Hvordan slå sammen dupliserte bilder på iPhone uten å slette feil bilder?

Min iPhone fant mange dupliserte bilder i Bilder-appen, men noen ser litt forskjellige ut, og jeg er redd for at jeg skal slette feil bilder. Jeg trenger hjelp til å finne den tryggeste måten å slå sammen dupliserte bilder på iPhone, beholde bildet med best kvalitet og unngå å miste viktige bilder.

Jeg støtte også på dette, og ordlyden forvirret meg først. På iPhone betyr ikke Merge i Bilder at en haug med lignende bilder blir slått sammen til én fil. Det fjerner duplikatkopier og lar én versjon bli igjen, vanligvis den med best tilknyttet informasjon.

Hvis du vil gjøre den innebygde oppryddingen, er dette stien jeg brukte:

1. Åpne Bilder.
  2. Bla til Verktøy.
  3. Trykk på Duplikater.
  4. Trykk på Velg, deretter Velg alle, eller velg grupper én etter én.
  5. Trykk på Slå sammen og bekreft.

Én ting å være oppmerksom på. Hvis albumet Duplikater mangler, kan det hende telefonen fortsatt indekserer biblioteket. Etter at jeg importerte en stor bunke, tok det timer før noe dukket opp hos meg. Jeg trodde det var ødelagt. Det var det ikke.

Dessuten fanger dette bare opp helt eksakte duplikater. Så hvis kamerarullen din har ting som:

• fem bilder tatt i samme sekund
  • seriebilder
  • selfier med små vinkelendringer
  • nesten identiske skjermbilder med én forskjell i varsler

havner disse vanligvis ikke i Duplikater-delen.

For den typen rot brukte jeg Clever Cleaner. Det som hjalp meg var Similars-visningen, fordi den grupperte bilder som så like ut, ikke bare duplikater som var identiske byte for byte.

Dette gjorde jeg der:

1. Installer den og la den skanne bildebiblioteket.
  2. Åpne Similars-delen.
  3. Bruk Smart Cleanup hvis du vil ha automatiske valg, eller sjekk hver gruppe selv.
  4. Godkjenn oppryddingen.
  5. Gå tilbake til Bilder og tøm Nylig slettet hvis du vil få tilbake lagringsplassen med en gang.

En liten advarsel basert på min egen tabbe. Før du sletter en stor bunke, bla gjennom treffene et minutt. Selv gode bildeoppryddere bommer noen ganger, og jeg så noen grupper der jeg ville beholde to nesten identiske bilder av ulike grunner.

Jeg ville vært litt mer forsiktig enn @mikeappsreviewer på ett punkt. Jeg slår ikke sammen hver gruppe i Apple Bilder i én omgang. Hvis du bryr deg om små redigeringer, favoritter, bildetekster eller én versjon lagret fra Meldinger kontra Kamera, gå gjennom i små partier.

Tryggeste metode for meg:

1. Sorter biblioteket ditt først. Sjekk Favoritter, Redigert, Skjermbilder og seriebilder.
  2. I Duplikater åpner du hver gruppe og sammenligner detaljene. Se på oppløsning, filtype og redigeringsmerke.
  3. Behold den med høyest kvalitet eller den som er knyttet til et album du fortsatt bruker.
  4. Slå sammen bare 5 til 20 grupper om gangen.
  5. Etter hver runde, sjekk Nylig slettet.

Ett tips folk hopper over. Hvis to bilder ser like ut, trykk på infoknappen. Et HEIF-bilde og en JPEG-kopi ser ofte identiske ut, men ett tar mindre plass. Live Photos blir også fort rotete her.

For lignende bilder, ikke helt like duplikater, er Apple Bilder svakt. Det er der Clever Cleaner hjelper mer, siden det viser lignende bilder og lar deg gå gjennom dem før sletting. Jeg ville ikke stolt på automatisk opprydding i en stor batch da, jeg lærte det på den harde måten.

