Hvordan starter jeg gendannelse af CF-kort efter sletning af billeder?

Jeg slettede ved et uheld billeder fra mit CF-kort under en optagelse og indså for sent, at jeg stadig har brug for de billeder til et kundeprojekt. Jeg stoppede straks med at bruge kortet, men jeg er ikke sikker på, hvilke gendannelsestrin der er sikrest, eller hvilke værktøjer til gendannelse af CF-kort der faktisk virker. Jeg har brug for hjælp til at finde den bedste måde at gendanne slettede billeder på uden at gøre situationen værre.
# Gendannelse af CF-kort, hvad jeg ville gøre først Beklager, at du står i den her situation. Jeg har selv oplevet, at CF-kort gik galt med bryllupsbilleder på dem, og stressen rammer hurtigt. Det første skridt er enkelt. Stop med at bruge kortet. Når filer forsvinder fra et CF-kort, ligger dataene ofte stadig der et stykke tid. Det, der typisk forsvinder først, er filtabellen, den del der fortæller dit kamera eller din computer, hvor hver fil ligger. Hvis du fortsætter med at tage billeder, kopierer nye ting over på det eller formaterer det, øger du risikoen for at overskrive de gamle data. Når det sker, bliver gendannelse grimt eller mislykkes helt. Så med det samme: 1. Tag CF-kortet ud af kameraet. 2. Tag ikke testbilleder. 3. Kopiér ikke filer over på det. 4. Formatér det ikke for at se, om det kommer tilbage. ## Tjek de oplagte ting, før du gør noget avanceret Jeg ville først udelukke kortlæseren, fordi de fejler oftere, end folk tror. Prøv dette: - Brug en anden USB-port - Prøv en anden CF-kortlæser - Tilslut det til en anden computer, hvis du har en - Tjek om kortet vises i Diskhåndtering på Windows - Tjek Diskværktøj på Mac Nogle gange kan kortet ikke åbnes i Stifinder eller Finder, men systemet kan stadig se det. Hvis din computer overhovedet registrerer det, har gendannelsessoftware stadig en chance. ## Hvis kortet vises, så scan det Hvis CF-kortet er synligt for systemet, ville jeg gå direkte til gendannelsessoftware. Disk Drill er en mulighed, folk bruger til CF-kort, især til FAT32- og exFAT-kort fra kameraer. Det er ofte godt til at finde slettede billeder, videoklip og RAW-filer, hvis kortet ikke er blevet overskrevet alt for meget. Forhåndsvisningen betyder mere, end folk siger. Jeg tjekker altid forhåndsvisninger først, fordi en liste med filnavne ikke betyder noget, hvis filerne er beskadigede. ## Det grundlæggende gendannelsesforløb Her er den korte version: 1. Tag CF-kortet ud af kameraet. 2. Tilslut det med en ordentlig CF-kortlæser. 3. Installer gendannelsesappen på din computer, ikke på CF-kortet. 4. Vælg CF-kortet og kør en scanning. 5. Gennemgå de fundne filer og forhåndsvis dem, du går op i. 6. Gem de gendannede filer på din computer eller et eksternt drev. Gendan ikke filer tilbage til det samme CF-kort. Jeg har set folk gøre det én gang og så undre sig over, hvorfor halvdelen af den næste omgang også er væk. Du ville skrive oven i det samme område, som du prøver at redde. ## Hvis kortet er ustabilt, så klon det først Den her del bliver ofte sprunget over. Hvis kortet afbryder forbindelsen, giver læsefejl, fryser midt i en scanning eller opfører sig mærkeligt, så lav først et diskimage og arbejd ud fra den kopi. Et diskimage giver dig en fuld kopi af kortet, inklusive områder der ser tomme ud, hvor mistede filer ofte stadig ligger. Det er mere sikkert end at belaste det originale kort igen og igen. Hvis kortet er ved at blive dårligere, er gentagne scanninger en dårlig idé. Den lærte jeg på den hårde måde med et gammelt SanDisk-kort for mange år siden. Anden scanning var værre end den første. Ret kvalmende. ## Ting jeg ikke ville køre først Spring reparationsværktøjer over i starten. Det betyder: - CHKDSK - Førstehjælp - Enhver knap med reparation af kort - Enhver prompt der beder om at reparere eller formatere kortet De værktøjer har til formål at gøre filsystemet brugbart igen. Fint senere, dårligt som første skridt når filerne betyder noget. De ændrer data på kortet. Gendannelse først, oprydning bagefter. ## Når software ikke er den rigtige løsning Hvis kortet: - ikke registreres nogen steder - har bøjede pins - bliver varmt - bliver ved med at afbryde forbindelsen hvert par sekunder så lad være med at presse det. På det tidspunkt ville jeg se på en professionel gendannelsesservice i stedet for at gentage scanninger og genforbindelsesforsøg. Software hjælper ikke meget, hvis problemet er fysisk, og gentagne forsøg gør det nogle gange værre. Og ja, bøjede CF-pins er noget rod. ## Kort version Hvis dit kort stadig vises, er dine chancer stadig rimelige. Gør dette: - stop med at bruge kortet - tilslut det via en kortlæser - scan det - forhåndsvis resultaterne - gendan filer til et andet drev Det er den sikreste vej, jeg kender.
