Hvordan kan jeg gendanne slettede GoPro-videofiler fra et SD-kort?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige GoPro-videofiler fra mit SD-kort, mens jeg ryddede plads efter en rejse, og nu har jeg brug for hjælp til at finde ud af, om de kan gendannes. Optagelserne indeholder øjeblikke, jeg ikke kan erstatte, og jeg leder efter de bedste gendannelsestrin eller software, der faktisk virker til slettede GoPro-filer på et SD-kort.

Jeg har klokket i det én gang med et GoPro-kort, så som det første skal du stoppe med at røre SD-kortet.

Optag ikke flere klip på det. Formatér det ikke. Kør ikke reparationsapps endnu. Slettet GoPro-optagelse ligger ofte der stadig, indtil nye data lander ovenpå. Hver ekstra optagelse forringer dine chancer.

Før du kører gendannelsessoftware, ville jeg tjekke de nemme ting:

1. Hvis du betaler for GoPros abonnement, så log ind og kig i dit mediebibliotek og mappen Papirkurv. Jeg fandt engang manglende klip der, efter jeg troede, de var væk for altid.

2. Åbn kortet og kig efter LRV-filer. Det er de små forhåndsvisningsversioner. De ser selvfølgelig dårligere ud, men dårlige optagelser er bedre end ingen optagelser.

3. Hvis kameraet slukkede eller frøs under optagelse, så sæt kortet tilbage i GoPro-kameraet. Mit viste nogle gange en reparationsprompt ved opstart og rettede klippet af sig selv.

Hvis hovedfilerne mangler fra kortet, ville jeg prøve Disk Drill.

Jeg har brugt det på GoPro-optagelser før, og det klarede sig bedre end en masse andre værktøjer, jeg testede. GoPro-filer er irriterende, fordi kameraet ofte skriver video i spredte bidder rundt på kortet. Mange gendannelsesapps henter stykkerne tilbage, men fejler, når videoen skal genopbygges, så du ender med filer, der ser fine ud i starten og så nægter at afspille. Disk Drill virkede bedre til at samle kameraoptagelser igen, og forhåndsvisningsmuligheden sparede mig tid, fordi jeg kunne tjekke, om det gendannede klip kunne åbnes, før jeg skrev noget ud.

Et par ting, jeg ville gøre under gendannelsen:

1. Gem gendannede filer på et andet drev. Skriv dem ikke tilbage på det samme SD-kort.

2. Når du scanner, så brug tilstanden Advanced Camera Recovery. Jeg overså det første gang. Det betyder noget.

3. Hvis kortet giver fejl eller mister forbindelsen midt under læsning, så lav først et byte-for-byte-image og arbejd ud fra imaget i stedet. Mere sikkert. Også mindre belastning på kortet.

4. På Windows giver Disk Drill dig op til 100 MB gratis til gendannelse. Det er nok til en hurtig test, så du ved, om dine optagelser kan reddes, før du betaler.

Hvis du ikke har optaget ret meget nyt, siden klippene forsvandt, er dine chancer stadig rimelige. Ikke perfekte, men heller ikke døde.

Slettede GoPro-filer kan ofte gendannes, hvis du stoppede med at bruge kortet hurtigt nok. Jeg er enig med @mikeappsreviewer om én ting, stop med at optage på det. Der, hvor jeg er uenig, er dette: Jeg ville undgå at sætte kortet tilbage i kameraet, medmindre du har brug for en prompt til klipreparation for én ufærdig fil. Hver opstart skriver logs og mappeændringer. Lille risiko, men stadig en risiko.

Det ville jeg gøre:

1. Lås SD-kortet, hvis det har en kontakt.
  2. Brug en kortlæser, ikke GoPro via USB.
  3. Lav først et image af hele kortet, hvis optagelserne betyder meget.
  4. Scan imaget, ikke det originale kort.

For GoPro-optagelser er filstrukturen vigtig. MP4-filer afhænger ofte af metadatablokke i slutningen af filen. Hvis sletningen skete korrekt, skal gendannelsessoftware genskabe både videodataene og containerstrukturen. Derfor fejler tilfældige gratisværktøjer ofte og giver dig filer, der viser 0:00 længde eller ikke afspilles længere end et par sekunder.

Disk Drill er en solid mulighed her, især hvis du har brug for gendannelse af GoPro-video fra et SD-kort og vil have forhåndsvisninger før gendannelse. Hvis kortet er sundt, så scan først efter slettede filer. Hvis det ikke finder klip, så kør en fuld scanning. Gem resultaterne på din computer, ikke tilbage på kortet.

Se også denne videoguide, trinvis gendannelse af SD-kortvideo til GoPro og kameraer.

Én ting mere, hvis gendannelsen finder .LRV- og .THM-filer, så behold dem. De hjælper med at identificere kliprækkefølge og matchende optagelser, selv hvis videoen i fuld opløsning er væk. Hvis kortet er blevet genbrugt meget siden sletningen, falder chancerne for gendannelse kraftigt.

Jeg ville tilføje én ting, som @mikeappsreviewer og @sognonotturno ikke rigtig understregede nok: tjek, om de “slettede” klip faktisk blev fjernet af kameraet eller af en computer. Det betyder mere, end folk tror.

Hvis du slettede dem på en Mac, kan skjulte papirkurvsmapper nogle gange være involveret på flytbare medier. På Windows får du normalt ikke det samme sikkerhedsnet, men det er stadig værd at vise skjulte filer på kortet, før du laver dyb gendannelse. Jeg har set “manglende” GoPro-filer vise sig at være mappeforvirring, ikke egentlig sletning.

Få heller ikke tunnelsyn og fokuser kun på .MP4. GoPro efterlader nogle gange fragmenterede filer, som stadig kan reddes med videoreparationsværktøjer efter gendannelse. Så hvis Disk Drill henter filer tilbage, som ikke kan åbnes ordentligt, betyder det ikke altid, at dataene er ubrugelige. Gendan først, reparer bagefter.

Min rækkefølge ville være:

1. Montér SD-kortet som skrivebeskyttet, hvis muligt.
  2. Tjek skjulte/systemmapper fra en computer.
  3. Kopiér hele det synlige indhold på kortet til en mappe for en sikkerheds skyld.
  4. Kør Disk Drill på kortet eller endnu bedre på et image.
  5. Gendan alt til et andet drev.
  6. Test gendannede MP4-filer i VLC, ikke kun i standardafspilleren.
  7. Hvis klippene er ødelagte, så prøv en dedikeret MP4-reparationsapp med en anden GoPro-fil fra samme kamera/indstillinger som reference.

Jeg er en smule uenig i at sætte for stort håb til preview-filer. Det er rart at have som backup, ja, men for vigtige rejseoptagelser ville jeg fokusere mere på at gendanne de fulde streams og reparere dem bagefter. Det er som regel dér, den virkelige gevinst er.

Hvis du vil have flere meninger fra folk, der arbejder med gendannelse fra kamerakort, er denne tråd ret relevant: bedste Reddit-diskussion om software til gendannelse af GoPro SD-kortvideoer.

Kort version: ja, slettede GoPro-videoer fra et SD-kort kan ofte gendannes, men jo mindre du har rørt kortet efter sletningen, desto bedre er dine chancer. Disk Drill er et fornuftigt sted at starte.