Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra Canon-kameraet mitt mens jeg prøvde å frigjøre plass på minnekortet. De inkluderer personlige bilder og arrangementsbilder som jeg virkelig trenger tilbake, og jeg sluttet å bruke kameraet med en gang for å unngå å overskrive noe. Jeg ser etter den beste måten å gjenopprette slettede bilder fra Canon-kameraet trygt fra SD-kortet.
Jeg har vært i akkurat dette kaoset med et Canon-kamera, og det første trekket er kjedelig, men viktig. Slutt å ta bilder nå. Ikke ta ett bilde til. Ikke ta opp video. Ta SD-kortet ut av kameraet. Hvis kortet har en låseflik, sett det til skrivebeskyttet.
Grunnen er enkel. Når et Canon-kamera sletter bilder, eller når du gjør en hurtigformatering, sletter det vanligvis ikke bildedataene med en gang. Det markerer plassen som ledig i filsystemet. De gamle filene ligger ofte fortsatt der til nye bilder havner oppå dem. Canon-kameraer gir deg ikke en papirkurv eller en gjenopprettingsmappe, så når nye data overskriver de gamle filene, stopper gjenopprettingen som regel der. Jeg lærte dette på den harde måten en gang og mistet halvparten av en helgefotografering. Siden da behandler jeg kortet som bevismateriale. Ut av kameraet, urørt.
Før du begynner å rote med gjenopprettingsverktøy, sjekk de åpenbare tingene folk hopper over når de får panikk. Hvis du bruker Canons skyløsning, se i image.canon. Noen opplastinger blir liggende der i opptil 30 dager. Hvis filene ble fjernet på datamaskinen etter import, sjekk Papirkurv i Windows eller Papirkurv i macOS. Høres dumt ut, jeg vet. Fortsatt verdt 20 sekunder.
Hvis ingen sikkerhetskopi dukker opp, er neste steg gjenopprettingsprogramvare på en datamaskin med SD-kortleser. Bruk en kortleser, ikke kameraet via USB. En direkte korttilkobling gir ofte gjenopprettingsapper bedre tilgang til selve kortet. Jeg har fått renere skanninger på den måten, spesielt med RAW-filer.
Blant de vanlige alternativene ga Disk Drill meg best resultater på Canon-kort. Det fant CR2- og CR3-filer uten mye styr, i tillegg til JPEG-filer og videoklipp. Forhåndsvisningen hjalp mye fordi jeg kunne sjekke om filene var intakte før jeg lagret noe. På Windows finnes det en liten gratis grense for gjenoppretting, og det er nok til å teste om de tapte bildene dine er der før du bruker tid på å sortere resten.
Hvis du vil ha en gratis løsning og ikke har noe imot noe litt grovere, blir PhotoRec fortsatt nevnt av en grunn. Det graver frem filer godt. Ulempen er brukervennligheten. Det kjører i et tekstbasert vindu, og resultatet er rotete. Du mister vanligvis originale filnavn og mappestruktur, så du ender opp med å sortere en haug med gjenopprettede filer manuelt. Recuva er enklere i Windows, men på kamerakort syntes jeg det var svakere på Canon RAW-gjenoppretting når skanningen gikk dypt.
Prosessen er stort sett den samme uansett hvilket verktøy du velger.
Installer gjenopprettingsappen på datamaskinen, aldri på SD-kortet du prøver å redde.
Sett kortet inn i en kortleser, velg det i appen, og kjør deretter en dyp skanning. Store kort tar tid. La den fullføre.
Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen eller en annen disk. Ikke skriv dem tilbake til det samme SD-kortet. Det risikerer å slette det du prøver å få tilbake.
Hvis skanningen finner bildene dine, gjenopprett dem først, og ta deretter en sikkerhetskopi et annet sted før du gjør noe med kortet. Etterpå ville jeg formatert kortet i kameraet før du bruker det igjen. Jeg sluttet å slette filer én etter én for mange år siden fordi kort ser ut til å oppføre seg bedre med en ren formatering i kameraet.
