Is het mogelijk om verwijderde bestanden uit een geleegde prullenmand op Mac te herstellen?

Ik heb per ongeluk de Prullenmand op mijn Mac geleegd en belangrijke bestanden verloren die ik nog nodig heb voor mijn werk. Ik had geen recente back-up, en nu probeer ik uit te zoeken of verwijderde bestanden nog kunnen worden hersteld nadat de Prullenmand is geleegd op macOS. Ik zou advies over de beste opties voor bestandsherstel op een Mac of stappen om te proberen voordat de gegevens voorgoed verdwenen zijn echt waarderen.

Het eerste wat ik zou doen, en ik bedoel echt nu meteen, is stoppen met het gebruiken van de MacBook.

Geen downloads. Geen app-installaties. Sla geen bestanden op. Sluit dingen af die op de achtergrond draaien als dat nog lukt.

Hier komt het vervelende deel. Het legen van de Prullenmand op macOS wist de bestandsgegevens meestal niet meteen. Het systeem verwijdert de verwijzingen naar die bestanden en markeert de ruimte als vrij. Dus de oude gegevens staan vaak nog even op de schijf. De valkuil is simpel: zodra er nieuwe data op die plek terechtkomt, wordt je oude bestand overschreven en dalen de kansen op herstel snel.

Op nieuwere MacBooks wordt dit erger door SSD-gedrag en TRIM. TRIM vertelt de schijf om verwijderde blokken op de achtergrond op te ruimen. Goed voor de snelheid. Slecht voor herstel. Ik heb verwijderde bestanden op SSD-Macs veel sneller zien verdwijnen dan mensen verwachten.

Controleer de makkelijke uitwegen voordat je hersteltools aanraakt.

1. Time Machine-snapshots

Als je Time Machine gebruikt, open het dan en ga naar de map waar de bestanden stonden voordat je ze naar de prullenmand verplaatste. Zelfs zonder dat de back-upschijf is aangesloten, bewaart macOS vaak lokale snapshots van ongeveer de afgelopen 24 uur. Ik zou daar eerst kijken, omdat het schoon en snel is.

1. Cloudopslag

Als die bestanden waren gesynchroniseerd met iCloud Drive, Dropbox of Google Drive, blijf dan niet verder rondneuzen op de Mac. Gebruik je telefoon of een andere computer en log in op de webversie van de dienst. Veel van die diensten hebben hun eigen map met verwijderde items voor ongeveer 30 dagen, los van de Prullenmand van je Mac.

1. Verwijderde mappen binnen apps

Hier gaan mensen voortdurend de mist in. Foto’s en Notities hebben hun eigen secties Onlangs verwijderd. Dus zelfs als de Prullenmand leeg is, kunnen je bestanden nog steeds 30 tot 40 dagen in de app staan.

Als geen van die opties werkte, zou ik overstappen op herstelsoftware.

Wat deze tools doen, is de ruwe opslag scannen en zoeken naar bestandssporen voordat die worden overschreven. Als de verwijderde data er nog is, heeft herstelsoftware een kans. Als TRIM het al heeft opgeruimd, worden de resultaten een stuk slechter.

Ik heb de beste resultaten gehad met Disk Drill op Macs, vooral op nieuwere modellen. Een hoop oudere Mac-herstelapps lijken half dood op Apple Silicon-systemen of machines met de T2-chip. Rechten, versleuteling, alle gebruikelijke Apple-beperkingen. Disk Drill kan doorgaans beter overweg met moderne Macs dan de willekeurige oude hulpprogramma’s die mensen blijven aanraden uit forumtopics van 2014.

Grote waarschuwing hier. Installeer herstelsoftware niet op dezelfde interne schijf als je dat kunt vermijden. Die schrijfactiviteit is precies wat je probeert te voorkomen. De beste aanpak is dit:

• Gebruik een andere computer
  • Download Disk Drill op een USB-stick
  • Sluit de USB-stick aan op de MacBook
  • Voer het daarvandaan uit als dat mogelijk is

Voer daarna een Universal Scan uit.

Het nuttige deel is dat de scan zelf gratis is, en je previews krijgt. Ik zou altijd een preview bekijken voordat ik ergens voor betaal. Als je foto’s volledige miniaturen tonen en je documenten openen in de preview, weet je in elk geval dat de bestanden niet beschadigd zijn. Als je ze herstelt, sla ze dan op een externe schijf op, niet terug op de interne opslag van de Mac. Mensen doen dit verkeerd en overschrijven dan nog meer bestanden. Best pijnlijk.

Als de scan niets vindt, dan ben je aangewezen op labherstel.

Dat betekent een dataherstelbedrijf met de juiste hardware, soms cleanroomwerk en directe toegangsmethoden buiten de normale macOS-tools om. Het werkt vaak genoeg, maar de prijs doet pijn. Ik zie meestal bedragen van $300 tot $3,000, afhankelijk van de schade, de urgentie en het type apparaat. Voor belastingdocumenten, juridische documenten, bedrijfsdata, babyfoto’s en dat soort dingen betalen mensen ervoor. Voor willekeurige downloads meestal niet.

Nog één ding. Negeer de folklore rond Terminal-commando’s. Ik blijf berichten zien waarin mensen shellcommando’s loslaten op een probleem met een geleegde Prullenmand alsof het een geheime cheatcode is. Die commando’s helpen in specifieke gevallen, zoals het verplaatsen van items uit een vastgelopen Prullenmand. Ze halen gewiste bestanden niet opeens uit het niets terug.

Dus de korte versie:

• Stop met het gebruiken van de MacBook
  • Controleer Time Machine
  • Controleer cloudprullenbak vanaf een ander apparaat
  • Controleer Onlangs verwijderd in Foto’s of Notities
  • Scan indien nodig met Disk Drill vanaf een USB-opstelling
  • Herstel naar een externe schijf
  • Als niets anders werkt, bel een herstelbedrijf

Als je snel handelt, heb je nog een kans. Als je de Mac blijft gebruiken, maakt de schijf die keuze meestal voor je.

Ja, herstel is nog steeds mogelijk nadat je de prullenmand op een Mac hebt geleegd. De kans hangt af van twee dingen: je type schijf en hoeveel je de Mac na het verwijderen hebt gebruikt.

Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer: stop snel met het schrijven van nieuwe gegevens. Ik ben het iets minder eens met de sfeer van “ga meteen naar software”, omdat softwarescans op nieuwere Macs met SSD’s en TRIM vaak veel ruis opleveren en niet je ontbrekende werkbestanden.

Een paar dingen die mensen overslaan:

Controleer andere Macs of iOS-apparaten die aan dezelfde Apple ID zijn gekoppeld. Als synchronisatie van Bureaublad en Documenten aanstond, staat er mogelijk nog een oudere kopie op een ander apparaat dat wijzigingen nog niet heeft gesynchroniseerd.

Kijk in autosave- en tijdelijke mappen van apps. Microsoft Word, Excel, Adobe-apps en sommige editors bewaren autorecovery-bestanden. Zoek in Finder voor Office naar “AutoRecovery” en sorteer op datum. Ik heb mensen op deze manier 90 procent van een rapport zien herstellen nadat de prullenmand was geleegd.

Open Terminal en controleer recente bestandsactiviteit, niet voor magisch herstel, maar om oorspronkelijke bestandsnamen en paden te achterhalen. Dat helpt enorm wanneer je later in Disk Drill scant.

Als FileVault was ingeschakeld en de Mac na het verwijderen urenlang aan heeft gestaan, daalt de kans op herstel sterk bij SSD-modellen. Oudere Intel-Macs met harde schijven geven meestal betere resultaten. Nieuwe Apple Silicon-Macs zijn minder vergevingsgezind.

Als de bestanden belangrijk zijn voor je werk, maak dan eerst een byte-voor-byte-image van de schijf en scan daarna de image, niet de live schijf. Dat voorkomt extra slijtage en extra schrijfacties. Dit is het deel dat de meeste thuisgebruikers overslaan en waar ze later spijt van krijgen.

Disk Drill is nog steeds een van de betere Mac-opties voor diepe scans en het bekijken van herstelbare bestanden. Gebruik het op een externe schijf, niet op je opstartschijf.

Deze video is prima als je een stapsgewijze Mac-handleiding wilt voor het herstellen van bestanden nadat je de prullenmand hebt geleegd:
verwijderde bestanden herstellen nadat je de prullenmand op Mac hebt geleegd

Korte versie. Ja, er is nog steeds een kans. Op een nieuwere Mac met SSD moet je snel handelen, anders worden de gegevens ook snel gewist. Als de bestanden geld waard zijn, sla doe-het-zelf dan over en maak eerst een image van de schijf.

