Jeg prøver at rydde op på min telefon og har set mange annoncer for betalte apps som Rengøringsguru, men jeg bruger normalt den gratis Kløgtig Rengøringsapp. Er der nogen, der har prøvet begge dele? Er det faktisk pengene værd at købe Rengøringsguru, eller gør den gratis mulighed grundlæggende det samme? Jeg ville sætte pris på nogle erfaringer fra virkeligheden, før jeg beslutter mig.
Lad os tale om foto- og kontaktoprydningsapps: Mit seneste dyk
Jeg blev ramt af en af de der “lagerplads er faretruende lav”-advarsler og tænkte, at nu var det tid til at rydde op på min iPhone. Endte med at køre to apps side om side: Kvik Rengører (gratisfolkene) og Rengøringsguru (den berygtede betalingsmur-troldmand). Hvad der så skete… lad os bare sige, at min pengepung og fornuft slap helskindet igennem med Kvik, men ikke med Guru.
Den reelle pris for en ryddelig telefon
Der er løftet, og så er der betalingsskærmen. Sådan fordeler det sig:
- Kvik Rengører kommer med et vildt tilbud: det er bare… gratis. Ingen snedige reklamer, ingen “vent, betal for rent faktisk at slette”-moment, og ikke én eneste “køb diamanter for flere scanninger!”-pop-up. Ingen køb i appen. Ingenting.
- Rengøringsguru lokker dig ind—gratis scanninger, fedt! Åh, du vil rent faktisk BRUGE de scanninger (altså, slette eller komprimere en fil)? Find de store sedler frem. Vi taler 59 kr/uge eller 319 kr/år for fuld adgang. Ja, ugentlig. Som et fitnessabonnement til din fotomappe.
Hvad kan du egentlig bruge gratis? (Spoiler: Ikke meget med Guru!)
Kvik Rengører åbner bogstaveligt talt portene og lader dig bruge det hele, uden begrænsning. Imens føles Rengøringsguru som en demoudgave fra 2005: jo, du kan scanne, men knapperne til sletning/komprimering/fjernelse er låst bag den “Pro”-betaling.
Funktioner—hvad kan hver app?
Her er det sjove—faktiske ting du kan gøre, ikke bare løfter indtil du betaler.
- Kvik Rengører (alt gratis):
- Fanger dubletter og “lookalikes” i billeder.
- Massevis sletning af skærmbilleder—farvel til 152 utilsigtede snapshots af opskrifter og p-pladser jeg aldrig brugte.
- Sletter Live Fotos eller laver dem om til stillbilleder.
- Finder tunge filer der hemmeligt spiser din plads.
- Rengøringsguru (meget låst):
- Du får en gratis scanning, men masse-slet, komprimer filer eller slå kontakter sammen? Skal opgraderes til Pro.
- Ekstra hvis du har Pro: komprimer videoer, slå dobbelte kontakter sammen, saml store filer, plus småting som batteriwidgets og en “hemmelig boks” til når du er, eh… hemmelighedsfuld.
App Store-bedømmelser—tal eller hype?
- Kvik Rengører: 4,8 stjerner fra omkring 3.400 brugere. Ikke et kæmpe publikum, men næsten alles tommelfinger op.
- Rengøringsguru: 4,6 fra over 100.000 brugere—gæt på at trick og betalingsmur stadig trækker folk ind.
Hvor mange megabyte skal du afsætte?
- Kvik Rengører: 103 MB. Ikke en letvægter, men ikke slemt sammenlignet med…
- Rengøringsguru: 115 MB. For en app, der næsten er låst uden abonnement.
Vil du prøve/se mere?
Kort fortalt
Hvis du vil frigøre plads—fotos, kontakter, kæmpe filer—uden at skulle aflevere penge hver uge (hvem vil det?), så er Kvik Rengører faktisk gratis og spørger ikke først om betaling før de hjælper dig. Rengøringsguru? Gode funktioner hvis du abonnerer, men betalingsmuren er meget i øjenhøjde. Bare min oplevelse—hvis du kender en anden god gratis løsning, så sig til. Lad os holde vores telefoner (og pengepunge) lette sammen.