Det er hele opplegget her. Hold kortet urørt, skann det fra en kortleser, gjenopprett til en annen disk, og sorter resultatene etterpå.
Du har allerede gjort den viktigste delen, du sluttet å bruke kortet. Fortsett med det.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å fjerne SD-kortet og lese det med en kortleser. Der jeg skiller meg litt ut er dette: hvis bildene er viktige nok, lag først en fullstendig image-sikkerhetskopi av SD-kortet, og jobb deretter fra kopien. Verktøy som USB Image Tool på Windows eller dd på Mac/Linux gjør dette. Hvis én gjenopprettingsskanning feiler eller kortet begynner å svikte, har du fortsatt det rå kortimaget. Det ekstra steget har reddet folk fra en ny katastrofe.
For Canon-kort er Disk Drill et solid valg fordi det håndterer JPG, CR2, CR3 og vanlige Canon-videoformater godt. Jeg liker det bedre til å sortere resultater enn mange gratisverktøy. Forhåndsvisning betyr noe når du har hundrevis av bilder fra et arrangement.
Gjør dette:
- Sett SD-kortet i en kortleser.
- Lag et byte-for-byte-image av kortet hvis mulig.
- Skann imaget, eller kortet, med Disk Drill.
- Gjenopprett filer til datamaskinen din, aldri tilbake til SD-kortet.
- Sjekk filstørrelser og forhåndsvisninger. Små filer betyr ofte delvis overskriving.
Hvis Disk Drill ikke finner noen RAW-filer, prøv PhotoRec som et andre forsøk. Det er stygt, men noen ganger henter det filer andre apper ikke finner. Filnavnene vil være rotete da.
Det er også verdt å se på, hvordan gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort. Kort og rett på sak.
Hvis kortet ble formatert etter slettingen, er gjenoppretting fortsatt mulig i mange tilfeller. Hurtigformatering etterlater ofte data. Full formatering er verre.
En ting jeg ville lagt til til det @mikeappsreviewer og @chasseurdetoiles sa: sjekk om kortet faktisk feiler før du kjører det gjennom flere dype skanninger. Hvis Windows ber om å fikse kortet, ikke klikk på reparer ennå. Det kan endre filsystemet og gjøre gjenopprettingen mer rotete. Samme gjelder CHKDSK. Folk panikk-klikker på sånt og lurer så på hvorfor gjenopprettingen blir rar.
Min rekkefølge ville være:
- Hold SD-kortet ute av Canon-kameraet.
- Bruk en ordentlig kortleser.
- Hvis kortet monteres, kopier hele kortet som et image først hvis du kan.
- Kjør gjenoppretting på imaget eller kortet.
- Lagre resultatene et annet sted.
Jeg er litt uenig i ideen om at du alltid må hoppe mellom en haug med verktøy med en gang. Vanligvis er det smartere å starte med én app som støtter Canon-formater på en ryddig måte og lar deg forhåndsvise filer. Disk Drill er ganske solid for gjenoppretting av Canon-bilder fra SD-kort, spesielt hvis du har å gjøre med CR2, CR3, JPG eller MP4/MOV-klipp. Hvis forhåndsvisningene ser normale ut, gjenopprett de viktige tingene først og slutt å eksperimentere.
Dessuten, hvis de slettede filene var fra seriebilder eller et arrangement, sorter de gjenopprettede filene etter filtype og tidsstempel etter gjenopprettingen. Canon-kort kommer ofte tilbake med ødelagte mappenavn, men EXIF-dataene kan fortsatt redde deg.
Hvis du vil ha litt beroligelse fra virkeligheten, her er en suksesshistorie på Facebook om gjenoppretting av bilder fra Canon SD-kort.
Viktig: ikke formater kortet igjen, selv om kameraet sier at det trenger det. Slik gjør folk om kanskje mulig å gjenopprette til nei vel, glem det.