Hvordan gjenoppretter jeg slettede bilder fra et Nikon-kamera?

Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra Nikon-kameraet mitt mens jeg ryddet plass på minnekortet, og jeg trenger hjelp til å finne den beste måten å gjenopprette dem på før de blir overskrevet. Jeg ser etter trygge tips for gjenoppretting av Nikon-bilder, råd om gjenoppretting fra minnekort eller programvareanbefalinger som faktisk fungerer.

Jeg gikk gjennom dette en gang med et Nikon-kort, og den korte versjonen er ja, slettede bilder kan ofte gjenopprettes.

Det som lurte meg i starten, var å tro at Delete betydde at filene var borte med en gang. På de fleste kameraer fungerer det ikke slik. Kameraet markerer vanligvis plassen som ledig og venter til nye data havner der. Hvis du fortsetter å ta bilder, begynner gamle bildedata å bli erstattet. Når det skjer, faller sjansen for gjenoppretting raskt.

Det første er å slutte å bruke kameraet. Med en gang. Jeg ville ikke tatt et testbilde. Det gjorde jeg for mange år siden på et annet kort og angret på det.

Ta deretter ut SD-kortet og koble det til datamaskinen med en kortleser. Jeg ville hoppet over å koble Nikon-kameraet til via USB hvis du har et valg. Mange Nikon-kameraer dukker opp i MTP- eller PTP-modus, og gjenopprettingsapper fungerer som regel bedre når de kan lese kortet mer direkte.

Hvis du ikke allerede har filene et annet sted, er gjenopprettingsprogramvare neste steg. Jeg har brukt noen få, og Disk Drill var den enkleste for meg å komme gjennom uten å fomle rundt. Den leser Nikon RAW-filer som NEF, i tillegg til JPG-er.

Her er den grunnleggende fremgangsmåten jeg ville brukt:

1. Installer Disk Drill på datamaskinen. Ikke installer noe på SD-kortet.
  2. Sett Nikon SD-kortet i en kortleser.
  3. Åpne programmet og velg kortet.
  4. Kjør Universal Scan. For slettede bilder er det vanligvis første gjennomgang som er verdt å gjøre.
  5. Vent til skanningen er ferdig, og forhåndsvis deretter det den fant. Hvis en bildeforhåndsvisning åpnes uten problemer, pleier jeg å ta det som et godt tegn.
  6. Gjenopprett filene til datamaskinen eller en annen disk. Ikke skriv dem tilbake til det samme SD-kortet.

En detalj jeg likte, er at på Windows lar det deg gjenopprette opptil 100 MB gratis. Det redder ikke en enorm fotografering, men det er nok til å se om filene dine er der før du bruker penger.

Hvis videoer er en del av rotet, finnes det også en Advanced Camera Recovery-modus. Jeg ville spart den til senere. Universal Scan er raskere og henter ofte ut bildene du vil ha uten ekstra ventetid. Hvis klipp fortsatt mangler etter det, ville jeg prøvd den kamerafokuserte skanningen.

En rar ting folk legger merke til etter gjenoppretting, er filnavnene. Du kan få ting som heter file000123.nef, og de opprinnelige mappene kan være borte. Irriterende, ja. Helt normalt også. Gjenopprettingsverktøy henter ofte filer etter signatur, ikke etter det gamle mappekartet, så bildedataene overlever mens navnene ikke gjør det.

Det samme gjelder NEF-filer som ser ødelagte ut i starten. Jeg har sett Windows nekte å forhåndsvise dem, og så åpnes nøyaktig de samme filene helt fint i RAW-programvare. Så hvis en gjenopprettet NEF ikke åpnes i Bilder eller Utforsker, ville jeg testet den i programvare med støtte for Nikon RAW før jeg avskrev den.

Før du bruker en time på å skanne, ville jeg sjekket de kjedelige stedene også:

1. Datamaskinen din, hvis du vanligvis importerer etter hver fotografering.
  2. SnapBridge, hvis du hadde satt det opp.
  3. Eventuell skybackup eller synkroniseringsmappe.
  4. Eksterne disker du har glemt.

