Is er een gratis hulpmiddel om een verwijderde partitie succesvol te herstellen?

Ik heb per ongeluk een partitie verwijderd tijdens het beheren van mijn schijf, en nu heb ik geen toegang meer tot belangrijke bestanden die erop waren opgeslagen. Ik ben op zoek naar een gratis hulpprogramma voor partitieherstel dat echt werkt en veilig te gebruiken is. Als iemand ervaring heeft met het herstellen van een verwijderde partitie zonder gegevensverlies, zou ik de hulp enorm waarderen.

Ik heb dit al eens meegemaakt, en de grote fout is haast. Wanneer een partitie wordt verwijderd, verdwijnt eerst de indeling. Je bestanden blijven vaak nog een tijdje op hun plek. Wat de uitkomst bepaalt, is wat je in de volgende paar minuten doet.

Dit is de volgorde die ik zou aanhouden.

1. Stop met iets naar de schijf te schrijven.

Maak geen nieuwe partitie. Formatteer de lege ruimte niet. Kopieer er geen bestanden naartoe. Elke schrijfactie vergroot de kans dat je gegevens overschrijft die je mogelijk nog kunt herstellen.

1. Open Schijfbeheer voordat je iets probeert te repareren.

Ik heb gevallen gezien waarin de partitie er nog wel was, maar gewoon de stationsletter kwijt was. Als dat zo is, brengt het toevoegen van een letter de partitie terug in Verkenner en ben je klaar. Als Windows de ruimte als Niet-toegewezen toont, is de partitievermelding waarschijnlijk verdwenen.

1. Haal eerst je bestanden eraf.

Dit is het deel dat mensen overslaan en waar ze later spijt van krijgen. Zelfs als je uiteindelijke doel is om de partitie zelf opnieuw op te bouwen, zou ik de belangrijke gegevens veiligstellen voordat ik de partitietabel aanraak.

Voor deze stap is herstelsoftware de veiligere route. Ik had betere resultaten met Disk Drill dan met een paar andere tools die ik heb getest. Het vond verwijderde partities, behield in veel gevallen mapnamen en liet me bestanden bekijken voordat ik ze herstelde. Dat laatste bespaarde me tijd.

Als de schijf zich hiervoor al vreemd gedroeg, trage leesacties, willekeurige verbrekingen, klikgeluiden, maak dan eerst een volledige byte-voor-byte-image. Scan de image, niet de oorspronkelijke schijf. Die les heb ik op de harde manier geleerd.

1. Probeer partitieherstel pas nadat je gegevens veilig zijn.

Als je de partitie wilt herstellen, en niet alleen de bestanden, is TestDisk meestal de gratis tool waar mensen als eerste naar grijpen. Begrijpelijk. Het is goed, maar niet beginnersvriendelijk. Eén verkeerde keuze daar en je hebt een grotere puinhoop dan toen je begon. Ik zou het pas aanraken als mijn belangrijke bestanden al ergens anders naartoe waren gekopieerd.

1. Maak de partitie als laatste opnieuw aan.

Als herstel van de oorspronkelijke partitie mislukt, maak dan pas een nieuwe aan in Schijfbeheer, voer een snelle formattering uit en kopieer je herstelde bestanden terug. Laatste stap, niet de eerste.

Een paar dingen veranderen de kansen.

Als je de verwijdering meteen opmerkte en stopte, zijn je kansen vaak redelijk goed. Als je al een nieuwe partitie in dezelfde ruimte hebt gemaakt of die hebt geformatteerd, wordt herstel snel moeilijker omdat een deel van de oude structuur mogelijk verdwenen is. Niet altijd alles, maar genoeg om schade te doen.

SSD’s zijn ook lastiger. TRIM kan verwijderde gegevens sneller wissen dan een HDD zou doen. Het gebeurt niet altijd op het moment dat een partitie wordt verwijderd, maar ik zou niet rekenen op extra tijd.

Mijn kijk erop is simpel. Herstel eerst de gegevens. Reparaties komen daarna. Die volgorde gaf mij de beste resultaten en voorkwam dat ik de schijf verder verslechterde.

Ja. Er bestaan gratis opties. De bekendste is TestDisk, maar ik ben het niet eens met mensen die doen alsof dat het eerste is wat elke gebruiker zou moeten uitvoeren. Het werkt, maar het menuverloop is gemakkelijk te verprutsen als je gestrest en moe bent.

Mijn mening:

1. Controleer of de partitie ontbreekt of alleen verborgen is.
    Als het volume nog steeds zichtbaar is in Schijfbeheer, wijs dan eerst een stationsletter toe.

2. Als het wordt weergegeven als niet-toegewezen, gebruik dan een tool die op bestanden is gericht vóór een tool voor partitietabellen.
    Daar komt Disk Drill goed van pas. Het is veiliger voor normale gebruikers, de voorbeeldfunctie is handig en het herstellen van de mapstructuur is vaak beter dan bij oudere gratis tools. Herstel de belangrijke bestanden naar een andere schijf.

