Ik heb een iPhone gekocht met minder opslag dan ik waarschijnlijk nodig had, en nu raak ik door foto’s, video’s, apps en iCloud-reservekopieën door de ruimte heen. Is er een manier om de interne iPhone-opslag na aankoop te upgraden, of zijn mijn enige opties iCloud, externe opslag of hem inruilen voor een model met meer capaciteit?
Kort antwoord: je kunt de ingebouwde opslag van een iPhone na aankoop niet upgraden. Als je 128GB hebt gekocht, blijft het 128GB.
Je kunt reparatiewinkels of willekeurige handleidingen tegenkomen die zeggen dat ze de opslagchip kunnen vervangen door een grotere. Dat zou ik volledig vermijden. Het is geen normale reparatie. Het betekent microsolderen aan de geheugenchip, rommelen met firmware en een reële kans lopen dat de telefoon ermee ophoudt. Zelfs als de vervanging werkt, is de garantie vervallen en Apple zal het later niet als een standaardapparaat behandelen.
De betere zet is meer halen uit de opslag die je al hebt. Begin met Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Ga niet gokken. Dat scherm laat zien wat er daadwerkelijk ruimte inneemt, en dat zijn meestal foto's, video's, bijlagen in Berichten of een paar enorme apps.
Als apps opslagruimte opslokken, probeer dan eerst Ruim apps op voordat je iets belangrijks verwijdert. Daarmee wordt de app zelf verwijderd, maar blijven de documenten en gegevens bewaard, zodat je meestal verder kunt gaan waar je was gebleven als je de app later opnieuw installeert.
Berichten is nog een plek die mensen vaak vergeten. Oude chats kunnen jaren aan video's, GIF's, screenshots en willekeurige rommel bevatten. Als je niet alles voor altijd nodig hebt, stel Berichten dan zo in dat de geschiedenis 30 dagen of 1 jaar wordt bewaard in plaats van voor altijd. Zo voorkom je dat het zich weer opstapelt.
Foto's zijn meestal het grootste probleem. Apple's duplicaatzoeker helpt een beetje, maar die vindt vooral exacte duplicaten. Voor vergelijkbare foto's vind ik Clever Cleaner nuttiger. De tool Similars groepeert reeksen waarin je vijf bijna identieke foto's hebt gemaakt en helpt je de beste te bewaren. De sectie Heavies is ook handig omdat die eerst de grootste video's laat zien. Die willekeurige grote clips tellen snel op. Het kan ook Live Photos omzetten in gewone stilstaande beelden, wat ruimte bespaart als het bewegende deel je niet uitmaakt.
Als opschonen nog steeds niet genoeg is, dan kom je uit bij cloudopslag of een externe schijf. iCloud met Optimaliseer iPhone-opslag is de eenvoudigste optie omdat je telefoon lokaal kleinere versies bewaart terwijl de foto's op volledige grootte in iCloud blijven. Google Drive en Dropbox kunnen ook werken, vooral met gratis abonnementen, maar daarbij moet je bestanden meer handmatig beheren.
Externe opslag is ook het overwegen waard. Er zijn flashdrives gemaakt voor iPhones, met Lightning voor oudere modellen en USB-C voor nieuwere. Sommige kunnen zelfs video rechtstreeks naar de drive opnemen, zodat het bestand je telefoon niet eerst vult. Controleer alleen of de drive is geformatteerd in iets dat de iPhone kan lezen, zoals exFAT of APFS.
Het is vervelend om opslag op deze manier te beheren, maar het is nog altijd veel veiliger dan een onofficiële hardwarematige opslagvervanging proberen.
Wees voorzichtig met het verwijderen van foto’s nadat je iCloud-foto’s hebt ingeschakeld, want het is een synchronisatiesysteem, geen aparte back-up. Als je een foto van de iPhone verwijdert terwijl iCloud-foto’s is ingeschakeld, wordt die meestal ook uit iCloud verwijderd. Veel mensen denken dat ze de foto’s “naar iCloud” hebben verplaatst en daarna de telefoon kunnen wissen, maar zo werkt het niet.
Over de vraag over opslag upgraden: ja, de interne opslag ligt in principe vast. Apple biedt na aankoop geen normaal upgradepad van 128GB naar 256GB of wat dan ook. De praktische keuzes zijn om te beheren wat er op de telefoon staat, te betalen voor meer cloudopslag, een externe schijf te gebruiken, of uiteindelijk de telefoon in te ruilen of te verkopen en er een te kopen met meer capaciteit.
Het eerste wat ik zou controleren, is of je iPhone-opslag niet verwart met iCloud-opslag. Als iCloud-back-ups vollopen, betekent dat dat je cloudabonnement te klein is, niet dat de chip van de telefoon vol is. Maar foto’s en video’s die lokaal zijn opgeslagen kunnen de telefoon absoluut vullen. Als Foto’s de grootste boosdoener is, schakel dan Optimaliseer iPhone-opslag in en geef het daarna tijd op wifi en aan de oplader voordat je het resultaat beoordeelt. Het maakt niet altijd meteen ruimte vrij. Voor lokale opschoning maakt het verwijderen van grote video’s en oude schermopnames meestal meer verschil dan het najagen van piepkleine apps. Clever Cleaner of Apple’s ingebouwde tool voor duplicaten kan helpen, maar ik zou nog steeds alles nalopen voordat je iets verwijdert, want geen enkele opschoonapp weet welke wazige foto stiekem belangrijk voor je is.
Verwacht dat dit een probleem met opslagbeheer is, geen upgradeproject. De interne chip is in feite gekoppeld aan die telefoon, en alles wat beweert deze te upgraden is reparatiewerk van een telefoonwinkel, geen normale optie. De kleine adder onder het gras bij externe schijven is dat ze ook niet werken als extra telefoonopslag: je kunt foto’s, video’s en bestanden verplaatsen of exporteren, misschien op nieuwere modellen wat video rechtstreeks daarop opnemen, maar je kunt er geen apps op installeren of iOS ze laten behandelen als ingebouwde opslagruimte. Controleer dus voordat je accessoires koopt of het probleem bij foto’s en video’s ligt of bij apps en systeemgegevens. Als het om apps en gecachte gegevens gaat, zal een groter iCloud-abonnement of een flashdrive niet veel oplossen.