Ik ben nieuw met het gebruik van Gespreksgestuurde Tekstgenerator en ik weet niet goed waar ik moet beginnen of welke functies het biedt. Ik heb geprobeerd te zoeken maar voel me nog steeds verloren over hoe ik er het meeste uit kan halen. Kan iemand me de basis uitleggen of me wijzen op een handige gids? Ik moet echt leren hoe ik dit hulpmiddel effectief kan gebruiken.
Dus, ChatGPT gebruiken is eigenlijk net alsof je een superslimme bot appt die je spelling niet beoordeelt. Typ gewoon je vraag of verzoek en druk op verzenden. Dat is alles. Als je wilt dat het zich op een bepaalde manier gedraagt (je een samenvatting geeft, schrijft als Shakespeare, iets uitlegt aan een vijfjarige), geef dat dan gewoon aan in je prompt. Kan lijstjes maken, ideeën genereren, grappen vertellen, zelfs eenvoudige code schrijven. Tip: Krijg je niet wat je wilt, formuleer je vraag anders of vraag om verduidelijking. Er is geen geheime techniek, denk er niet te veel over na. Gewoon… typen en kijken wat er gebeurt.
Eerlijk gezegd, je denkt er te moeilijk over als je denkt dat ChatGPT een soort mystieke technologie is waarvoor je een doctoraat nodig hebt om het te snappen. @techchizkid heeft de basis al behandeld met gewoon typen, en ja, het is net zo simpel als iemand een bericht sturen, alleen is deze persoon aangedreven door het internet en gaat niet met je in discussie over ananas op pizza.
Maar hier wijk ik een beetje af: Val niet in de valkuil om het voor alles te gebruiken—zo magisch is het ook weer niet. Het is geweldig voor brainstormen, samenvattingen maken van artikels, of je gedachten ontwarren. Op vakantie gaan plannen? Vraag om reisroutes. Hulp bij programmeren? Natuurlijk, maar controleer alles goed—kunstmatige intelligentie-code is als handleidingen van Scandinavische meubelwinkels. Engelse essays, sollicitatiebrieven, recepten voor het avondeten—gooi het er allemaal in. Ben je niet tevreden met het antwoord, herformuleer dan niet zomaar—word concreet. Zeg PRECIES wat je wil, zelfs als het dom lijkt, zoals leg dit uit alsof ik een vermoeide wasbeer ben na een lange nacht afval zoeken.
Enkele onderschatte mogelijkheden: Het kan gesprekken voortzetten, context (soort van) onthouden en helpen dingen stap voor stap opstellen. Stel vervolgvragen; behandel het minder als een Zoekmachine en meer als een praatgrage, overgecafeïneerde assistent die nooit slaapt. Maar als je er op vertrouwt voor medisch, juridisch of financieel advies, word je alleen maar teleurgesteld of, erger, krijg je problemen.
Wat betreft handleidingen, er is keuze genoeg, maar echt, blijf gewoon proberen—vraag Sprekende Computer HOE je zichzelf gebruikt. Het is zich daar slim genoeg van bewust. En vergeet niet: de beste manier om te leren is door fouten te maken, dus bestook het met rare vragen en kijk wat het aankan. Als het begint met gedichten schrijven over je kat, weet je dat je op het goede spoor zit.