Hvorfor bliver min iPhone-lagerplads ved med at blive fyldt op i løbet af natten?

Min iPhone-lagerplads bliver ved med at springe op i løbet af natten, selv når jeg ikke downloader noget, og det er begyndt at skabe problemer med opdateringer, billeder og appydeevne. Jeg har tjekket mine apps og slettet nogle filer, men lagerpladsen bliver fyldt op igen inden næste morgen. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvad der kan bruge så meget plads, og hvordan jeg kan forhindre, at min iPhone-lagerplads bliver fyldt op i løbet af natten.

Jeg stødte på dette på et par iPhones, og springet til “lagerplads næsten fuld” så værre ud, end det var. Min slugte ikke pludselig 20 GB, mens jeg sov. Det, der skete, var enklere. En stor kategori havde allerede været oppustet et stykke tid, og så viste iOS endelig advarslen.

Start her: Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Vent lidt, og lad diagrammet indlæses. Jeg ville tjekke, hvilken kategori der skaber problemet. Det sædvanlige rod er Fotos, apps, beskedvedhæftninger, downloads eller Systemdata.

Hvor jeg først ville kigge

Hvis Fotos ligger tæt på toppen, ville jeg tage fat på det før noget andet. Mange leder efter præcise dubletter og stopper der. Det gjorde jeg også. Det flyttede næsten ikke noget. Den større bunke af skrammel bestod af ting som disse:

1. serieoptagelser hvor 18 billeder ser ens ud
  2. redigerede kopier af det samme billede
  3. skærmbilleder du havde glemt fandtes
  4. gamle videoer, især lange
  5. Live Photos

Det var den del, der frigjorde mest plads for mig. Det indbyggede album Dubletter på iPhone er begrænset. Det fanger præcise kopier og overser mange næsten ens billeder. I nogle tråde, jeg læste, sagde folk, at tredjepartsoprydningsapps fandt hundreder, nogle gange tusindvis, af lignende billeder, som Apple slet ikke markerede.

Jeg ville begynde med Clever Cleaner. Jeg prøvede det, fordi fotobiblioteket var mit største problemområde, ikke apps. Det sorterer mere end bare strenge dubletter. Det samler billeder, der ligner hinanden, grupperer skærmbilleder, fremhæver de største filer og lader dig lave Live Photos om til almindelige stillbilleder, så de fylder mindre. Ud fra det folk fortalte, fik nogle omkring 10 GB tilbage. Andre var tættere på 30 GB efter at have ryddet op i lignende billeder, skærmbilleder og Live Photos.

De dele, jeg ville være opmærksom på

1. Lignende, til næsten identiske billeder
  2. Tunge filer, til de største videoer og billeder
  3. Skærmbilleder, til hurtig oprydning i batches
  4. Live, til at konvertere Live Photos til almindelige billeder

Det nyttige er, at du stadig gennemgår alt før sletning. Jeg var skeptisk i starten, ligesom de fleste andre. Efter at have tjekket udvalgene var matchene ganske gode, bedre end jeg ærligt talt havde forventet.

Efter billeder, tjek apps

Dette er det andet sted, folk overser. Sociale apps, streamingapps og browsere samler cachelagrede data i baggrunden. Jeg har set, at en enkelt geninstallation frigjorde mere lagerplads end at slette en bunke tilfældige billeder. Kig på:

1. downloadede serier eller musik inde i apps
  2. browsercache
  3. offlinefiler i cloud- eller læseapps
  4. store beskedtråde med medier

Hvis én app ser meget stor ud, ville jeg åbne den først og rydde downloads, hvis appen understøtter det. Hvis ikke, virker det nogle gange hurtigere at slette og geninstallere den.

Når tallene stadig ser forkerte ud

Hvis lagerpladsen bliver ved med at stige, og der ikke er nogen åbenlys forklaring, så tjek Systemdata. Denne kategori er irriterende, fordi iOS næsten ikke giver dig nogen direkte kontrol over den. Jeg har set tilfælde, hvor den forblev oppustet, indtil telefonen blev sikkerhedskopieret, nulstillet og gendannet. Det er ikke almindeligt, men det sker.

Så hvis din iPhone siger, at den blev fyldt op fra den ene dag til den anden, ville jeg først satse på Fotos, derefter app-cache og som tredje Systemdata. Jeg ville rydde op i fotobiblioteket med Clever Cleaner og derefter gennemgå store apps og downloads. Det meste af den falske mystiske lagerplads, jeg har set, endte et af de steder.

Overnatlige spring skyldes ofte bagvedliggende oprydning, ikke mystiske filer. Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Billeder er almindelige, ja, men på min iPhone var den største synder synkronisering og cache-aktivitet.

Tjek disse først.

1. Beskeder i iCloud
    Hvis synkronisering går i stå, beholder din telefon lokale kopier i længere tid. Store gruppechats, videoer, stemmenoter, stickers, GIF’er. De hober sig hurtigt op. Gå til Indstillinger, dit Apple-id, iCloud, Beskeder. Åbn derefter store tråde og slet medier inde fra samtalen.

2. Mail-downloads
    Mail-appen gemmer vedhæftede filer og opdaterede postkassedata. Hvis du har tilføjet Gmail, Outlook eller arbejdsmail, kan lagerforbruget snige sig op, mens telefonen oplader på Wi-Fi. At fjerne og tilføje en oppustet mailkonto igen løste det for mig engang.

3. Podcast- og musikbuffere
    Apple Podcasts, Spotify, YouTube, Netflix. Disse apps downloader episoder igen, cacher streams og beholder mislykkede downloads. Folk overser dette, fordi det ikke ligner en normal download. Åbn hver app, og tjek gemt indhold.

