Hvordan utfører jeg HFS-gjenoppretting etter at jeg ved et uhell har slettet filer?

Jeg slettet ved et uhell noen viktige filer fra en HFS-formatert disk på Macen min og trenger hjelp med sikre alternativer for HFS-gjenoppretting. Jeg har ikke skrevet mye nye data til disken, men jeg er ikke sikker på hvilke trinn eller verktøy jeg bør bruke for å få filene tilbake uten å gjøre situasjonen verre.

Det første jeg ville gjort er å slutte å bruke den disken. Ikke kopier noe til den, ikke formater den på nytt igjen, og ikke kjør tilfeldige reparasjonsverktøy bare for å se hva som skjer. Ved HFS/HFS+-gjenoppretting kan filene fortsatt være der etter sletting eller til og med en hurtigformatering, men nye skrivinger kan overskrive dataene du prøver å få tilbake.

Sjekk de enkle tingene først: Papirkurv, deretter Time Machine hvis du hadde sikkerhetskopiering aktivert. Hvis det ikke gir noe resultat, ville jeg gått rett til gjenopprettingsprogramvare.

Jeg brukte Disk Drill for noen måneder siden etter å ha slettet en haug med filer fra en gammel ekstern Mac-disk, og det gjenopprettet det meste av det jeg trengte. Prosessen var ganske enkel:

1. Installer Disk Drill.
  2. Velg HFS/HFS+-disken.
  3. Klikk på Søk etter tapte data.
  4. For en ekstern disk, la den stå på Universell skanning slik at den sjekker med alle tilgjengelige gjenopprettingsmetoder.
  5. Når skanningen er ferdig, åpner du Se gjennom funnede elementer.
  6. Forhåndsvis filene før du gjenoppretter dem, hvis mulig.
  7. Velg det du vil ha tilbake og klikk på Gjenopprett.
  8. Lagre de gjenopprettede filene på en annen disk, ikke den opprinnelige.

Hvis disken ble formatert, kan den fortsatt være mulig å gjenopprette, spesielt hvis det bare var en hurtigformatering og du ikke har skrevet mye nye data siden. Jo tidligere du skanner den, desto bedre er sjansene.

For en ekstern disk som virker ustabil, som tilfeldige frakoblinger, lesefeil eller merkelig oppførsel, lag et diskbilde først hvis programvaren gir deg det alternativet. Skann deretter bildet i stedet for å belaste den fysiske disken om og om igjen.

Jeg ville hoppet over gjør-det-selv-forsøk og sett etter en profesjonell gjenopprettingstjeneste hvis disken ikke vises i Diskverktøy, lager klikkende eller skrapende lyder, fortsetter å koble fra, eller skanningen ikke kan fullføres på grunn av alvorlige lesefeil. På det tidspunktet kan flere programvareforsøk gjøre ting verre.

En ekstern roterende HFS±disk er et helt annet gjenopprettingstilfelle enn en intern SSD, fordi SSD/TRIM kan få slettede filer til å forsvinne mye raskere. Hvis dette var en SSD, ville jeg ha sluttet å starte opp fra den og skannet fra en annen Mac eller en ekstern oppstartsdisk; hvis det er en vanlig ekstern disk, er Disk Drill eller et lignende verktøy helt greit, men gjenopprett bare til en separat disk.

Forvent litt rot, selv om selve dataene kan gjenopprettes. HFS±gjenoppretting kan hente tilbake filer med manglende mappestier, rare navn, duplikater eller delvise versjoner, så ikke vurder suksess kun ut fra om den opprinnelige mappestrukturen vises perfekt.

Det jeg ville vært streng på, er å klone eller lage et diskbilde før du gjør noe som helst hvis filene virkelig betyr noe. Ikke bare kopiere de synlige filene i Finder, men lage et blokkbasert bilde av hele disken til en annen disk med nok plass. Kjør deretter Disk Drill eller en annen gjenopprettingsapp mot bildet. På den måten har du fortsatt originalen urørt hvis skanningen krasjer, disken begynner å oppføre seg ustabilt, eller du velger feil gjenopprettingsalternativ. Diskverktøy kan i noen tilfeller opprette bilder, men hvis disken har lesefeil, er et gjenopprettingsverktøy med et byte-for-byte-sikkerhetskopialternativ vanligvis tryggere.

Jeg ville unngått å kjøre Førstehjelp før du har gjenopprettet det du kan. Det høres harmløst ut, men reparasjonsverktøy prøver å fikse filsystemet, ikke å bevare slettede filoppføringer for gjenoppretting. Det samme gjelder å montere og bla gjennom disken om og om igjen. Lag bildet, skann bildet, gjenopprett til en helt annen disk, og sorter deretter gjennom de gjenopprettede filene etterpå. Sorteringsdelen er kjedelig, men det er bedre enn å ved et uhell rydde opp i akkurat de metadataene gjenopprettingsskanningen trenger.