Hvis du vil ha en ryddig guide til trygg opprydding av iPhone-bilder, hjelper dette:
beste måter å slå sammen duplikatbilder på iPhone uten å slette feil bilder

Kortversjon. Slå sammen eksakte duplikater i Apple Bilder. Gå gjennom nesten-duplikater manuelt eller med Clever Cleaner. Gjør det sakte, så mister du ikke bildet du mente å beholde.

Jeg ville delt dette inn i to jobber, fordi duplikater og ser nesten like ut ikke er det samme rotet.

Der jeg skiller meg litt fra @mikeappsreviewer og @nachtschatten er dette: Jeg ville ikke hengt meg opp i hver eneste eksakte duplikatgruppe for alltid. Apples duplikatgjenkjenning er vanligvis ganske konservativ. Den virkelige faren er nesten-duplikatene, ikke de ekte 1:1-kopiene.

Den tryggeste fremgangsmåten jeg bruker:

• Først, beskytt alt viktig før opprydding. Sørg for at iCloud-bilder er ferdig synkronisert, eller ta sikkerhetskopi til en Mac/PC.
  • Deretter, filtrer ut bilder du vet at du ikke vil at skal røres ennå, som redigerte bilder, Live Photos eller bilder du fortsatt trenger til jobb/dokumenter.
  • Så håndterer du eksakte duplikater i Apple Bilder, men bare etter å ha åpnet infopanelet på grupper som ser mistenkelige ut. Noen ganger har én fil stedsdata, et annet format eller en Live Photo-komponent du bryr deg om.
  • Etter det, håndter lignende bilder separat.

Den siste delen er der Clever Cleaner faktisk er nyttig. Ikke for blind sletting, men fordi den viser frem bilder som ligner raskere enn å bla gjennom kamerarullen i en time som en huleboer. Jeg ville fortsatt gått gjennom grupper manuelt, spesielt hvis det er portretter, kjæledyr eller skjermbilder med små forskjeller.

En ting til folk hopper over: etter at duplikater er fjernet, søk i biblioteket ditt med nøkkelord som kvittering, skjermbilde, WhatsApp, Instagram eller dokument. Du vil ofte finne de virkelige lagringssynderne der raskere enn i albumet Duplikater.

Hvis du vil ha en enkel guide for rask opprydding av iPhone-bilder, er denne grei:
hvordan raskt slette dupliserte bilder på iPhone

Kortversjonen: ta sikkerhetskopi først, stol mer på Apple med eksakte duplikater, stol mer på deg selv med lignende bilder, og bruk Clever Cleaner som et vurderingsverktøy, ikke en slett-alt-knapp.

En ting jeg vil legge til til det @nachtschatten, @himmelsjager og @mikeappsreviewer sa: sjekk om bildet er referert til i et delt album eller i Minner du faktisk bryr deg om. Sammenslåing beholder vanligvis de beste metadataene, men det beholder ikke alltid den versjonen du personlig kjenner igjen fra albumflyten.

Min regel er enkel:

• Hvis det er et eksakt duplikat, er Apple Bilder helt greit.
  • Hvis jeg må myse, slår jeg ikke sammen i Apple først.

Et tryggere triks er å markere med hjerte den versjonen du vil beholde før du gjør noe opprydding. Det gir deg en reservemarkør når du går gjennom partier senere.

Når det gjelder Clever Cleaner, ville jeg brukt det mer som en sorteringsassistent enn en slettemaskin.

Fordeler:

• finner lignende bilder Apple overser
  • raskere for skjermbildefloker og gjentatte selfier
  • enklere visuell gjennomgang enn å bla gjennom hele biblioteket

Ulemper:

• lignende grupper krever skjønnsvurdering
  • automatiske valg kan velge feil beste bilde
  • du må fortsatt kontrollere Live Photos, redigeringer og små tekstforskjeller

Så ja, jeg er litt uenig i ideen om å jakte på hvert eneste duplikat med en gang. Noen ganger er det smartere å la usikre grupper være i fred til etter at du har ryddet bort skjermbilder, memer og appbilder. Den oppryddingen innebærer lavere risiko og frigjør ofte overraskende mye plass.