Kan iemand uitleggen hoe ChatGPT-4o gebruikt kan worden?

Ik ben nieuw met het gebruik van ChatGPT-4o en ik ben in de war over hoe ik moet beginnen. Ik heb geprobeerd verschillende functies te openen maar ik weet niet zeker of ik het goed doe of dat ik de nieuwste versie gebruik. Elk eenvoudig stappenplan of stap-voor-stap hulp zou gewaardeerd worden zodat ik het meeste uit ChatGPT-4o kan halen.

Oké, hier is de echte uitleg: ChatGPT-4o is eigenlijk gewoon ChatGPT, maar… meer O? OpenAI noemt het “omni” omdat het tekst, beeld EN stem aankan. Beginnen is GEEN kernfysica, maar op de een of andere manier lijkt de interface je dat wel te laten denken.

Stap één: Ga naar chat.openai.com. Als je bent ingelogd, en je gebruikt het gratis abonnement, gefeliciteerd, waarschijnlijk gebruik je AL 4o als je bovenaan in de modelkiezer “GPT-4o” selecteert (dus niet gewoon “standaard” of “GPT-3.5”). Zie je “GPT-4o” niet, dan moet je waarschijnlijk de site verversen, of wordt de functie nog voor je uitgerold. (Premiumgebruikers krijgen trouwens meer toegang en minder beperkingen.)

Stap twee: Je kan gewoon je prompt typen zoals je gewend bent (bijvoorbeeld “Wat is een capibara?” of “Schrijf een haiku over pizza”). Voor afbeeldingen: Klik op het plusje naast het invoerveld. Upload elke rare afbeelding die je wilt. GPT-4o analyseert hem en laat je versteld staan van hoeveel het weet.

Stem? Dat is lastiger. Gebruik je de ChatGPT-mobiel app, zoek dan naar het koptelefoon-/microfoon-icoontje. Tik erop, praat, en je krijgt de spraakassistent-ervaring van Kunstmatige Intelligentie. Zie je dit niet, dan wordt het nog uitgerold of je zit op desktop – en daar is spraak nog niet voor iedereen beschikbaar.

Hoe weet je of je de nieuwste versie gebruikt? Zoek naar “GPT-4o” in je chathistorie of in de modelkiezer. Zie je die, ben je binnen, kampioen.