Jeg slettet ved et uhell bilder fra CF-kortet mitt under en fotografering og innså for sent at jeg fortsatt trenger disse bildene til et kundeprosjekt. Jeg sluttet å bruke kortet med en gang, men jeg er ikke sikker på hvilke gjenopprettingstrinn som er tryggest eller hvilke verktøy for gjenoppretting av CF-kort som faktisk fungerer. Jeg trenger hjelp til å finne ut den beste måten å gjenopprette slettede bilder på uten å gjøre situasjonen verre.
# Gjenoppretting av CF-kort, dette ville jeg gjort først
Beklager at du har havnet i dette. Jeg har opplevd at CF-kort har sviktet med bryllupsbilder på dem, og stresset kommer fort.
Det første grepet er enkelt. Slutt å bruke kortet.
Når filer forsvinner fra et CF-kort, ligger dataene ofte fortsatt der en stund. Det som vanligvis forsvinner først er filtabelen, delen som forteller kameraet eller datamaskinen hvor hver fil ligger. Hvis du fortsetter å ta bilder, kopierer nye ting til det eller formaterer det, øker du sjansen for å overskrive de gamle dataene. Når det skjer, blir gjenoppretting vanskelig eller mislykkes helt.
Så, med en gang:
1. Ta CF-kortet ut av kameraet.
2. Ikke ta testbilder.
3. Ikke kopier filer til det.
4. Ikke formater det for å se om det kommer tilbake.
## Sjekk de åpenbare tingene før du gjør noe avansert
Jeg ville utelukket kortleseren først, fordi de svikter oftere enn folk tror.
Prøv dette:
- Bruk en annen USB-port
- Prøv en annen CF-kortleser
- Koble det til en annen datamaskin hvis du har en
- Sjekk om kortet vises i Diskbehandling på Windows
- Sjekk Diskverktøy på Mac
Noen ganger åpnes ikke kortet i Filutforsker eller Finder, men systemet ser det fortsatt. Hvis datamaskinen oppdager det i det hele tatt, har gjenopprettingsprogramvare fortsatt en sjanse.
## Hvis kortet vises, skann det
Hvis CF-kortet er synlig for systemet, ville jeg gått rett til gjenopprettingsprogramvare. Disk Drill er ett alternativ folk bruker for CF-kort, spesielt for FAT32- og exFAT-kort fra kameraer. Det pleier å finne slettede bilder, videoklipp og RAW-filer hvis kortet ikke har blitt overskrevet for mye.
Forhåndsvisning er viktigere enn folk sier. Jeg sjekker alltid forhåndsvisninger først, fordi en liste med filnavn ikke betyr noe hvis filene er skadet.
## Den grunnleggende gjenopprettingsflyten
Her er kortversjonen:
1. Ta CF-kortet ut av kameraet.
2. Koble det til med en skikkelig CF-kortleser.
3. Installer gjenopprettingsappen på datamaskinen din, ikke på CF-kortet.
4. Velg CF-kortet og kjør en skanning.
5. Gå gjennom filene som ble funnet og forhåndsvis dem du bryr deg om.
6. Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen eller en ekstern disk.
Ikke gjenopprett filer tilbake til det samme CF-kortet. Jeg har sett folk gjøre dette én gang, og så lure på hvorfor halvparten av den andre runden også er borte. Da skriver du over det samme området du prøver å redde.
## Hvis kortet er ustabilt, klon det først
Denne delen blir ofte hoppet over.
Hvis kortet kobler fra, gir lesefeil, fryser midt i skanningen eller oppfører seg merkelig, lag først et diskbilde og jobb ut fra den kopien.
Et diskbilde gir deg en full kopi av kortet, inkludert områder som ser tomme ut der tapte filer ofte fortsatt ligger. Det er tryggere enn å belaste originalkortet om og om igjen. Hvis kortet er i ferd med å forringes, er gjentatte skanninger en dårlig idé. Jeg lærte dette på den harde måten med et gammelt SanDisk-kort for flere år siden. Den andre skanningen var verre enn den første. Ganske kvalmende.
## Ting jeg ikke ville kjørt først
Hopp over reparasjonsverktøy i starten.
Det betyr:
- CHKDSK
- Førstehjelp
- Enhver knapp for å reparere kort
- Enhver melding som ber deg fikse eller formatere kortet
Disse verktøyene prøver å gjøre filsystemet brukbart igjen. Greit senere, dårlig første trekk når filene betyr noe. De endrer data på kortet. Gjenoppretting først, opprydding senere.
## Når programvare ikke er riktig løsning
Hvis kortet:
- ikke oppdages noe sted
- har bøyde pinner
- blir varmt
- fortsetter å koble fra hvert par sekunder
slutt å presse det.