Hurtigformatering ødelegger ikke alltid muligheten for gjenoppretting heller. Utilsiktet sletting og hurtigformatering lar ofte nok være igjen til at programvare kan hente filene tilbake. Det større problemet er hva som skjedde etterpå. Hvis kortet lå urørt, er sjansene bedre. Hvis du fylte det med noen hundre nye bilder, ja, da blir det vanskelig.

Jeg ville ikke tuklet med gjør-det-selv-gjenoppretting hvis kortet er sprukket, bøyd, ikke klarer å monteres eller er usynlig for datamaskinen. Det er der jeg ville sluttet å pirke borti det. Et døende kort har en tendens til å bli verre ved gjentatte forsøk.

Så, i kortversjon:

1. Slutt å bruke kortet.
  2. Ta det ut av kameraet.
  3. Sjekk sikkerhetskopiene dine først.
  4. Skann det med gjenopprettingsprogramvare, og start med Universal Scan.
  5. Lagre gjenopprettede filer et annet sted.

Hvis alt du gjorde var å trykke Delete og kortet ikke har blitt brukt mye siden, har du fortsatt en grei sjanse til å få tilbake de fleste bildene.

Slutt å bruke kortet. Den delen er viktigst.

Hvis du slettet bilder på et Nikon, er sjansene for gjenoppretting fortsatt ganske gode helt til nye data skrives til de samme blokkene. En serie RAW-bilder etter feilen kan raskt overskrive deler av gamle filer. NEF-filer er store, så risikoen for overskriving øker fort.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å ta ut kortet først. Jeg er litt uenig om én ting likevel. Jeg ville laget et fullstendig image av SD-kortet før skanning hvis bildene betyr mye. Det tar lengre tid, men det gir deg én ren arbeidskopi. Hvis kortet begynner å oppføre seg ustabilt under skanning, har du fortsatt imaget. Noen gjenopprettingsapper støtter skanning av diskimage, og Disk Drill gjør også en solid jobb her.

Min rekkefølge ville vært:

1. Lås SD-kortet hvis det har en skrivelås.
  2. Sett det i en kortleser.
  3. Sjekk om kortet viser riktig størrelse og monteres uten problemer.
  4. Hvis ja, lag først et byte-for-byte sikkerhetsimage.
  5. Skann imaget, eller kortet, med Disk Drill.
  6. Gjenopprett til datamaskinen, ikke tilbake til SD-kortet.

Ekstra Nikon-spesifikke ting folk ofte overser:

• Se etter skjulte DCIM-mapper og sidecar-filer.
  • NEF + JPG-par blir ofte gjenopprettet med rare navn.
  • Hvis du brukte Nikon-hus med to kort, sjekk det andre kortet. Noen kameraer var satt til sikkerhetskopi eller overflow, og folk glemmer det.
  • Hvis bilder ble slettet i kameraet etter overføring, peker Nikon NX Studio-importer eller gamle Lightroom-kataloger noen ganger fortsatt til hurtigbufrede forhåndsvisninger. Ikke full oppløsning, men bedre enn ingenting.

Sjekk også denne diskusjonen om gjenoppretting av Nikon-bilder, den dekker gjenoppretting av slettede bilder fra SD-kort på vanlig engelsk:
beste måter å gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort

Hvis kortet ber om å bli formatert, stopp der. Ikke godkjenn det. Hvis kortet kobler fra, viser 0 byte eller blir varmt, hopp over gjør-det-selv og gå til et profesjonelt laboratorium. Gjentatte lesinger på et sviktende kort kan gjøre ting verre.

