Kan nogen forklare, hvad datagendannelse er?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer fra min computer, og nu kan jeg ikke få adgang til dem. Jeg er desperat efter at få dem tilbage. Kan nogen forklare, hvad datagendannelse er, og hvordan det fungerer? Eventuelle anbefalede værktøjer eller tjenester ville blive meget værdsat.

Data recovery er en proces til gendannelse af mistede data, der er blevet slettet ved et uheld, beskadiget eller på anden måde gjort utilgængelige. Dybest set, når du sletter en fil, bliver den ikke straks slettet fra din harddisk. I stedet markerer systemet det rum som tilgængeligt for nye data, hvilket betyder, at du med de rigtige værktøjer ofte kan gendanne slettede filer, før de bliver overskrevet.

Nu til din specifikke situation—ved et uheld at slette vigtige filer—er du heldig, fordi der er flere værktøjer til gendannelse af data, der kan hjælpe. En af de bedste, jeg personligt har brugt, er Disk Drill til Windows. Disk Drill tilbyder en ligetil, brugervenlig grænseflade, hvilket gør det tilgængeligt, selvom du ikke er super teknisk. Det er særligt effektivt, fordi det kan scanne dybt ind i din harddisk for at finde mistede filer og endda rekonstruere beskadigede filer.

Sådan bruger du det:

1. Download Disk Drill til Windows - Installer det på din enhed.
  2. Kør softwaren - Åbn Disk Drill og vælg drevet, hvorfra du vil gendanne filer.
  3. Start scanningen - Tryk på ‘Gendan’-knappen og vent på, at scanningen er færdig.
  4. Forhåndsvis og gendan - Når scanningen er færdig, kan du forhåndsvise filerne for at sikre, at de er det, du leder efter, og derefter gendanne dem til en sikker placering.

Åh, og et godt råd: Skrive ikke nye data til dit drev, før du har kørt din gendannelse. Skrivning af nye data kan potentielt overskrive de filer, du prøver at gendanne, hvilket gør dem uoprettelige.

For yderligere indsigt og tips foreslår jeg, at du tjekker denne Disk Drill for Windows anmeldelse. Den dykker dybt ned i, hvor effektivt værktøjet er og kan give dig nogle ekstra pointers til at navigere i processen.

Held og lykke! Gendannelse af data kan være en livredder, og værktøjer som Disk Drill til Windows gør det meget mere tilgængeligt.

Hej der. Har helt været i dine sko før - der er intet mere hjerteskærende end det øjeblik, du indser, at vigtige filer er væk. De gode nyheder? Når du sletter noget fra dit system, er det ikke nødvendigvis væk for altid.

@nachtdromer gav en god oversigt over, hvad datagendannelse er - det vigtigste punkt er, at dataene ikke er slettet, men pladsen er markeret som tilgængelig for nye data. Så første skridt er: Stop med at bruge din computer så hurtigt som muligt for at forhindre overskrivning af disse filer.

Disk Drill for Windows er bestemt en stærk anbefaling, men lad mig kaste en anden ind i blandingen: Recuva. Det er et andet solidt, brugervenligt værktøj, der kan hjælpe dig med at gendanne de mistede filer. Download det, kør en dyb scanning, og du vil ofte finde de dyrebare filer intakte.

En ulempe er dog, at nogle værktøjer ikke er lige så gode til at rekonstruere korrupte filer. Så overvej at bruge flere værktøjer, hvis det første ikke bringer alt tilbage, du har brug for. For eksempel kan du prøve Disk Drill først, og hvis det ikke gendanner alt det, du har brug for, kan du følge op med Recuva.

Hvis softwareløsninger ikke virker, kan du overveje professionelle datagendannelsestjenester. Disse kan være lidt dyre, men er ofte din bedste chance, hvis filerne er ekstremt vigtige, og du ikke har råd til at miste dem. Steder som DriveSavers Data Recovery tilbyder disse slags tjenester, men vær forberedt på at betale lidt ekstra.