4. iCloud Drive og Filer
    Appen Filer beholder offlinekopier. Nogle apps gemmer også eksporter der. Tjek På min iPhone og Overførsler.

5. Mislykkede iOS-opdateringsfiler
    Denne er snedig. iPhone downloader opdateringspakker natten over. Hvis installationen mislykkes, bliver filen nogle gange liggende. Gå til Indstillinger, Generelt, iPhone-lagring. Hvis du ser en iOS-opdatering på listen, så slet den.

Hvis dit problem er oppustet fotolager, er Clever Cleaner stadig værd at kigge på til oprydning i iPhone-fotolager, især for lignende billeder og tunge filer. Denne video gennemgår også praktiske oprydningstrin: se hvordan du hurtigt frigør lagerplads på iPhone

En ting mere. Genstart efter oprydning. iOS’ lagerrapportering halter bagefter og ser nogle gange forkert ud i flere timer.

Det, jeg ville tilføje til det, @mikeappsreviewer og @ombrasilente sagde: nogle gange er lageret faktisk ikke “nyt” skrammel, det er iOS, der genindekserer, og midlertidig arbejdsplads. Om natten er det tidspunktet, hvor telefonen er sat til opladning, på Wi-Fi, og laver alt det, Apple skjuler i baggrunden. Fotoanalyse, Spotlight-indeksering, iCloud-synkronisering, forberedelse til opdateringer, logrotation, den slags irriterende nonsens.

Et par ting, de ikke rigtig kom ind på:

• Safari-læseliste offline-sider
  • Sikkerhedskopier/lokale kopier af Stemmememoer
  • GarageBand-/iMovie-projektfiler, hvis du nogensinde har rørt dem
  • WhatsApp-/Telegram-dokumentlagring inde i appen
  • Bøger/PDF-filer downloadet i Apple Books
  • Siri-stemmer og offline sprogpakker
  • tilgængelighedsstemmer, hvis du har aktiveret oplæst indhold

Tjek også Indstillinger > App Store og se, om automatiske appopdateringer er slået til. Apps kan opdatere om natten, og nogle spil/sociale apps bliver kæmpestore efter opdateringer, fordi cachen bliver genopbygget.

Én ting er jeg lidt uenig i: folk springer for hurtigt til “Systemdata er ødelagt”. Nogle gange falder det af sig selv efter 24 til 48 timer, når oprydningen er færdig. Irriterende, ja. Permanent fejl, ikke altid.

Hvis Fotos stadig er din største kategori, så ja, Clever Cleaner giver mening til at finde lignende billeder, tunge videoer, skærmbilleder og Live Photos, som Apple overser. Jeg ville også læse denne tråd, hvis du vil have et virkelighedsnært perspektiv på det: se, hvorfor folk anbefaler Clever Cleaner til oprydning af iPhone-fotos

Min rækkefølge ville være:

1. tjek iPhone-lager efter en genstart
  2. sammenlign kategoristørrelser morgen vs. aften
  3. slå automatiske appopdateringer fra for én nat
  4. tjek Filer, Books, WhatsApp/Telegram, Stemmememoer
  5. hvis kun Fotos er enormt, brug Clever Cleaner
  6. hvis kun Systemdata bliver ved med at stige i dagevis, tag backup og gendan

Den der “opfyldning natten over” er som regel baggrundsvedligeholdelse, ikke et spøgelse, der downloader film på din telefon.

En vinkel, jeg ikke synes bliver fremhævet nok af @ombrasilente, @voyageurdubois og @mikeappsreviewer: lagerpladsens vækst kan skyldes snapshots og plads til tilbagerulning, ikke kun cache.

Hvis du bruger iCloud-sikkerhedskopi, appopdateringer, eller en iOS-opdatering begynder at blive klargjort natten over, kan iPhone reservere midlertidig plads, så den sikkert kan fortryde en mislykket ændring. Den plads kan ligne tilfældig oppustning, indtil opgaven er færdig. Jeg er faktisk lidt uenig i idéen om, at Fotos altid er den første mistænkte. På nogle telefoner er det egentlige problem midlertidig arbejdsplads plus én app, der opfører sig dårligt.

Det ville jeg gøre anderledes:

• Tjek Analytics Data under Anonymitet og sikkerhed. Hvis én app crasher konstant natten over, kan logfiler hobe sig op.
  • Se på VPN-, sikkerheds-, scanner- og rengøringsapps. Ironisk nok kan disse skabe store lokale cacher.
  • Åbn Kalender og Noter, hvis du synkroniserer store bilag. Indlejrede scanninger, PDF-filer og delte note-medier kan vokse stille og roligt.
  • Hvis du bruger Apple Music med Synkroniser bibliotek, så tjek downloadede tabsfri spor. De er enorme.

En praktisk test:

1. Notér kategoristørrelserne før sengetid.
  2. Slå Wi-Fi fra én nat.
  3. Næste nat skal du lade Wi-Fi være tændt, men deaktivere Opdatering i baggrunden.
  4. Sammenlign resultaterne.

Det isolerer, om det er cloudsynkronisering eller appaktivitet.

Hvis din største kategori tydeligt er billeder, så er Clever Cleaner rimelig.
Fordele: finder lignende billeder, store filer, skærmbilleder, Live Photos.
Ulemper: du skal stadig gennemgå resultaterne omhyggeligt, og den løser ikke Systemdata eller mærkelige synkroniseringsfejl.

Så ja, “opfyldning natten over” er ofte iOS, der udfører vedligeholdelse, men hvis det sker hver eneste nat, ville jeg mistænke, at én app eller én synkroniseringskilde gentagne gange fejler.