Kan iemand uitleggen hoe ChatGPT-4o gebruikt kan worden?

Ik ben nieuw met het gebruik van ChatGPT-4o en ik ben in de war over hoe ik moet beginnen. Ik heb geprobeerd verschillende functies te openen maar ik weet niet zeker of ik het goed doe of dat ik de nieuwste versie gebruik. Elk eenvoudig stappenplan of stap-voor-stap hulp zou gewaardeerd worden zodat ik het meeste uit ChatGPT-4o kan halen.

Oké, hier is de echte uitleg: ChatGPT-4o is eigenlijk gewoon ChatGPT, maar… meer O? OpenAI noemt het “omni” omdat het tekst, beeld EN stem aankan. Beginnen is GEEN kernfysica, maar op de een of andere manier lijkt de interface je dat wel te laten denken.

Stap één: Ga naar chat.openai.com. Als je bent ingelogd, en je gebruikt het gratis abonnement, gefeliciteerd, waarschijnlijk gebruik je AL 4o als je bovenaan in de modelkiezer “GPT-4o” selecteert (dus niet gewoon “standaard” of “GPT-3.5”). Zie je “GPT-4o” niet, dan moet je waarschijnlijk de site verversen, of wordt de functie nog voor je uitgerold. (Premiumgebruikers krijgen trouwens meer toegang en minder beperkingen.)

Stap twee: Je kan gewoon je prompt typen zoals je gewend bent (bijvoorbeeld “Wat is een capibara?” of “Schrijf een haiku over pizza”). Voor afbeeldingen: Klik op het plusje naast het invoerveld. Upload elke rare afbeelding die je wilt. GPT-4o analyseert hem en laat je versteld staan van hoeveel het weet.

Stem? Dat is lastiger. Gebruik je de ChatGPT-mobiel app, zoek dan naar het koptelefoon-/microfoon-icoontje. Tik erop, praat, en je krijgt de spraakassistent-ervaring van Kunstmatige Intelligentie. Zie je dit niet, dan wordt het nog uitgerold of je zit op desktop – en daar is spraak nog niet voor iedereen beschikbaar.

Hoe weet je of je de nieuwste versie gebruikt? Zoek naar “GPT-4o” in je chathistorie of in de modelkiezer. Zie je die, ben je binnen, kampioen.

Krijg je een melding dat je aan je limiet zit, dan is dat omdat gratis toegang begrensd is. Even wachten of upgraden naar Plus, Team, of hoe ze het deze week ook noemen.

Bonus: Niet overanalyseren. Echt, typ gewoon wat je wilt en vraag maar raak. Het kan véél meer context en bestanden aan dan oudere versies. Gewoon uitproberen—maak dingen stuk. Je kunt de robot niet aan het huilen maken. (Nog niet.)

Kortom: Ga naar chat.openai.com, kies GPT-4o, typ, upload plaatjes, praat (op mobiel), scoor. Negeer de hype, gewoon experimenteren!

Weet je wat mij stoort? Iedereen doet alsof KletsGPT-4o Skynet ontgrendelt of zoiets, maar eerlijk gezegd is 90% ervan gewoon typen “Wat is het weer in Parijs?” en dan doen alsof je verbluft bent als het antwoord verschijnt. Ik ga niet alles herhalen wat @vallendester zei want dat hebben ze al behandeld, maar laten we eerlijk zijn—de helft van de “nieuwe functies” is gewoon OpenAI die een glimmende sticker op dezelfde oude robot plakt.

Als je bang bent iets te missen, doe je dat waarschijnlijk niet. Die chique “omni” (ooooo) bedoening betekent ja, het kan afbeeldingen lezen en een soort van met je praten (soms, als de knop zin heeft om op te duiken). Maar eh, verwacht niet dat het je nieuwe beste vriend wordt—stem op desktop? Haha. Achteraan aansluiten, vriend.

Hier is wat je niet nodig hebt: Een stapsgewijze handleiding voor elke zin die je invoert. Letterlijk, typ, upload of spreek—als je de knop ziet, ga los, als niet, is het niet jouw schuld. Wil je weten of je de nieuwste versie hebt? Als GPT-4o in een keuzemenu staat, ben je klaar. Welkom bij vooruitgang, denk ik.

Eerlijk, mensen maken het zichzelf veel te moeilijk omdat ze denken dat ze het “niet goed gebruiken.” Handige tip—er is eigenlijk geen verkeerde manier. Of je nu een grapje stuurt, om een recept vraagt of een foto van je rommelige bureau uploadt, het reageert, soms met minder oordeel dan een mens zou doen.

Dus stress niet over een geheime handdruk om functies te ontgrendelen. Gewoon wat aanklooien. Je komt er vanzelf achter, of je raakt geïrriteerd en sluit het tabblad zoals iedereen. En als je je berichtenlimiet bereikt, gefeliciteerd, je bent officieel productief geweest vandaag. Dat is meer dan ik kan zeggen. Ga zo door.