Hvordan gjenopprette filer fra harddisken etter å ha slettet dem?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra harddisken min og innså for sent at jeg fortsatt trenger dem. Jeg ser etter den beste måten å gjenopprette slettede filer fra harddisken på før noe blir overskrevet, inkludert trygg gjenopprettingsprogramvare eller trinn som faktisk fungerer.

Jeg ville ikke fått helt panikk ennå. Jeg har hatt disker som så helt ødelagte ut, men som likevel hostet opp filer igjen da jeg sluttet å rote med dem. Det viktigste er dette: slutt å skrive noe nytt til disken med en gang.

Ingen installasjoner. Ingen store nedlastinger. Ikke flytt rundt på mapper. Når en fil blir slettet, forsvinner ofte filoppføringen først, mens rådataene fortsatt ligger der til noe annet havner oppå dem. Hvis du fortsetter å bruke disken, gjør du ditt eget gjenopprettingsarbeid verre.

Når programvaregjenoppretting vanligvis fungerer

Ut fra det jeg har sett, fungerer verktøy fint med ting som:

1. filer slettet ved et uhell
  2. Papirkurven er allerede tømt
  3. en hurtigformatering
  4. en partisjon som forsvinner
  5. filer som forsvinner etter et krasj eller en dårlig avslutning

Det er en annen historie hvis stasjonen begynner å klikke, skrape, pipe eller forsvinne fra systemet tilfeldig. Der stopper jeg. Slike lyder betyr vanligvis at problemet er fysisk, og gjentatte oppstarter pleier å gjøre det verre.

Et enkelt første forsøk

Hvis jeg startet helt fra bunnen av, ville jeg prøvd Disk Drill først. Jeg brukte det en gang på en ekstern disk etter en uforsiktig formatering, og det var enkelt nok å komme gjennom uten å lese en haug med dokumentasjon. Det håndterer vanlige tilfeller som slettede filer, formaterte volumer, skadede filsystemer og eksterne HDD-er eller SSD-er. Forhåndsvisningsverktøyet hjelper mye, siden du kan sjekke om en fil fortsatt åpnes før du lagrer den ut. På Windows er grensen for gratis gjenoppretting 100 MB.

Slik ville jeg gjort det

1. Installer Disk Drill på en annen stasjon, ikke den der filene forsvant.
  2. Koble til den berørte stasjonen.
  3. Start Disk Drill og velg riktig disk.
  4. Trykk på “Søk etter tapte data.”
  5. La skanningen fullføres, selv om det føles tregt.
  6. Bruk filtrene eller søkefeltet for å snevre inn resultatene.
  7. Forhåndsvis noen filer før du gjenoppretter dem.
  8. Velg det du vil ha tilbake.
  9. Lagre gjenopprettede filer på en annen stasjon.

Det siste trinnet er viktigere enn folk tror. Hvis du gjenoppretter til samme stasjon, risikerer du å overskrive data du ikke har gjenopprettet ennå. Jeg har sett folk gjøre dette én gang, og så lure på hvorfor halve mappen kom tilbake ødelagt. Dårlig dag.

Sjekk de enkle tingene først

Før du kjører en lang skanning, se på de åpenbare stedene:

Papirkurven. OneDrive. Filhistorikk på Windows. Time Machine på Mac.

Jeg har sett folk bruke en hel kveld på å skanne sektorer, og så finne de manglende filene i en mappe for skysynkronisering. Irriterende, men bedre enn at de er borte.

Andre verktøy som er verdt å se på

1. PhotoRec, gratis og kraftig, selv om filnavn ofte kommer tilbake rotete og arbeidsflyten føles grov
  2. UFS Explorer, solid med eksterne stasjoner, selv om det heller mer mot det tekniske

Når jeg ville slutte å gjøre det selv

Hvis disken viser fysiske problemer, eller datamaskinen din ikke oppdager den i det hele tatt, ville jeg ha hoppet over gjenopprettingsverktøy for hjemmebruk. På det tidspunktet gir et gjenopprettingslaboratorium mer mening. Programvare vil ikke reparere skadet maskinvare, og ekstra forsøk gjør noen ganger laboratoriets jobb vanskeligere. Den lærte jeg på den harde måten.

