Jeg ville ikke fått helt panikk ennå. Jeg har hatt disker som så helt ødelagte ut, men som likevel hostet opp filer igjen da jeg sluttet å rote med dem. Det viktigste er dette: slutt å skrive noe nytt til disken med en gang.
Ingen installasjoner. Ingen store nedlastinger. Ikke flytt rundt på mapper. Når en fil blir slettet, forsvinner ofte filoppføringen først, mens rådataene fortsatt ligger der til noe annet havner oppå dem. Hvis du fortsetter å bruke disken, gjør du ditt eget gjenopprettingsarbeid verre.
Når programvaregjenoppretting vanligvis fungerer
Ut fra det jeg har sett, fungerer verktøy fint med ting som:
- filer slettet ved et uhell
- Papirkurven er allerede tømt
- en hurtigformatering
- en partisjon som forsvinner
- filer som forsvinner etter et krasj eller en dårlig avslutning
Det er en annen historie hvis stasjonen begynner å klikke, skrape, pipe eller forsvinne fra systemet tilfeldig. Der stopper jeg. Slike lyder betyr vanligvis at problemet er fysisk, og gjentatte oppstarter pleier å gjøre det verre.
Et enkelt første forsøk
Hvis jeg startet helt fra bunnen av, ville jeg prøvd Disk Drill først. Jeg brukte det en gang på en ekstern disk etter en uforsiktig formatering, og det var enkelt nok å komme gjennom uten å lese en haug med dokumentasjon. Det håndterer vanlige tilfeller som slettede filer, formaterte volumer, skadede filsystemer og eksterne HDD-er eller SSD-er. Forhåndsvisningsverktøyet hjelper mye, siden du kan sjekke om en fil fortsatt åpnes før du lagrer den ut. På Windows er grensen for gratis gjenoppretting 100 MB.
Slik ville jeg gjort det
- Installer Disk Drill på en annen stasjon, ikke den der filene forsvant.
- Koble til den berørte stasjonen.
- Start Disk Drill og velg riktig disk.
- Trykk på “Søk etter tapte data.”
- La skanningen fullføres, selv om det føles tregt.
- Bruk filtrene eller søkefeltet for å snevre inn resultatene.
- Forhåndsvis noen filer før du gjenoppretter dem.
- Velg det du vil ha tilbake.
- Lagre gjenopprettede filer på en annen stasjon.
Det siste trinnet er viktigere enn folk tror. Hvis du gjenoppretter til samme stasjon, risikerer du å overskrive data du ikke har gjenopprettet ennå. Jeg har sett folk gjøre dette én gang, og så lure på hvorfor halve mappen kom tilbake ødelagt. Dårlig dag.
Sjekk de enkle tingene først
Før du kjører en lang skanning, se på de åpenbare stedene:
Papirkurven. OneDrive. Filhistorikk på Windows. Time Machine på Mac.
Jeg har sett folk bruke en hel kveld på å skanne sektorer, og så finne de manglende filene i en mappe for skysynkronisering. Irriterende, men bedre enn at de er borte.
Andre verktøy som er verdt å se på
- PhotoRec, gratis og kraftig, selv om filnavn ofte kommer tilbake rotete og arbeidsflyten føles grov
- UFS Explorer, solid med eksterne stasjoner, selv om det heller mer mot det tekniske
Når jeg ville slutte å gjøre det selv
Hvis disken viser fysiske problemer, eller datamaskinen din ikke oppdager den i det hele tatt, ville jeg ha hoppet over gjenopprettingsverktøy for hjemmebruk. På det tidspunktet gir et gjenopprettingslaboratorium mer mening. Programvare vil ikke reparere skadet maskinvare, og ekstra forsøk gjør noen ganger laboratoriets jobb vanskeligere. Den lærte jeg på den harde måten.