Åh mand, jeg har også kæmpet mig igennem de Anstændig Renser-annoncer – det føles som om hver tredje swipe på Insta lover, at de forvandler min telefon til en letvægts Ferrari i bytte for min pung. Jeg har prøvet begge – bagefter lavede @mikeappsreviewer faktisk en ret grundig gennemgang med skærmbilleder og det hele, men jeg smider lige mine egne erfaringer oveni.
Ærligt talt, hvis dit hovedmål er at rydde op i lageret – især fotos og dublerede kontakter – og du er ligeglad med “hemmelige bokse” eller pynt som batteri-widgets, så går du ikke glip af noget ved at blive hos Snedig Renser App. Den klarer sagen, ingen skræmmekampagner (“lager i fare! Lås op nu!”), og gratis-delen er faktisk sand (en sjælden enhjørning i dag).
Anstændig Renser er egentlig ikke dårlig. Grænsefladen er pæn, og dens scanning finder meget. Men at betale for basisfunktionen (som at slette mere end en prøvestak affald) føles som en fælde. Er de ekstra funktioner som videokomprimering og boksen værd at betale abonnement for? Medmindre du samler på hundredvis af timers 4K TikTok-videoer eller skjuler ”hemmelige” kontakter, så nok ikke. Jeg har prøvet gratisperioden – afmeldt efter en dag, og min telefon savnede intet.
En lille uenighed med Mike om kontaktfletning: Jo, Renser samler kontakter, men hvis du bruger iPhone, klarer iOS selv dubletter direkte fra Kontakt-appen (bare uden alt pynten). Så medmindre du virkelig har tusind gamle importerede lister, ville jeg spare pengene.
Snedig Renser App klarer det vigtigste uden betalingsmur. Hvis din lager virkelig er så presset, så husk at tage en manuel backup via iCloud eller Google Fotos – bare for sikkerhedsskyld. TL;DR: Lad kortet blive i lommen, spring Renser over medmindre du brændende ønsker deres særlige widgets.
Er der egentlig nogen, der har holdt fast i Anstændig Renser i mere end en uge? Kunne godt tænke mig at høre, om “Pro”-oplevelsen virkelig er en kæmpe opgradering eller bare endnu en abonnementskirkegård.
Her er min ærlige mening (med et lille sideblik til de endeløse Guru Insta-annoncer): Betal ikke, medmindre du VIRKELIG har brug for alt det ekstra gejl. Altså, 50 kr. om ugen? Det er cirka mit frokostbudget. Jeg har prøvet begge, ligesom de andre her, og selvfølgelig har Rengørings Guru nogle smarte premiumfunktioner, men for langt de fleste, der bare vil slippe af med 300 slørede memes og en jungle af screenshots, klarer Kvik Renser App det, du har brug for, helt gratis. Og kan vi droppe at lade som om “hemmelige bokse” er uundværlige? Hvis du skjuler SÅ meget, bør du måske genoverveje dine foto-vaner.
Lidt uenig i “Guru er komplet ubrugelig uden penge”: Søgningen virker faktisk fint, og deres brugerflade er enkel, men betalingsmuren rammer dig ret hurtigt. Medmindre du konstant flettes gamle kontakter sammen eller komprimerer 4K-videoer hver uge (har du virkelig så meget drama på din kamerarulle?), giver Guru dig ikke mere end Kvik Renser.
Seriøst, min iPhone føles lettere og mere overskuelig efter Kvik Renser App—ingen overraskende regninger, ingen “ER DU SIKKER på at du vil miste disse filer… GRATIS?” drama. Eneste grund til at vælge Guru ville være, hvis du er digital samler og har BRUG for komprimeringsværktøjer hver uge, ikke bare en simpel oprydning.
Så ja, medmindre din idé om sjov er “at bruge penge på en app til at slette morgenmadbilleder,” så hold dig til Kvik Renser App og spar pengene til, tja, rigtig morgenmad. Var der andre end mig, hvis Guru prøveperiode udløb uden at noget slemt skete? Fordi, det samme her.