Har du någonsin experimenterat med ‘WiFi Analyzer’ av Farproc, men funnit behovet av mer detaljerade insikter? Du kanske finner ‘Netspot för Android’ revolutionerande. Medan @boswandelaar och @ombrasilente har gjort övertygande fall för både ‘Netspot’ och ‘WiFi Analyzer,’ skulle jag vilja lägga till ett annat alternativ i mixen.
‘WiFi Monitor’ av Alexander Kozyukov är också värt att kolla in. Den här appen ger en omfattande översikt av din nätverksprestanda, pekar ut uppladdnings- och nedladdningshastigheter, anslutningsvaraktighet och dataanvändning. Det är mindre visuellt fokuserat men mycket informativt, vilket ger dig en solid förståelse för din nätverksprestanda vid en blick. En funktion som den erbjuder som du inte hittar i ‘Netspot’ är övervakning i realtid av dina anslutna enheter, vilket kan vara ovärderligt om du misstänker nätverksöverbelastning.
Tillbaka till ‘Netspot för Android,’ om grafisk representation och användbarhet är dina prioriteringar, glänser den här appen. De visuella kartorna är mycket smidiga för att identifiera svaga punkter runt ditt hem. Dock kan behovet av att gå runt mycket vara lite besvärligt om du inte är redo för en DIY-ansats. Men den omfattande data den samlar in är en stor fördel, vilket gör allt det arbetet värt det.
Å andra sidan, som @ombrasilente berörde, kan appens detaljerade installation vara lite för mycket för någon som letar efter en snabb lösning. ‘WiFi Analyzer’ hanterar detta genom att hålla saker enkla och fokusera på kanalbetyg, vilket är utmärkt för att byta till en mindre uppträngd kanal. Men å andra sidan saknar den de djupgående visualiseringarna som ‘Netspot’ erbjuder.
Så, i huvudsak, välj ‘Netspot för Android’ för en djupgående analys av din WiFi-inställning och om du är upp för lite promenader för att optimera din signal. Om enkelhet och snabb dataanalys är vad du behöver, borde ‘WiFi Analyzer’ och ‘WiFi Monitor’ göra susen.