Alt i alt bør DIY-gendannelse normalt være dit første stop. Her er en oversigt over, hvordan man bruger Disk Drill:

1. Download og Installer: Gå over til Disk Drills side og installer softwaren.
  2. Kør en Scanning: Åbn softwaren, vælg drevet, hvor filerne var placeret, og start en scanning.
  3. Forhåndsvis Filer: Når scanningen er afsluttet, kan du forhåndsvise filerne for at sikre, at det er dem, du leder efter.
  4. Gendan: Vælg de filer, du vil gendanne, og gem dem på en anden placering.

Husk ikke at gemme nye filer, før du har udført gendannelsen - du ønsker ikke ved et uheld at overskrive de slettede.

Hvis du er nysgerrig efter mere detaljerede indsigter, kan denne anmeldelse give dig nogle ekstra tips.

Og for alle, der stadig leder efter softwareanbefalinger, tjek Datagendannelsessoftware til Windows. Du kan finde det super nyttigt til at navigere i disse udfordrende farvande.

Held og lykke! :crossed_fingers:

Mens @himmelsjager og @nachtdromer har dækket en del om datagendannelse, tror jeg, der er plads til at udvide på nogle punkter. Lad os være realistiske: ikke alle værktøjer er lige effektive i enhver situation, så selvom Disk Drill til Windows har mange fans (og med rette), er det ikke fejlfrit.

Først og fremmest er Disk Drill til Windows ret fantastisk på grund af dets dybdegående scanningsmuligheder og et elegant, brugervenligt interface. Men det er værd at bemærke, at gratisversionen har sine begrænsninger—du kan ende med at have brug for Pro-versionen til mere komplekse gendannelser eller hvis du når det gratis genopretningsloft.

Fordel:

• Dybdegående scanning, der kan finde næsten alt.
  • Brugervenligt interface, der ikke får dig til at rive håret ud.

Ulempe:

• Begrænsninger i gratisversionen. Vær klar til at betale, hvis du når disse grænser.

Selvom Disk Drill er et solidt valg, kan du også overveje alternativer som Recuva (som nævnt af @nachtdromer). Det er også brugervenligt og kan ofte gendanne filer, som du troede var tabt for altid.

Dog har Recuva ry for at kæmpe med stærkt beskadigede filer. Hvis du står overfor et mareridtsscenario, hvor dine filer ikke bare er slettet, men også meget beskadigede, kan du have brug for et mere intensivt værktøj eller endda en professionel tjeneste.

En alternativ metode—hvis softwareværktøjer svigter—er en professionel datagendannelsestjeneste. Steder som DriveSavers Data Recovery kan være dyre, men de har ekspertisen til at gendanne data fra situationer, som software alene ikke kan klare. Bare vær forberedt på at bruge nogle seriøse penge; priserne kan variere fra et par hundrede til et par tusinde dollars.

Men før du går den vej, her er et hurtigt tip: Prøv endnu en runde med et andet værktøj—som Stellar Data Recovery. Dette værktøj er ret velrenommeret for sin brugervenlige oplevelse og omfattende gendannelsesmuligheder, selvom det nogle gange kan være lidt langsommere end Disk Drill.

Lad os også tale om elefanten i rummet: Skriv Ikke Nye Data til din drev. Dette kan ikke understreges nok. At skrive nye filer kunne overskrive de data, du prøver at gendanne—som at drysse snavs over nyligt opdagede dinosaurknogler.

Så, du har muligheder. Start med Disk Drill til Windows—mange sværger til det. Hvis det ikke virker, prøv Recuva eller Stellar. Og hvis du stadig er i knibe, overvej at tage den bitre pille og gå professionelt til DriveSavers.

Her ønsker jeg dig held og lykke—fordi enhver, der har mistet data, ved, at desperation ikke engang dækker det. :crossed_fingers: