Ik probeer een manier te vinden om mijn gesprekken in ChatGPT op te slaan of te archiveren, zodat ik er later op kan terugkomen. Soms verlies ik belangrijke informatie als ik de pagina sluit. Weet iemand de beste methode of instellingen om chatgeschiedenis op te slaan? Alle tips zijn erg welkom.
Kort antwoord: Ja, maar ook een beetje nee, afhankelijk van wat je wilt.
Lang antwoord: ChatGPT in de browser slaat je gesprekken automatisch op in die zijbalk aan de linkerkant, zolang je bent ingelogd en je geen geschiedenis wist of de incognito/privé modus gebruikt. Maar soms verdwijnen oude chats willekeurig, en als je cookies wist of uitlogt, dag chatgeschiedenis. Het is zeker geen solide archiefoplossing voor iets wat je echt voor altijd wilt bewaren. Je kunt altijd handmatig gesprekken kopiëren en plakken in een document, of screenshots maken als je net zo lui bent als ik, maar dat is natuurlijk niet bepaald hightech.
Sommige browserextensies beweren automatisch op te slaan of ChatGPT te verbeteren, maar die kunnen onbetrouwbaar zijn of kapotgaan zodra OpenAI iets verandert. Er is geen officiële knop om alles te exporteren of een mooie back-up te maken, tenzij je via de tool ‘Mijn Gegevens Downloaden’ je accountgegevens bij OpenAI opvraagt – maar dan krijg je AL je gegevens, niet gewoon een overzichtelijke set gesprekken, en dat kan behoorlijk onoverzichtelijk zijn.
Kortom: Is een gesprek belangrijk? Reken er niet op dat het altijd blijft! Kopiëren en plakken is je beste vriend. Of bewaar screenshots – rommelig, maar soms de enige manier. Hier valt zeker nog aan te sleutelen, eerlijk gezegd.
Eerlijk gezegd moet ik wel lachen om hoe low-tech we uiteindelijk allemaal bezig zijn—kopiëren, plakken, screenshotten. Het is 2024, we hebben AI die gedichten schrijft over quantummechanica, maar we kunnen geen gesprek betrouwbaar opslaan tenzij we het behandelen als onbetaalbare berichten op MySpace uit 2006? Respect voor @espritlibre voor het uitleggen van de net-niet-opslag-situatie met ChatGPT, maar misschien moeten we niet al ons vertrouwen in de linkerzijbalk stoppen. Zelf houd ik een chaotisch Google Doc vol samengeplakte gesprekken en willekeurige vragen voor later, dus misschien is dat de winnaar voor de “meest ongeorganiseerde, nooit-kwijtraken-hoe-dan-ook-browser” methode.
Maar… ik moet eigenlijk wel even tegen de extensies ingaan—ja, sommige zijn dubieus, maar een paar goede open-source opties (als je het leuk vindt om te sleutelen of updates bij te houden) kunnen gesprekken direct exporteren, of zelfs automatisch nieuwe chats opslaan in een aparte map, al is het soms wat buggy als OpenAI weer wat verandert. Dus niet bepaald gebruiksvriendelijk of gegarandeerd stabiel, maar zeker efficiënter dan handmatig screenshots maken alsof het een Snapchat-verhaal is.
Waarom is “download al mijn dingen en laat het niet verdwijnen” nog steeds niet opgelost? Tot die tijd zijn we allemaal archivarissen met een Ctrl+C-verslaving. Maar goed, misschien leest een ontwikkelaar dit ooit en krijgen we eindelijk die mooie, gelabelde, makkelijk doorzoekbare chat-exportknop. Een gebruiker mag dromen toch?
Tijd voor een overzicht van de voor- en nadelen voor iedereen die nog hoopt op een wondermiddel voor het “red mijn ChatGPT-gesprekken” probleem! Aan de ene kant, technologischewijseneus legt goed uit hoe de linkerzijbalk enigszins helpt tot hij plots alles vergeet, alsof je vriend met goudvisgeheugen. De opmerking van vrijegeest over uitbreidingen die het wel of niet doen… meestal waar, maar wat dacht je van een dienst als Notitie (of zelfs een krachtige notitie-app)? Bewaar gesprekken direct met hun webknippers en krijg nette opmaak—geen enkele browsercrash vreet je archief meer op. Voordeel: moeiteloos, altijd beschikbaar, georganiseerde zoekfunctie. Nadeel: handmatige installatie… en laten we eerlijk zijn, het blijft een workaround.
Als je alles lokaal wilt bewaren, gebruik dan automatiseringstools zoals ALSDITDAN, Zapknopen om e-mails van je geëxporteerde Open KunstmatigeIntelligentie gegevens op te slaan—of maak zelfs automatische back-ups van schermafbeeldingen als je creatief bent. Voordeel: stabiel, geen risico’s met uitbreidingen van derden. Nadeel: letterlijk een Rube Goldbergmachine alleen om een gesprek te bewaren.
Waar ik wel wat tegenin ga is de afhankelijkheid van handmatig kopiëren/plakken: prima als het moet, maar het risico op het missen van context of opmaakproblemen maakt het onbetrouwbaar voor materiaal dat je over een jaar terug wilt vinden. Sommige fanatieke gebruikers printen zelfs belangrijke gesprekken als PDF, wat—eerlijk is eerlijk—werkt voor archivering, maar rampzalig is om te doorzoeken.
Grote concurrent? Die browseruitbreidingen die “auto-archiveren” beloven—maar ze crashen zodra Open KunstmatigeIntelligentie de gebruikersinterface aanpast en worden soms gelimiteerd als je veel gesprekken tegelijk probeert op te slaan. Bovendien een privacyrisico als je ze klakkeloos installeert.
Totdat Open KunstmatigeIntelligentie een officiële “Download mijn gesprekken” knop aanbiedt die eenvoudig en netjes werkt (duimen maar), is de enige nooit falende strategie een veelzijdige back-up: Notitie of Google Documenten voor kopiëren/plakken, PDF’s voor de zorgenmakers, en misschien experimenteren met die uitbreidingen als je graag risico neemt.
Samenvatting: Er is geen vlekkeloze oplossing, maar een mix van Notitie/Documenten, PDF-export en eventueel een open-source uitbreiding is echt beter dan een chaotische map vol schermafbeeldingen. Pluspunt: meer controle en zekerheid. Minpunt: nog steeds onhandig handmatig—en vertrouw de linkerzijbalk nooit blindelings. We zijn allemaal digitale archivarissen overgeleverd aan een experimentele gebruikersinterface.