Da ville jeg sett på en profesjonell gjenopprettingstjeneste i stedet for å gjenta skanninger og tilkoblingsforsøk. Programvare hjelper ikke mye hvis problemet er fysisk, og gjentatte forsøk gjør det noen ganger verre. Og ja, bøyde CF-pinner er et mareritt.
## Kortversjon
Hvis kortet fortsatt vises, er sjansene dine fortsatt ganske gode.
Gjør dette:
- slutt å bruke kortet
- koble det til via en kortleser
- skann det
- forhåndsvis resultatene
- gjenopprett filer til en annen disk
Det er den tryggeste veien jeg kjenner til.
Du gjorde allerede den viktigste delen. Du sluttet å bruke kortet.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å unngå skriving til CF-kortet, men jeg ville lagt til én ting først. Sjekk om kameraet ditt opprettet sidecar-filer eller sikkerhetskopier under import. Lightroom, Photo Mechanic, Capture One og noen importverktøy legger igjen forhåndsvisninger, cache-filer eller delvise kopier på den bærbare datamaskinen din. Jeg har sett folk bruke en time på gjenoppretting, og så oppdage at RAW-filene allerede var kopiert til en datert mappe. Det høres dumt ut, men det skjer veldig ofte.
Min rekkefølge ville være:
1. Søk på datamaskinen før du skanner kortet.
Søk etter filtype: CR2, NEF, ARW, DNG, JPG.
Sjekk nylige importer, midlertidige mapper, katalogsikkerhetskopier, skysynkroniseringsmapper.
2. Sett CF-kortet i en skriveblokkerer hvis du har en.
De fleste har ikke det, og det er helt greit. En god kortleser er fortsatt ok. En skriveblokkerer reduserer risikoen hvis operativsystemet prøver å hjelpe.
3. Lag et bilde av kortet først hvis filene er viktige for betalt arbeid.
Ikke alle er enige i at dette er første steg ved en vanlig slettesak. Jeg mener at for kundeoppdrag er det verdt de ekstra 10 minuttene. Arbeid fra bildet, ikke originalen.
4. Skann deretter bildet med Disk Drill.
Disk Drill er solid for gjenoppretting av slettede bilder fra CF-kort, spesielt når du trenger støtte for RAW-forhåndsvisning og enkel sortering etter filtype. Gjenoppretting fra bildet er tryggere enn å skanne det fysiske kortet om og om igjen.
5. Sorter resultatene etter filtype og dato, ikke filnavn.
Gjenoppretting fra slettede kort returnerer ofte generiske navn. Datostempler og filstørrelse hjelper deg med å finne det riktige settet raskere.
En ting til. Hvis kortet ble slettet i kameraet, er gjenopprettingsraten ofte ganske god. Hvis det ble hurtigformatert etter slettingen, synker sjansene, men de er fortsatt ikke null på mange CF-kort.
Hvis du vil ha en visuell gjennomgang, er denne guiden for gjenoppretting av bilder fra CF-kort for slettede bilder enklere å følge enn de fleste tekstinnlegg.
Det viktigste er, ikke la Finder eller Windows reparere noe ennå. Det er der folk ødelegger det.

En ting jeg ville gjort før jeg fulgte den vanlige skanneflyten fra @mikeappsreviewer eller den bilde-først-ruten fra @sterrenkijker: sjekk kameramerkets egen gjenopprettingsatferd. Noen kamerahus markerer bare oppføringer som slettet, andre skriver om mappemetadata mer aggressivt etter seriebilder, bruk av doble kortspor eller Slett alle i kameraet. Det påvirker hva gjenopprettingsappen finner.
Så rekkefølgen min ville vært:
- la CF-kortet være ute av kameraet
- lås det hvis kortet ditt har en fysisk bryter, eller bruk en kortleser som ikke prøver på noe rart
- noter kameramodellen, filtypen og om slettingen skjedde i kameraet eller på datamaskinen
- koble til én gang og bekreft at kapasiteten ser normal ut
- hvis kapasiteten er feil eller det monteres veldig tregt, lag et image av det først
- hvis det monteres uten problemer og dette bare var en vanlig sletting, kan jeg *kanskje* skanne først for å spare tid
Litt uenig med alltid image først-gjengen. For betalt arbeid, ja, imaging er tryggere. Men på et friskt kort med en enkel sletting er en enkelt skrivebeskyttet skann i Disk Drill vanligvis greit og raskere. Nøkkelen er å ikke gjøre fem forskjellige skanninger med fem verktøy.
Etter gjenoppretting bør du også verifisere filene i et faktisk RAW-redigeringsprogram, ikke bare miniatyrbilder. Miniatyrbilder kan lure deg.
Hvis du trenger mer lesestoff, er denne diskusjonen om gjenoppretting av bilder fra CF-kort med praktiske gjenopprettingstips også verdt å se på.
Det viktigste: gjenopprett til en annen disk, og stol deretter ikke på det CF-kortet til klientarbeid igjen før du har testet det grundig.