En ting jeg ville legge til til det @mikeappsreviewer og @ombrasilente sa: sjekk om bildene faktisk ble slettet fra kortet, eller bare skjult fordi Nikons mappestruktur har blitt rar. Jeg har sett Nikon-kort der kameraet viste færre bilder, men filene fortsatt lå i DCIM eller MISC og bare så “borte” ut fordi indeksen hadde blitt ødelagt. Så før du kjører en dyp gjenoppretting, slå på skjulte filer i Windows eller bruk Finder riktig på Mac og let rundt på kortet manuelt.

Jeg ville heller ikke brukt for lang tid på gjentatte skanninger med 5 forskjellige apper. Det kan kaste bort tid hvis kortet er ustabilt. Velg ett solid verktøy og hold deg til det. Disk Drill er fint for dette fordi det håndterer JPG og NEF ganske bra, og forhåndsvisningen er nyttig for å skille mellom det som er ekte og det som er søppel. Gjenopprett til datamaskinen din, og ta deretter sikkerhetskopi av alt to ganger.

Hvis kortet var i et Nikon-kamera som skriver RAW+JPEG, se etter begge versjonene. Folk gjenoppretter den ene og tror den andre er borte for alltid. Sjekk også om Nikon-kameraet ditt var satt til å lagre til et andre spor, hvis kamerahuset ditt har det. Høres åpenbart ut, men det blir oversett heeele tiden.

Hvis du vil ha en enkel guide om hvordan gjenopprette filer fra et SD-kort i et digitalkamera, er den gjennomgangen ganske lett å følge.

Min grense går her: hvis kortet monteres normalt, er det verdt å prøve gjenoppretting selv. Hvis det klikker, forsvinner, ber om å bli formatert om og om igjen, eller viser 0 byte, slutt å rote med det og kontakt fagfolk. Det er punktet der bare ett forsøk til blir til jøss, nå er det verre.

Liten uenighet med @ombrasilente, @viajantedoceu og @mikeappsreviewer: Jeg ville sjekket Nikons Retusjering eller avspillingsalternativer i kameraet én gang før jeg gjorde noe annet, fordi folk noen ganger tar filtrert avspilling for slettede filer. Hvis de virkelig er borte, stopp der og ikke slå på kameraet igjen.

Det jeg vil legge til er dette: skade på filsystemet og sletting er ikke alltid det samme problemet. På Nikon-kort, hvis bare noen bilder forsvant, særlig etter batteritap eller en kortfeil, kan gjenoppretting ved mappegjenoppbygging fungere bedre enn bare signaturutskjæring. Det er her Disk Drill er nyttig fordi det kan finne både vanlige slettede oppføringer og foreldreløse bildedata.

Et par Nikon-spesifikke kontroller som ofte blir oversett:

• Hvis du tok RAW + JPEG, sammenlign filantallet. Manglende JPEG-er med overlevende NEF-filer betyr vanligvis delvis overskriving, ikke totalt tap.
  • Hvis de manglende bildene var fra en lang serieopptak, gjenopprett i datosorterte batcher. Serieopptak blir ofte fragmentert, så det er verdt å forhåndsvise hvert resultat.
  • Hvis kameraet brukte XQD eller CFexpress i stedet for SD, bruk en ordentlig kortleser. Billige adaptere forårsaker rare leseproblemer.

Fordeler med Disk Drill:

• Håndterer NEF og vanlige Nikon-kortoppsett godt
  • Forhåndsvisning hjelper med å skille gyldige bilder fra søppel
  • Kan skanne monterte medier og sikkerhetskopier av diskbilder

Ulemper med Disk Drill:

• Gratisgrensen for gjenoppretting på Windows er liten
  • Dypskanninger kan gi rotete filnavn
  • På skadede kort kan skanning ta en stund

Min fremgangsmåte ville være: inspiser manuelt, lag deretter et diskbilde av kortet hvis mulig, skann så med Disk Drill, og gjenopprett bare til en annen disk. Hvis gjenopprettede NEF-filer ser ødelagte ut, prøv Nikon-programvare før du antar at de er døde. Noen ganger er miniatyrbildet borte, men RAW-dataene er i orden.