Jag försöker rensa upp min telefon och har sett många annonser för betalda appar som Städmästare Guru, men jag brukar använda den gratis Smarta Rensare-appen. Har någon testat båda? Är det faktiskt värt att lägga pengar på Städmästare Guru, eller gör det kostnadsfria alternativet i princip samma sak? Skulle uppskatta riktiga erfarenheter innan jag bestämmer mig.
Låt oss prata om foto- & kontaktstädarappar: mitt senaste djupdyk
Så, jag blev träffad av en sån där “lagringsutrymmet är farligt lågt”-banner och tänkte att det var dags att rensa min iPhone. Slutade med att köra två appar sida vid sida: Smart Renare (gratisgänget) och Reningsmästaren Guru (den ökända betalmurs-trollkarlen). Vad som hände sen… tja, låt oss bara säga att både min plånbok och mitt förstånd klarade sig undan med Smart men inte med Guru.
Det verkliga priset för en ren telefon
Det finns löften, och så finns det kassaskärmen. Så här ser det ut:
- Smart Renare kommer med ett vilt erbjudande: den är bara… gratis. Inga smygreklamer, inget “vänta, betala för att faktiskt radera”-ögonblick och inte en enda “köp juveler för fler sökningar!”-pop-up. Inga köp i appen. Nada.
- Reningsmästaren Guru lockar dig – gratis sökningar, toppen! Men vill du faktiskt ANVÄNDA de sökningarna (alltså, radera eller krympa en fil)? Då är det dags att plocka fram storkovan. Vi snackar 89 kr/vecka eller 499 kr/år för full kraft. Ja, varje vecka. Som ett gymkort för din Bilder-mapp.
Vad kan du faktiskt använda gratis? (Spoiler: Inte mycket med Guru!)
Smart Renare släpper bokstavligen allt fritt och låter dig använda allt, oändligt. Samtidigt känns Reningsmästaren Guru som en demoskiva från 2005: javisst kan du skanna, men radera/komprimera/ta bort-knapparna är låsta bakom den där “Pro”-betalväggen.
Funktioner – vad kan du faktiskt göra?
Här är det roliga – saker du faktiskt kan använda, inte bara det appen låtsas erbjuda tills du betalar.
- Smart Renare (allt gratis):
- Letar upp dubbletter av bilder och “liknande” foton.
- Massraderar skärmdumpar – äntligen farväl till 152 slumpar på recept och parkeringsplatser jag aldrig använde.
- Tar bort Live Photos eller gör dem till stillbilder.
- Jagar rätt på “tungviktare” – monsterfilerna som smyger och tuggar ditt utrymme.
- Reningsmästaren Guru (mycket låst):
- Du får en gratis biljett till skanningslandet, men massradering, filkomprimering eller att slå ihop kontakter? Måste uppgradera till Pro.
- Extra godis om du hoppar på Pro: komprimera video, slå ihop dubblettkontakter, samla stora filer och några smågrejer som batteriwidgets och ett “hemligt valv” om du känner dig, ja… hemlighetsfull.
App Store-betyg – siffror eller hype?
- Smart Renare: 4,8 stjärnor från ca 3 400 personer. Ingen folkstorm, men nästan bara tumme upp.
- Reningsmästaren Guru: 4,6 från imponerande 100 000+ användare – tydligen lockar trix och betalvägg fortfarande mängder.
Hur många megabyte behöver du?
- Smart Renare: 103 MB. Inte fjäderlätt, men inte störande jämfört med…
- Reningsmästaren Guru: 115 MB. För en app som mest är låst tills du tecknar prenumeration.
Vill du testa/se mer?
Snabb sammanfattning
Vill du frigöra utrymme – bilder, kontakter, jättekilon med filer – utan att lämna ifrån dig pengar varje vecka (vem vill det?), så är Smart Renare faktiskt gratis och försöker inte med tricket “betala innan vi hjälper till på riktigt”. Reningsmästaren Guru? Bra funktioner om du prenumererar, men betalväggen är väldigt påträngande. Det var mina småslantar – tippsa gärna om du har fler gratis pärlor värda att testa. Låt oss hålla mobiler (och plånböcker) lätta tillsammans.
