Hvordan kan jeg gjenopprette slettede GoPro-videofiler fra et SD-kort?

Jeg slettet ved et uhell viktige GoPro-videofiler fra SD-kortet mitt mens jeg frigjorde plass etter en tur, og nå trenger jeg hjelp til å finne ut om de kan gjenopprettes. Opptakene inneholder øyeblikk jeg ikke kan erstatte, og jeg ser etter de beste trinnene for gjenoppretting eller programvare som faktisk fungerer for slettede GoPro-filer på et SD-kort.

Jeg rota dette til en gang med et GoPro-kort, så det første du må gjøre er å slutte å røre SD-kortet.

Ikke ta opp flere klipp på det. Ikke formater det. Ikke kjør reparasjonsapper ennå. Slettede GoPro-opptak blir ofte liggende der til nye data skrives over dem. Hvert ekstra opptak reduserer sjansene dine.

Før du kjører gjenopprettingsprogramvare, ville jeg sjekket de enkle tingene:

1. Hvis du betaler for GoPro-abonnementet, logg inn og se gjennom mediebiblioteket ditt og papirkurven. Jeg fant manglende klipp der en gang etter å ha trodd at de var borte for godt.

2. Åpne kortet og se etter LRV-filer. Det er de små forhåndsvisningsversjonene. De ser riktignok dårligere ut, men dårlige opptak er bedre enn ingen opptak.

3. Hvis kameraet slo seg av eller frøs under opptak, sett kortet tilbake i GoPro-en. Mitt viste noen ganger et reparasjonsvarsel ved oppstart og fikset klippet av seg selv.

Hvis hovedfilene mangler fra kortet, ville jeg prøvd Disk Drill.

Jeg har brukt det på GoPro-opptak før, og det gjorde det bedre enn en haug andre verktøy jeg testet. GoPro-filer er irriterende fordi kameraet ofte skriver video i spredte biter over hele kortet. Mange gjenopprettingsapper henter tilbake deler, men mislykkes når det er på tide å bygge opp videoen igjen, så du ender opp med filer som ser fine ut først, men så nekter å spille av. Disk Drill virket bedre til å sette sammen kameraopptak igjen, og forhåndsvisningsalternativet sparte meg tid fordi jeg kunne sjekke om det gjenopprettede klippet åpnet seg før jeg skrev noe ut.

Noen ting jeg ville gjort under gjenoppretting:

1. Lagre gjenopprettede filer på en annen disk. Ikke skriv dem tilbake til det samme SD-kortet.

2. Når du skanner, bruk modusen Advanced Camera Recovery. Jeg overså dette første gang. Det har betydning.

3. Hvis kortet gir feil eller mister forbindelsen midt under lesing, lag først et byte-for-byte-bilde og jobb fra bildet i stedet. Tryggere. Mindre belastning på kortet også.

4. På Windows gir Disk Drill deg opptil 100 MB gratis for gjenoppretting. Det er nok til en rask test, så du vet om opptakene dine kan reddes før du betaler.

Hvis du ikke har tatt opp mye nytt siden klippene forsvant, er sjansene dine fortsatt ganske gode. Ikke perfekte, men heller ikke døde.

Slettede GoPro-filer kan ofte gjenopprettes hvis du sluttet å bruke kortet raskt nok. Jeg er enig med @mikeappsreviewer om én ting, slutt å ta opp på det. Der jeg er uenig er dette: Jeg ville hoppet over å sette kortet tilbake i kameraet med mindre du trenger et klippreparasjonsvarsel for én uferdig fil. Hver gang det slås på, skrives det logger og mappeendringer. Liten risiko, men fortsatt risiko.

Det jeg ville gjort:

1. Lås SD-kortet, hvis det har en bryter.
  2. Bruk en kortleser, ikke GoPro via USB.
  3. Lag først et bilde av hele kortet hvis opptakene betyr mye.
  4. Skann bildet, ikke det originale kortet.

For GoPro-opptak er filstrukturen viktig. MP4-filer er ofte avhengige av metadatablokker på slutten av filen. Hvis slettingen skjedde rent, må gjenopprettingsprogramvaren gjenopprette både videodataene og beholderstrukturen. Derfor mislykkes tilfeldige gratisverktøy ofte og gir deg filer som viser 0:00 lengde eller ikke spiller av mer enn noen få sekunder.

Disk Drill er et solid alternativ her, spesielt hvis du trenger gjenoppretting av GoPro-video fra et SD-kort og vil ha forhåndsvisninger før gjenoppretting. Hvis kortet er friskt, skann etter slettede filer først. Hvis det ikke finner klippene, kjør en full skanning. Lagre resultatene på datamaskinen din, ikke tilbake på kortet.

Sjekk også denne videoguiden, trinnvis videogjenoppretting fra SD-kort for GoPro og kameraer.

En ting til, hvis gjenopprettingen finner .LRV- og .THM-filer, behold dem. De hjelper med å identifisere klipprekkefølge og tilhørende opptak, selv om videoen i full oppløsning er borte. Hvis kortet har blitt gjenbrukt mye siden slettingen, synker sjansen for gjenoppretting kraftig.

Jeg vil legge til én ting som @mikeappsreviewer og @sognonotturno egentlig ikke understreket nok: sjekk om de “slettede” klippene faktisk ble fjernet av kameraet eller av en datamaskin. Det betyr mer enn folk tror.

Hvis du slettet dem på en Mac, kan skjulte papirkurvmapper noen ganger bli involvert på flyttbare medier. På Windows får du vanligvis ikke det samme sikkerhetsnettet, men det er fortsatt verdt å vise skjulte filer på kortet før du gjør grundig gjenoppretting. Jeg har sett “manglende” GoPro-filer vise seg å være mappeproblemer, ikke ekte sletting.

Ikke få tunnelsyn og se bare på .MP4 heller. GoPro etterlater noen ganger fragmenterte filer som fortsatt kan reddes med videoreparasjonsverktøy etter gjenoppretting. Så hvis Disk Drill henter tilbake filer som ikke åpnes ordentlig, betyr ikke det alltid at dataene er ubrukelige. Gjenopprett først, reparer deretter.

Min rekkefølge ville vært:

1. Monter SD-kortet som skrivebeskyttet hvis mulig.
  2. Sjekk skjulte/systemmapper fra en datamaskin.
  3. Kopier hele det synlige innholdet på kortet til en mappe for sikkerhets skyld.
  4. Kjør Disk Drill mot kortet eller, enda bedre, mot et bilde.
  5. Gjenopprett alt til en annen disk.
  6. Test gjenopprettede MP4-filer i VLC, ikke bare standardavspilleren.
  7. Hvis klippene er ødelagte, prøv en dedikert MP4-reparasjonsapp med en annen GoPro-fil fra samme kamera/innstillinger som referanse.

Jeg er litt uenig i å legge for mye håp i forhåndsvisningsfiler. Fint å ha som reserve, klart, men for viktige reiseopptak ville jeg fokusert mer på å gjenopprette de fulle strømmene og reparere dem etterpå. Det er vanligvis der den virkelige gevinsten ligger.

Hvis du vil ha flere meninger fra folk som jobber med gjenoppretting fra kamerakort, er denne tråden ganske relevant: beste Reddit-diskusjon om programvare for gjenoppretting av GoPro SD-kortvideoer.

Kortversjonen: ja, slettede GoPro-videoer fra et SD-kort kan ofte gjenopprettes, men jo mindre du rørte kortet etter slettingen, desto bedre er sjansene dine. Disk Drill er et fornuftig sted å starte.