Kan jag återställa raderade videor från ett SD-kort efter att jag raderade dem?

Jag raderade av misstag viktiga videor från mitt SD-kort när jag frigjorde utrymme, och nu behöver jag verkligen hjälp med att få tillbaka dem. Kortet satt i min kamera, och materialet innehåller personliga minnen som jag inte har säkerhetskopierat någon annanstans. Jag letar efter det bästa sättet att återställa raderade videor från ett SD-kort efter oavsiktlig radering utan att göra situationen värre.

Raderad video från ett SD-kort, vad jag gjorde först

Den där känslan i magen kommer direkt när du märker att en video saknas. Jag har varit med om det några gånger. Första steget, stanna upp. Fortsätt inte filma. Pilla inte med kortet.

De flesta raderade videor är inte borta direkt. Filposten tas bort, eller så markeras utrymmet som ledigt, medan videodatan ofta ligger kvar tills något nytt skrivs över den. Så dina chanser hänger mer än något annat på en sak, att du inte skriver ny data till kortet.

1. Sluta använda kortet

Den här delen är viktigast.

Jag skulle undvika allt detta direkt:

• spela in mer video
  • ta foton
  • kopiera filer till kortet
  • formatera det

Ta ut SD-kortet och låt det vara tills du är redo att skanna det. Jag lärde mig det den hårda vägen en gång. Jag fortsatte testa kameran, tog två klipp, och en av de skrivningarna skrev över filen jag försökte rädda. Dumt misstag.

2. Kontrollera om datorn fortfarande ser kortet

Innan du använder återställningsverktyg, se till att kortet faktiskt dyker upp.

Några saker jag skulle prova:

1. Använd en annan kortläsare
  2. Byt till en annan USB-port
  3. Anslut det till en andra dator
  4. Öppna Diskhantering i Windows och se om kortet syns där

Om Windows säger att kortet är RAW, eller hela tiden ber dig att formatera det, gör inte det än. Många återställningsappar kan fortfarande läsa kort i det läget. Om kortet inte syns någonstans alls, då skulle jag börja tänka mindre på radering och mer på att kortet eller läsaren kan vara trasig.

3. Skanna det med återställningsprogram

För videofiler hade jag ganska bra tur med Disk Drill.

Varför jag gillade det, enkel anledning. Det kände igen många format, och dess kamerafokuserade återställningsläge hjälpte med upphackade videofiler från enheter som sparar material i delar. Jag har sett att detta spelar större roll med actionkameror och drönare än med vanliga fotofiler.

Det brukar fungera bra för material från:

• GoPro
  • DJI-drönare
  • Sony-kameror
  • andra kameror med fragmenterad videolagring

I Windows låter det dig återställa upp till 100 MB gratis. För en fullständig video är 100 MB ofta ingenting, ja. Fortfarande användbart ändå, eftersom du kan skanna, förhandsgranska resultaten och se om ditt klipp finns där innan du lägger pengar på det.

Om du vill ha ett gratisalternativ är PhotoRec värt att prova. Det gör jobbet oftare än folk tror. Nackdelarna är att filnamn vanligtvis kommer tillbaka förvrängda, och mappstrukturen är ofta borta. Du får datan, men inte ordningen.

4. Återställ filerna utan att göra det värre

Arbetsflödet är tillräckligt enkelt:

1. Sätt SD-kortet i en kortläsare
  2. Kör en fullständig skanning, eller en djupskanning om verktyget erbjuder det
  3. Begränsa resultaten till videofiler
  4. Förhandsgranska det som ser ut att vara ditt saknade material
  5. Spara återställda filer till en annan enhet

Spara dem inte tillbaka till samma SD-kort. Jag vet att det låter självklart, men folk gör det. Om du skriver återställda filer till källkortet riskerar du att skriva över sådant som skanningen ännu inte har fått ut.

Använd din PC-disk, en extern SSD, vad som helst annat.

5. Om den återställda videon ser trasig ut

Det händer. Du återställer filen, den finns där, men den går inte att spela upp.

Det första jag skulle prova är VLC Media Player. VLC läser skadade filer bättre än många standardspelare. Jag har haft klipp som inte fungerade i Filmer och TV men öppnades fint i VLC på samma dator.

Om VLC också hakar upp sig kan videoreparationsverktyg ibland hjälpa. Vissa av dem bygger upp filen igen med hjälp av ett fungerande exempelklipp från samma kamera med samma inställningar. Konstigt specifikt, men det spelar faktiskt roll. Samma upplösning, samma codec, samma bildfrekvens, samma enhet. Ju närmare matchning, desto bättre chans.

Och ja, ignorera alla formateringsuppmaningar tills efter återställningen. Windows älskar att visa det meddelandet. Klicka inte igenom det bara för att du har bråttom.

Vad som spelade störst roll i mitt fall

Två saker:

• sluta använda kortet direkt
  • börja återställningen innan ny data skriver över den gamla

Om ditt kort fortfarande kan monteras är dina chanser vanligtvis ganska goda. Om det försvann från varje kortläsare och varje PC känns det mer som hårdvaruproblem än en enkel radering. Ett annat problem.

Om du gör detta just nu, håll det enkelt. Ta ut kortet. Läs det på en dator. Skanna det. Återställ till en annan enhet. Inga extra steg, inget gissande, inget panikklickande. Det är där folk förlorar filen för gott.

Ja, om kortet bara raderades eller om filer togs bort, är återställningsgraden ofta ganska bra. Den stora faktorn är överskrivningsgraden. När nya klipp skrivs till samma block är de delarna borta.

Jag håller med @mikeappsreviewer om att sluta använda det snabbt. Jag håller dock inte helt med om att vänta för länge med att testa alternativ. Tid spelar mindre roll än skrivningar. Det som spelar roll är att först skapa en byte-för-byte-avbild av SD-kortet och sedan skanna avbilden, inte själva kortet. Verktyg som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd hjälper med detta. Om återställningsprogrammet kraschar eller läser kortet fel förblir originalet orört.

När du har avbildat det, skanna avbilden med Disk Drill eller PhotoRec. Disk Drill är enklare för de flesta och bättre om du vill ha förhandsvisningar och filtrering av filer. Om dina videor kom från en kamera som använde exFAT tar radering ofta bort katalogposter men lämnar kluster intakta tills de återanvänds. Det är därför återställning så ofta fungerar.

Om kameran gjorde en fullständig formatering minskar chanserna. Snabbformatering är mindre illa.

Kolla också appen eller molnsynkroniseringen för ditt kameramärke, vissa sparar proxyfiler eller automatiska importer. Liten chans, men värt 2 minuter.

Om du vill ha en visuell genomgång är denna steg-för-steg-guide för videoåterställning från SD-kort lättare att följa än slumpmässiga forumtrådar tbh.

Spara alla återställda filer på din dator, inte på SD-kortet. Även om filnamnen ser konstiga ut, öppna varje fil. Jag har haft klipp som kom tillbaka med obegripliga namn men som spelades upp fint.

Ja, vanligtvis kan du det, men jag skulle lägga till en sak till det som @mikeappsreviewer och @techchizkid sa: om videorna betyder mycket, fortsätt inte att försöka skanna om med varje verktyg du hittar. Alltför många förvandlar ett rent återställningsförsök till en röra genom att pilla med kortet i timmar.

Min syn är följande:

• om det var en vanlig radering är chanserna ganska goda
  • om det var en snabbformatering är det fortfarande möjligt
  • om du fortsatte att spela in efter raderingen sjunker oddsen snabbt
  • om kortet har fysiska fel kan gör det själv-återställning bli riktigt illa väldigt snabbt

Jag håller inte helt med om rådet att alltid skapa en avbild först oavsett vad. I teorin, ja. I verkligheten, om kortet är friskt och du inte är särskilt teknisk, kan det att skapa en avbild förvirra folk och fördröja den faktiska återställningen. Om du vet hur man gör, gör det. Om inte, använd skrivskyddad åtkomst om möjligt och gå direkt till ett pålitligt återställningsprogram på en dator.

Det jag skulle göra i ditt fall:

1. Lås SD-kortet om det har den lilla skrivskyddsknappen.
  2. Använd en ordentlig kortläsare, inte kamerakabeln.
  3. Skanna efter raderade videor med Disk Drill först, eftersom det är lättare att sortera efter videotyp, förhandsgranska resultat och hitta kamerainspelningar snabbare än med många gratisverktyg.
  4. Återställ allt till din dator eller en extern enhet.
  5. Först därefter, testa reparationer om vissa filer är skadade.

En sak till som folk glömmer: kameror delar ibland upp en video i flera delar, så ditt saknade klipp kan komma tillbaka som flera filer. Få inte panik om filnamnen ser konstiga ut eller tidsstämplarna är fel. Det är ganska normalt.

Om Disk Drill hittar filerna men de inte går att spela upp, återställ dem ändå. En skadad återställd fil är fortfarande bättre än en som blivit helt överskriven. Du kan försöka reparera efteråt. Om kortet börjar koppla från, frysa skanningar eller klicka i läsaren, sluta med gör det själv-grejerna och överväg ett proffslabb. Den delen blir dyr, ja, men oersättliga familjefilmer är lite en annan sorts kalkyl.

Också värt en snabb läsning: bästa communitytipsen för att återställa raderade videor från ett SD-kort

Kort version: sluta använda kortet, återställ till en annan enhet och låt inte kameran hjälpa till genom att formatera något.

En vinkel som @techchizkid, @waldgeist och @mikeappsreviewer inte betonar tillräckligt: kontrollera kortets hälsa innan du gör en lång återställningskörning. Om information i SMART-stil är tillgänglig via din kortläsare, eller om läsningar är långsamma och inkonsekventa, kan problemet vara slitage på styrenheten, inte bara radering. I så fall kan upprepade djupa skanningar vara kontraproduktiva.

Jag håller delvis inte med lägret som säger bara skanna det nu. Om materialet verkligen är oersättligt och kortet beter sig konstigt, är en försiktig genomgång viktigare än att prova fem appar.

Om Disk Drill:

Fördelar

• lätt att sortera efter videotyper
  • förhandsvisningar hjälper till att verifiera klipp snabbt
  • bra för normala fall av oavsiktlig radering

Nackdelar

• den kostnadsfria återställningsgränsen på Windows är mycket liten för video
  • mindre lämpligt än verktyg på lägre nivå när filsystemet är svårt skadat
  • kan kännas tungt på svaga datorer

Min praktiska bedömning:

• friskt kort + oavsiktlig radering = Disk Drill är ett bra första försök
  • instabilt kort + familjematerial = överväg avbildning eller till och med ett återställningslabb tidigare
  • återställda filer som inte går att spela upp är inte värdelösa, reparation kan fortfarande fungera senare

Om din kamera dessutom spelade in i segment, återställ alla relaterade filer, inte bara den uppenbara. Vissa saknade videor är egentligen en kedja av klipp.