Du gjorde allerede den vigtigste del. Du stoppede med at bruge kortet. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at undgå skrivninger til CF-kortet, men jeg vil tilføje én ting først. Tjek om dit kamera oprettede sidecar-filer eller sikkerhedskopier under importen. Lightroom, Photo Mechanic, Capture One og nogle importværktøjer efterlader forhåndsvisninger, cachefiler eller delvise kopier på din bærbare. Jeg har set folk bruge en time på gendannelse og så opdage, at RAW-filerne allerede var kopieret til en mappe med dato. Det lyder dumt, men det sker ofte. Min rækkefølge ville være: 1. Søg på din computer, før du scanner kortet. Søg efter filtype: CR2, NEF, ARW, DNG, JPG. Tjek nylige importer, midlertidige mapper, katalogsikkerhedskopier, cloud-synkroniseringsmapper. 2. Sæt CF-kortet på en skriveblokering, hvis du har en. De fleste har ikke en, og det er fint. En god kortlæser er stadig ok. En skriveblokering sænker risikoen, hvis operativsystemet forsøger at hjælpe. 3. Lav først et image af kortet, hvis filerne er vigtige for betalt arbejde. Ikke alle er enige i, at dette er første skridt ved en normal sletning. Jeg synes, at det er de ekstra 10 minutter værd ved kundeopgaver. Arbejd fra imaget, ikke originalen. 4. Scan derefter imaget med Disk Drill. Disk Drill er solid til gendannelse af slettede fotos fra CF-kort, især når du har brug for understøttelse af RAW-forhåndsvisning og nem sortering efter filtype. Gendannelse fra imaget er mere sikkert end at genscanne det fysiske kort igen og igen. 5. Sortér resultaterne efter filtype og dato, ikke filnavn. Gendannelser fra slettede kort returnerer ofte generiske navne. Datostempler og filstørrelse hjælper dig med hurtigere at finde det rigtige sæt. En ting mere. Hvis kortet blev slettet i kameraet, er gendannelsesraterne ofte rimeligt gode. Hvis det blev hurtigformateret efter sletning, falder chancerne, men de er stadig ikke nul på mange CF-kort. Hvis du vil have en visuel gennemgang, er denne guide til gendannelse af CF-kortfotos for slettede billeder lettere at følge end de fleste tekstindlæg. Det vigtigste er, at du ikke lader Finder eller Windows reparere noget endnu. Det er dér, folk ødelægger det.
Hvordan starter jeg gendannelse af CF-kort efter at have slettet billeder?
En ting, jeg ville gøre, før jeg fulgte det sædvanlige scanflow fra @mikeappsreviewer eller den billed-først-rute fra @sterrenkijker: tjek kameraets eget gendannelsesforløb. Nogle kamerahuse markerer kun poster som slettede, andre omskriver mappemetadata mere aggressivt efter burst-optagelser, dual-slot-brug eller slet alt i kameraet. Det påvirker, hvad gendannelsesappen finder. Så min rækkefølge ville være: - lad CF-kortet blive ude af kameraet - lås det, hvis dit kort har en fysisk kontakt, eller brug en kortlæser, der ikke prøver på noget mærkeligt - notér kameramodel, filtype, og om sletningen skete i kameraet eller på computeren - tilslut én gang, og bekræft at kapaciteten ser normal ud - hvis kapaciteten er forkert, eller det monteres meget langsomt, så lav først et image af det - hvis det monteres uden problemer, og dette bare var en normal sletning, kunne jeg *måske* scanne først for at spare tid Jeg er lidt uenig med dem, der siger altid image først. Ved betalt arbejde, ja, imaging er mere sikkert. Men på et sundt kort med en simpel sletning er en enkelt read-only-lignende scanning i Disk Drill som regel fint og hurtigere. Nøglen er ikke at lave fem forskellige scanninger med fem værktøjer. Efter gendannelsen skal du også verificere filerne i en rigtig RAW-editor, ikke kun via miniaturer. Miniaturer kan narre dig. Hvis du har brug for mere læsning, er denne diskussion om gendannelse af CF-kortfotos med praktiske tips til gendannelse også værd at kigge på. Det vigtigste: gendan til et andet drev, og stol så ikke på det CF-kort til kundearbejde igen, før du har testet det fuldt ud.
Hvordan starter jeg gendannelse af et CF-kort efter at have slettet billeder?