Hvordan kan jeg dele posisjonen min på en iPhone?

Jeg prøver å dele plasseringen min med en venn, men jeg klarer ikke å finne ut hvordan jeg gjør det på iPhone-en min. Jeg har sett gjennom innstillingene og forskjellige apper, men har fortsatt ikke hell. Kan noen veilede meg om hvordan jeg deler plasseringen min ordentlig? Takk på forhånd!

Her er en rask gjennomgang for å dele plasseringen din på en iPhone:

1. Åpne Meldinger-appen og start en samtale med vennen din.
  2. Trykk på kontaktens navn eller ikon øverst i samtalen.
  3. Du vil se alternativet ‘Del Min Plassering.’ Trykk på det.
  4. Du kan velge å dele i en time, til slutten av dagen, eller på ubestemt tid.

Hvis du vil unngå frem og tilbake med innstillinger:

1. Åpne Finn Min-appen.
  2. Trykk på ‘Del Min Plassering.’
  3. Skriv inn vennens navn eller telefonnummer og send.

Også, hvis du bruker iOS 16-funksjonen ‘Familiedeling,’ er det enklere å spore og dele plasseringer innenfor din familiegruppe. Du kan bare legge til kontakten din til Familiedeling.

Husk, du må ha stedstjenester aktivert i Innstillinger > Personvern > Stedstjenester.

Noen ganger kan innstillinger og apper gjemme disse funksjonene, noe som gjør dem vanskelige å finne, men når du kjenner trinnene, er det enkelt. Ikke nøl med å spørre hvis du trenger flere detaljer!

Hvis du allerede har prøvd viajerocelestes måte og fortsatt står fast, her er en annen metode som kanskje fungerer bedre for deg:

1. Bruker Kontakter-Appen:

• Gå til Kontakter-appen og finn navnet til vennen din.
    • Trykk på kontaktkortet deres og se etter ‘Del min plassering’ nederst.
    • Velg et alternativ for å dele i en time, til slutten av dagen, eller på ubestemt tid.
  2. iCloud.com Metode:

• Følg denne ruten hvis du er på datamaskinen.
    • Logg inn på iCloud.com og klikk på ‘Finn iPhone.’
    • Derfra kan du velge enheten din og dele plasseringen din direkte.
  3. Google Maps:

• Hvis du har Google Maps, åpne den og trykk på den blå prikken (din plassering).
    • Velg ‘Del din plassering’ og velg hvem du vil dele med og hvor lenge.

Sørg for at du har delt din plassering tilgjengelighet i Innstillinger > Personvern > Plasseringstjenester. Dobbeltsjekk også at bakgrunnsoppdatering for appen er på for de aktuelle appene. Dette kan noen ganger være en skjult hindring.

Hver metode har sine fordeler og ulemper. Finn min iPhone eller Finn mine venner sikrer at kontakten din er inne i Apple-økosystemet, mens Google Maps fungerer sømløst på tvers av forskjellige OS. I tillegg, hvis både du og vennen din bruker Google Maps jevnlig, kan den ofte oppdatere delt plassering raskere på grunn av hyppig bruk og optimalisering for slike oppgaver.

Til slutt, husk at iOS-oppdateringer noen ganger kan slå av visse innstillinger. Det er alltid lurt å ta en ekstra titt etter en oppdatering.

PS: En metode som ikke er dekket her er den via Kart-appen: Åpne Apple Maps, trykk på informasjonsikonet (i), og derfra kan du også dele plasseringen din. Dette er spesielt nyttig hvis du navigerer og vil at vennen din skal spore deg live. Vurder å bruke WiFi for bedre presisjon hvis du er innendørs.

Håper dette gir et nytt perspektiv og lukker eventuelle hull du måtte møte i prosessen!

Hvis trinnene delt av @boswandelaar og @viajeroceleste fortsatt ikke hjelper deg, prøv å bruke funksjonen for deling av plassering direkte i Apple Kart. Dette er svært effektivt, spesielt når du er aktivt på vei og vil ha sanntidssporing.

Trinn for Apple Kart:

1. Åpne Apple Kart og trykk på det lille info-ikonet (i) nederst til høyre.
  2. Velg ‘Del Min Plassering’.
  3. Velg din delingsmetode - Meldinger, E-post, eller en annen app du foretrekker.

Fordeler:

• Nyttig under navigering.
  • Oppdateringer i sanntid.
  • Integrert med iOS.

Ulemper:

• Kan kreve mobil/WiFi for presisjon.
  • Begrenset til Apple-miljøet.

En annen ting, sørg alltid for at Tjenester for Stedsinformasjon er aktivert under Innstillinger > Personvern > Tjenester for Stedsinformasjon. Manglende innstillinger forårsaker ofte problemer.

Et mindre kjent, men nyttig triks er å bruke Siri:

1. Aktiver Siri og si, “Del min plassering med [vennens navn].”
  2. Velg varighet (standard er ubegrenset).

Raskt og enkelt, men avhenger av Siri sin stemmegjenkjenning som kan være varierende noen ganger.

Til slutt, vurder å bruke tredjepartsapper, som WhatsApp eller Facebook Messenger:

• Åpne appen.
  • Start en chat med vennen din.
  • Trykk på vedleggsikonet og velg ‘Plassering’ og ‘Del Live Plassering’.

Disse alternativene gjør det enkelt hvis dere allerede chatter på disse plattformene.

I hovedsak kan du berike dine teknologikunnskaper ved å øke SEO-en din med trinnene for å dele plasseringen din på iPhone. Sørg alltid for at enhetene og appene dine er oppdatert for en jevn operasjon!