Slutt å bruke disken først. Jeg er 100 prosent enig med @mikeappsreviewer på det punktet. Der jeg er uenig, er dette: Jeg ville sjekket etter sikkerhetskopier før jeg kjørte noen skanning i det hele tatt. Folk kaster bort timer på å skanne når filen ligger i versjonshistorikken i OneDrive, Filhistorikk, Time Machine eller til og med i en midlertidig appmappe. Min rekkefølge ville vært: 1. Sjekk Papirkurven. 2. Sjekk papirkurven for skysynkronisering og filhistorikk. 3. Sjekk mapper for autolagring i apper, Office, Adobe osv. 4. Hvis ingenting dukker opp, kjør programvare for gjenoppretting. Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg fordi forhåndsvisning betyr noe. Hvis forhåndsvisningen åpnes, er sjansene dine bedre. Recuva er grei for enkle slettinger på friske disker, men den overser ting på skadede filsystemer etter min erfaring. PhotoRec finner frem flere råfiler, men filnavnene kommer ofte tilbake som et rot. Det blir fort stygt. En ting til folk hopper over. Hvis dette er en SSD, reduserer TRIM sjansene for gjenoppretting mye etter sletting. HDD-er gir deg vanligvis en bedre sjanse hvis du stopper skriveaktivitet raskt. Hvis SMART-statistikk viser økende dårlige sektorer eller disken kobler fra, stopp gjør-det-selv. Klon den først med noe som ddrescue, og skann deretter klonen. Å jobbe på originalen er slik data går fra å kunne gjenopprettes til å være borte. Hvis du vil ha en ryddig guide, sier denne trådtittelen det bedre: beste måter å gjenopprette slettede filer fra en harddisk Stor regel, gjenopprettede filer skal lagres på en annen disk. Gjenoppretting på samme disk er slik folk ødelegger sin andre sjanse.
Hvordan gjenopprette filer fra harddisken etter at de er slettet?
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @jeff, men jeg vil legge til én ting folk ofte hopper over: sjekk om slettingen faktisk var logisk eller bare skjult av filsystemet før du kjører en full gjenopprettingsrunde. Hvis stasjonen er en HDD og fortsatt monteres normalt, åpne Ledetekst som administrator og kjør `chkdsk X: /f` bare hvis du mistenker filsystemfeil, ikke bare en vanlig sletting. Noen ganger “forsvinner” filer fordi indeksen har blitt rar, ikke fordi dataene er borte. Jeg vet at noen folk misliker å anbefale chkdsk, og det er forståelig, fordi det kan gjøre ting verre på en sviktende disk. Så jeg ville *ikke* brukt det hvis disken lager lyder, fryser eller kobler seg fra. Søk også etter filsignatur og filendelse, ikke bare mappebane. Slettede filer mister ofte de opprinnelige navnene først. Derfor er Disk Drill nyttig her, spesielt for forhåndsvisning av dokumenter, bilder og videoer før gjenoppretting. Bare forhåndsvisningen deres sparer mye tid sammenlignet med å gjenopprette 20 GB med søppel i blinde. Ett punkt der jeg er litt uenig med @jeff: å klone først er ideelt, men for en helt frisk disk med en enkel utilsiktet sletting kan det være overdrevet for vanlige brukere. Hvis stasjonen derimot viser det minste tegn til ustabilitet, så ja, klon først. Jeg ville også unngått “reparasjonsverktøy” og registerrensere. Det er slik folk gjør et gjenopprettbart rot til et enda større rot. Gjenopprett til en annen disk, og sorter senere. Hvis du vil ha en lesbar anmeldelse av Disk Drill og gjennomgang av gjenoppretting av slettede filer, er den verdt å se på før du klikker på tilfeldige knapper. Den dekker hvordan Disk Drill håndterer slettede filer, formaterte stasjoner, korrupte partisjoner og forhåndsvisning av gjenopprettbare data, som er den delen som faktisk betyr noe. Kortversjon: slutt å bruke stasjonen, bekreft sikkerhetskopier og skjulte kopier, skann smart ikke hardt, og ikke “fiks” stasjonen før du gjenoppretter fra den. Det er der folk ødelegger det.
Hvordan gjenopprette filer fra harddisken etter å ha slettet dem?
Én vinkel jeg synes @jeff, @espritlibre og @mikeappsreviewer bare delvis var inne på: hvis de slettede filene lå på systemdisken, slå av datamaskinen og gjenopprett fra et annet operativsystem hvis mulig. Å starte Windows normalt fortsetter å skrive logger, midlertidige filer, oppdateringer, nettleserbuffer, alle de irriterende små skrivingene som kan overskrive slettede data. For en intern HDD ville jeg heller tatt ut disken, koblet den til som en sekundærdisk eller via en USB-dokk, og deretter skannet den fra en annen maskin. Jeg ville heller ikke gått rett til `chkdsk` ved vanlig sletting. Det er greit ved katalogkorrupsjon, men ved utilsiktet sletting løser reparasjonsverktøy feil problem. Når det gjelder Disk Drill, er det et godt alternativ i mellomsjiktet. **Fordeler** - enkel forhåndsvisning av filer før gjenoppretting - grei filtrering etter type og størrelse - håndterer enkle slettinger og mange rotete logiske tilfeller - mindre skremmende enn noen kriminaltekniske verktøy **Ulemper** - gratis gjenoppretting på Windows er begrenset - dypere skanninger kan gi mye rot - ikke mitt førstevalg for disker som er i ferd med å feile fysisk - store skanninger kan ta en stund Min egen regel: - Frisk HDD, nylig slettet: Disk Drill først - Trenger gratis og enkelt: Recuva - Trenger rå datagjenfinning og bryr deg ikke om filnavn: PhotoRec - Ustabil disk: lag et image/klon først, og gjenopprett deretter fra kopien Ett sted til som ofte blir oversett: antiviruskarantene. Jeg har sett slettede dokumenter ligge der hele tiden. Sjekk også om filen ble flyttet av synkroniseringskonflikthåndtering, ikke slettet. OneDrive, Dropbox og noen NAS-apper elsker å lage dupliserte konfliktkopier i rare mapper. En stor feil folk gjør er å sortere de gjenopprettede filene på kildedisken. Gjenopprett først, organiser senere.