Åh herregud, jag har också vadat igenom de där Cleaner Guru-annonserna, typ var tredje swipe på Insta handlar om att de lovar göra min mobil till en lättviktig Ferrari i utbyte mot min plånbok. Jag har testat båda—efter det att @mikeappsreviewer gjorde en riktigt bra genomgång med skärmdumpar och allt, men jag ska lägga till mina två ören direkt från verkligheten.
Ärligt talat, om ditt huvudmål är att städa lagring, särskilt foton och dubbla kontakter, och du inte bryr dig om “hemliga valv” eller krusiduller som batteriwidgets, missar du inget genom att hålla dig till Smart Rengörings-Appen. Den gör jobbet, inga skrämseltaktiker (“lagring i fara! Lås upp nu!”), och gratis-delen är faktiskt sann (en riktig enhörning nuförtiden).
Cleaner Guru är inte dålig, rent tekniskt. Gränssnittet är snyggt, och dess skanning hittar mycket. Men att behöva betala för grundfunktionen (som att radera mer än förhandsvisningen av skräpet) känns som en fälla. Är extrafunktionerna som videokomprimering och valvet värda en återkommande avgift? Om du inte samlar på dig hundratals timmar 4K TikToks eller gömmer “hemliga” kontakter, troligtvis inte. Jag provade gratisperioden—avslutade efter en dag, märkte ingen skillnad på min mobil.
En liten oenighet med Mike om funktionen för sammanslagning av kontakter: Visst, Guru slår ihop kontakter, men om du har en iPhone, hanterar iOS själv dubbletter direkt i Kontakter-appen (bara lite mindre fancy). Så om du inte fastnat djupt i djungeln med tusentals importerade gamla listor, skulle jag spara de pengarna.
Smart Rengörings-Appen fixar grundbehoven utan betalspärr. Om din lagring är så dålig är det också värt att komma ihåg att göra en manuell säkerhetskopia via iCloud eller Google Foto, bara för säkerhets skull. Kort sagt: Ha kvar kortet i fickan, hoppa över Guru om du inte absolut måste ha deras premiumwidgets.
Är det någon som faktiskt hållit sig kvar med Cleaner Guru mer än en vecka? Skulle gärna höra om “Pro”-livet är en rejäl uppgradering eller bara ännu en prenumerationskyrkogård.
Här är min raka åsikt (med en liten sned blick på alla oändliga Guru Insta-annonser): Betala inte om du inte verkligen, VERKLIGEN behöver alla extrafunktioner. Alltså, 80 kronor i veckan? Det är typ min lunchbudget. Jag har testat båda, precis som flera andra här, och visst, Renare Expert har några lyxiga premiumfunktioner, men för de flesta som bara vill bli av med 300 suddiga memes och en djungel av skärmdumpar så gör Listig Rensare App det du behöver för 0 kronor. Kan vi också sluta låtsas som att ”hemliga valv” är ett måste? Om du gömmer så mycket grejer, kanske du borde tänka om kring dina foto-vanor.
Snabb invändning mot “Expert är helt värdelös utan pengar”: Scanningen är stabil och deras gränssnitt är snyggt, men betalväggen dyker upp rätt fort. Om du inte ständigt slår ihop urgamla kontakter eller komprimerar 4K-videor varje vecka (har du så mycket dramatik i kamerarullen?), så ger inte Expert dig mer än vad Listig Rensare gör.
Ärligt talat, min iPhone känns lättare och mer hanterbar efter att jag kört Listig Rensare App — inga överraskningsräkningar, inget återkommande “är du SÄKER på att du vill ta bort de här filerna… gratis?”-drama. Det enda läget jag kan se Expert vara värt det är om du är en digital samlare och BEHÖVER komprimeringsverktyg varje vecka, inte bara en grundläggande rensning.
Så ja, om inte din idé om nöje är “att spendera pengar på en app för att ta bort bilder på frukost”, kör på Listig Rensare App och spara pengarna till, jag vet inte, faktisk frukost. Var det någon mer vars Experts kostnadsfria testperiod tog slut och inget hände? För precis så var det för mig.