Ja, soms. Maar ik zou nog één ding toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @boswandelaar zeiden: als dit een werk-Mac is en de bestanden in een door het bedrijf beheerde map stonden, controleer dan eerst de versiegeschiedenis of samenwerkingslogboeken van je kantoorpakket voordat je iets ingewikkelds doet. Veel mensen vergeten dat Word, Excel, Google Docs, Adobe Cloud en zelfs sommige projecttools oudere kopieën volledig buiten de Prullenmand bewaren.

Ook ben ik er niet helemaal van overtuigd dat thuisgebruikers meteen moeten beginnen met een schijfimage maken, tenzij ze al weten wat ze doen. In theorie is het slim, maar het kan snel rommelig worden. Voor de meeste mensen is de praktische route om de app- of versiegeschiedenis te controleren, daarna te scannen met iets als Disk Drill vanaf externe opslag en te herstellen naar een andere schijf.

Een andere vaak over het hoofd geziene plek is e-mail. Ik heb gezien dat “verloren” bijlagen zijn teruggevonden omdat het oorspronkelijke document was rondgestuurd en nog steeds in Verzonden of in een conversatie stond. Klinkt dom, werkt vaker dan je zou denken.

Nog een realitycheck: als het is verwijderd van een interne SSD op een nieuwere Mac, kunnen de herstelkansen best slecht zijn, zelfs als je snel handelt. Niet onmogelijk, maar het zijn niet meer de oude tijden.

Als je nog een discussie over precies dit probleem wilt, behandelt deze Apple-forumthread het herstellen na het legen van de Prullenmand op Mac behoorlijk goed:
verwijderde bestanden herstellen na het legen van de Prullenmand op Mac

Dus ja, mogelijk? Ja. Gegarandeerd? nee. Hoe minder je de Mac nu gebruikt, hoe beter je kansen.

Mogelijk, ja. Voorspelbaar, niet echt.

Ik wil nog één invalshoek toevoegen die de anderen maar licht hebben aangestipt: controleer of de bestanden ooit in een app-bibliotheek of pakket hebben gezeten. Op de Mac kunnen projecten van Final Cut, Logic, Foto’s, sommige design-apps en zelfs Scrivener er “verwijderd” uitzien terwijl onderdelen nog steeds bestaan in pakketinhoud of door apps beheerde opslag. Klik met rechts op gerelateerde projectbestanden, kies Toon pakketinhoud en zoek daar voordat je ervan uitgaat dat alles weg is.

Ik ben het licht oneens met het advies “maak eerst een image, wat er ook gebeurt” van @boswandelaar. Goede praktijk, zeker, maar op een normale werk-Mac met APFS, FileVault, beperkte vrije ruimte en geen tweede schijf klaar, kunnen mensen daar uren aan kwijt zijn en makkelijkere kansen missen. Ik zou prioriteit geven aan:

• versiegeschiedenis van de app
  • autosave-containers van de app
  • pakketinhoud
  • webprullenbakken van cloudservices
  • geschiedenis van gedeelde/teamdrives
  • daarna een herstelscan

Nog een vaak over het hoofd geziene bron: lokale documentversies van APFS. Sommige apps ondersteunen Blader door alle versies. Open de app en dezelfde documentnaam als die nog bestaat, en controleer dan in het menu Archief op Zet terug naar. Soms haalt dat oudere versies terug, zelfs wanneer het bestand in Finder weg is.

Als je wel gaat scannen, is Disk Drill een redelijke optie.

Voordelen:

• degelijke APFS-ondersteuning
  • gemakkelijke previews
  • eenvoudig genoeg voor niet-technische gebruikers
  • kan verloren partities en verwijderde bestanden in één keer vinden

Nadelen:

• resultaten op SSD’s met TRIM kunnen nog steeds tegenvallen
  • diepe scans geven veel rommelige bestandsnamen terug
  • de kosten van een herstellicentie kunnen tegenvallen
  • volgens best practice heb je een andere schijf nodig, en die hebben veel mensen niet direct bij de hand

Dus ik zou @mikeappsreviewer, @cazadordeestrellas en @boswandelaar lezen als grotendeels juist over de urgentie. Mijn aanvulling is deze: denk niet alleen aan “herstel uit de prullenbak”. Denk aan “waar heeft dit bestand nog meer bestaan?” Bij werkdocumenten werkt dat vaak beter dan ruw herstel.