3. Als je de partitie zelf terug wilt, probeer dan TestDisk.
    Het is gratis, krachtig en lelijk. Geweldige combinatie, lol. Het werkt echt in veel gevallen van verwijderde partities, vooral op HDD’s.

Op één punt verschil ik een beetje van @mikeappsreviewer, ik zou partitieherstel helemaal overslaan als de bestanden belangrijker zijn dan de indeling. Haal eerst de data binnen, bouw later opnieuw op. Sneller. Minder risico.

Als dit bovendien een SSD is, handel dan snel. TRIM verkleint de kans op herstel.

Voor een duidelijke uitleg is deze gids om een verwijderde partitie te herstellen makkelijker te volgen:
bekijk deze tutorial voor het herstellen van een verwijderde partitie

Korte versie: de gratis tool voor partitieherstel is TestDisk. De veiligere tool voor het herstellen van bestanden van de verwijderde partitie is Disk Drill. Als je data belangrijk is, zou ik met de tweede beginnen.

Ja, maar ik zou dit opsplitsen in twee verschillende doelen, omdat mensen die door elkaar halen:

1. de partitievermelding herstellen
  2. de bestanden herstellen

Voor echt gratis partitieherstel is TestDisk nog steeds het voor de hand liggende antwoord. Het kan verwijderde partities herstellen in veel HDD-gevallen. Daar ben ik het gedeeltelijk eens met @mikeappsreviewer en @himmelsjager. Waar ik het een beetje oneens ben, is dit: als je je niet prettig voelt bij het lezen van partitietabellen en sectorinformatie, kan TestDisk heel snel veranderen van gratis oplossing naar waarom heb ik het erger gemaakt.

Daarom zeg ik normale gebruikers meestal dat ze eerst aan bestandsherstel moeten denken en pas daarna aan partitieherstel. Disk Drill is beter voor die kant van de klus, omdat het makkelijker is om te controleren wat er nog aanwezig is voordat je de schijfstructuur wijzigt. Zelfs als de gratis hersteliet op Windows niet onbeperkt is, is het nog steeds een van de veiligere tools om te controleren wat kan worden hersteld.

Nog iets dat bijna niemand vaak genoeg noemt: kijk eerst in Apparaatbeheer en naar de SMART-status. Als de schijf hardwarefouten heeft, zal herstelsoftware een stervende schijf niet op magische wijze repareren. In dat geval: maak eerst een kloon, als dat kan.

Als je meer vergelijkingen wilt, is deze thread over de beste dataherstelsoftware voor verwijderde partities en verloren bestanden het lezen waard.

Korte versie:

• Gratis tool voor partitieherstel: TestDisk
  • Veiligere optie voor bestandsherstel: Disk Drill
  • Als de schijf ongezond is, stop dan met doe-het-zelfgedoe en maak er eerst een image van

SSD? Handel snel. HDD? Betere kansen, meestal.

Ik zou één ding toevoegen dat de anderen slechts licht hebben aangestipt: controleer het partititieschema voordat je herstel probeert. Als de schijf GPT is en slechts één vermelding is verwijderd, kan het herstellen van de partitie netjes verlopen. Als de tabel zelf beschadigd is, is bestandsherstel meestal de slimmere zet.

Ik ben het enigszins oneens met het kamp van altijd eerst bestanden herstellen. Als er letterlijk niets naar de schijf is geschreven sinds de verwijdering, kan een zorgvuldig partitieherstel sneller zijn en alles in één keer behouden. Maar dat is alleen logisch als je er heel zeker van bent dat de schijf gezond is en je weet welke partitie daar zou moeten staan.

Voor normale gebruikers zou ik de herstelbaarheid verifiëren voordat ik iets verander. Daar is Disk Drill nuttig.

Voordelen van Disk Drill:

• gemakkelijk te scannen en een voorbeeld te bekijken
  • goed om te controleren of bestanden nog herstelbaar zijn
  • gebruiksvriendelijker dan low-level tools
  • behoudt de mapstructuur vaak beter dan ouderwetse hulpprogramma’s

Nadelen:

• gratis herstel op Windows is beperkt
  • niet in de eerste plaats echt een reparatietool voor partitietabellen
  • diepe scans kunnen even duren
  • minder ideaal als je ruwe controle wilt

Dus mijn standpunt tegenover @himmelsjager, @sternenwanderer en @mikeappsreviewer:

• Als je een volledig gratis tool wilt om de partitie zelf te herstellen, is TestDisk nog steeds het antwoord.
  • Als je de minst stressvolle manier wilt om te bevestigen dat je bestanden er nog steeds zijn, is Disk Drill het betere eerste controlepunt.
  • Als SMART fouten toont of de schijf de verbinding verbreekt, stop dan en maak een kloon/image voordat je een van beide doet.

Als dit bovendien een externe USB-schijf was, probeer die dan eerst rechtstreeks op SATA of in een andere behuizing aan te sluiten. Slechte bridgeboards kunnen herstel er erger laten uitzien dan het is.