Jeg kom ved et uheld til at slette nogle vigtige filer fra et HFS-formateret drev på min Mac og har brug for hjælp til sikre muligheder for HFS-gendannelse. Jeg har ikke skrevet mange nye data til drevet, men jeg er ikke sikker på, hvilke trin eller værktøjer jeg skal bruge for at få filerne tilbage uden at gøre situationen værre.
Det første jeg ville gøre, er at stoppe med at bruge det drev. Kopiér ikke noget til det, reformater det ikke igen, og kør ikke tilfældige reparationsværktøjer bare for at se, hvad der sker. Ved HFS/HFS+-gendannelse kan filerne stadig være der efter sletning eller endda en hurtig formatering, men nye skrivninger kan overskrive de data, du prøver at få tilbage.
Tjek de nemme ting først: Papirkurv, derefter Time Machine, hvis du havde sikkerhedskopiering aktiveret. Hvis det ikke giver noget, ville jeg gå direkte til gendannelsessoftware.
Jeg brugte Disk Drill for et par måneder siden efter at have slettet en masse filer fra et gammelt eksternt Mac-drev, og det gendannede det meste af det, jeg havde brug for. Processen var ret enkel:
- Installer Disk Drill.
- Vælg HFS/HFS+-drevet.
- Klik på Søg efter mistede data.
- For et eksternt drev skal du lade det stå på Universal Scan, så det tjekker med alle tilgængelige gendannelsesmetoder.
- Når scanningen er færdig, skal du åbne Gennemse fundne elementer.
- Forhåndsvis filerne, før du gendanner dem, hvis det er muligt.
- Vælg det, du vil have tilbage, og klik på Gendan.
- Gem de gendannede filer på et andet drev, ikke det oprindelige.
Hvis drevet blev formateret, kan det stadig muligvis gendannes, især hvis det kun var en hurtig formatering, og du ikke har skrevet mange nye data siden. Jo før du scanner det, desto bedre er chancerne.
For et eksternt drev, der virker ustabilt, som tilfældige afbrydelser, læsefejl eller mærkelig opførsel, skal du først lave et diskimage, hvis softwaren giver dig den mulighed. Scan derefter imaget i stedet for at belaste det fysiske drev igen og igen.
Jeg ville springe gør det selv-forsøg over og se på en professionel gendannelsesservice, hvis drevet ikke vises i Diskværktøj, laver klikkende eller slibende lyde, bliver ved med at afbryde forbindelsen, eller scanningen ikke kan fuldføres på grund af alvorlige læsefejl. På det tidspunkt kan flere softwareforsøg gøre tingene værre.
Et eksternt roterende HFS±drev er et meget anderledes gendannelsestilfælde end en intern SSD, fordi SSD/TRIM kan få slettede filer til at forsvinde meget hurtigere. Hvis dette var en SSD, ville jeg stoppe med at boote fra den og scanne fra en anden Mac eller et eksternt bootdrev; hvis det er et almindeligt eksternt drev, er Disk Drill eller et lignende værktøj fint, men gendan kun til en separat disk.
Forvent noget rod, selv hvis de faktiske data kan gendannes. HFS±gendannelse kan bringe filer tilbage med manglende mappestier, mærkelige navne, dubletter eller delvise versioner, så bedøm ikke kun succesen ud fra, om den oprindelige mappestruktur fremstår perfekt.
Det punkt, jeg ville være streng med, er at klone eller oprette et diskimage, før du gør noget som helst, hvis filerne virkelig betyder noget. Ikke kopiere de synlige filer i Finder, men et image på blokniveau af hele drevet til en anden disk med nok plads. Kør derefter Disk Drill eller en anden gendannelsesapp mod imaget. På den måde har du stadig originalen urørt, hvis scanningen crasher, drevet begynder at opføre sig ustabilt, eller du vælger den forkerte gendannelsesmulighed. Diskværktøj kan i nogle tilfælde oprette images, men hvis drevet har læsefejl, er et gendannelsesværktøj med en byte-for-byte-sikkerhedskopiering normalt sikrere.
Jeg ville undgå at køre Førstehjælp, indtil efter du har gendannet det, du kan. Det lyder harmløst, men reparationsværktøjer forsøger at rette filsystemet, ikke at bevare slettede filposter til gendannelse. Det samme gælder at montere og gennemse disken igen og igen. Opret imaget, scan imaget, gendan til et helt andet drev, og gennemgå derefter de gendannede filer bagefter. Sorteringsdelen er kedelig, men det er bedre end ved et uheld at rydde op i netop de metadata, som gendannelsesscanningen har brug for.