Hvordan gjenopprette en formatert USB-stasjon etter at jeg ved et uhell slettet den?

Jeg slettet ved et uhell og formaterte USB-stasjonen min, og mistet viktige filer som jeg fortsatt trenger. Jeg leter etter den beste måten å gjenopprette data fra en formatert USB-stasjon uten å forårsake mer skade, og jeg ville satt stor pris på råd om pålitelige verktøy for gjenoppretting av USB-data eller trinn som kan hjelpe.

Jeg gjorde dette én gang med en USB-pinne full av familiebilder, og den delen som betydde mest var enkel. Slutt å skrive noe som helst til stasjonen. Akkurat nå. Hvis du kopierer nye ting over på den, blir noe av de gamle dataene erstattet. Etter det vil ikke gjenopprettingsverktøy hente tilbake de delene.

Det som skjedde under formateringen betyr også noe. Hvis formateringen ble ferdig på noen få sekunder, var det nesten helt sikkert en hurtigformatering. Det er det beste utfallet. Hurtigformatering bygger vanligvis opp filsystemet på nytt og tømmer filindeksen, men mye av rådataene blir liggende til nye filer havner oppå dem. Full formatering er tøffere. Den skriver over lagringen, så sjansene for gjenoppretting synker kraftig.

Hvis du ikke har en sikkerhetskopi, ville jeg droppet de tilfeldige Kommandoprompt-fiksene folk limer inn overalt. Det samme gjelder reparasjonsverktøy. CHKDSK er for filsystemproblemer, ikke for å hente tilbake data fra en formatert stasjon. Jeg har sett det gjøre en rotete stasjon verre.

Dette ville jeg gjort:

1. Koble fra USB-en og slutt å bruke den.
  2. Installer gjenopprettingsprogramvare på datamaskinens interne stasjon, ikke på USB-en.
  3. Koble flash-stasjonen til igjen.
  4. Kjør en full skanning.
  5. Sjekk forhåndsvisninger før du gjenoppretter filer.
  6. Lagre gjenopprettede filer på en annen stasjon, aldri tilbake på samme USB.

Jeg hadde grei suksess med Disk Drill. Oppsettet er lett å følge, noe som hjalp meg siden jeg var halvt i panikk første gang jeg brukte det. Velg USB-en, kjør Universal Scan, vent til den er ferdig, og gå så gjennom resultatene. Den sorterer etter filtype, noe som sparte meg tid. Forhåndsvisningsverktøyet hjalp også. Hvis et bilde åpnet i forhåndsvisning, fikk jeg som regel en brukbar gjenoppretting fra det.

En del jeg likte mer enn jeg forventet var diskavbildning. Hvis USB-en mister forbindelsen, gir feil eller virker ustabil, lag et image først og skann imaget i stedet for å hamre løs på den originale stasjonen om og om igjen. Det er tryggere når flash-minnet virker ustøtt.

Noen ting endrer sjansene dine:

1. Hvis du ikke skrev noe nytt til USB-en etter formateringen, er sjansene dine bedre.
  2. Hvis du endret filsystemet, kan gjenoppretting fortsatt fungere, selv om noen fildetaljer går tapt.
  3. Bilder, dokumenter og videoer er vanlige mål for gjenopprettingsverktøy, så de pleier å gå bedre enn rare filtyper.

Hvis gjenopprettede filer kommer tilbake med rare navn, ville jeg ikke fått panikk. Jeg så mange filer miste det opprinnelige filnavnet etter en formatering. Sortering etter type, størrelse eller dato hjelper vanligvis med å sette ting sammen igjen.

Ikke stopp skanningen tidlig heller. Dette tok meg én gang. Jeg trodde skanningen var ferdig fordi en haug med filer allerede hadde dukket opp. Senere i skanningen dukket mer av de viktige tingene opp. La den fullføre.

Hvis USB-en ikke oppdages i det hele tatt, stadig kobler fra, eller Windows viser feil størrelse, kan problemet være mer enn bare formatering. Gjentatte skanninger på en sviktende flash-stasjon er ikke noen god idé. Hvis den holder seg tilkoblet lenge nok, prøv å lage et image av den først. Hvis filene betyr mye, ville jeg stoppet der og overlatt den til et gjenopprettingsverksted.

Så ja, gjenoppretting uten sikkerhetskopi er ofte fortsatt mulig. De to store faktorene er om det var en hurtigformatering og om du skrev noe til stasjonen etterpå. Hvis det var hurtig, og USB-en har blitt latt være i fred siden, er sjansene dine fortsatt ganske gode.

Først, ikke stol på USB-en ennå. En formateringsfeil er én ting. En døende flash-kontroller er noe annet. Jeg er enig med @mikeappsreviewer om å stoppe alle skrivinger, men jeg ville lagt til ett steg før skanning. Sjekk SMART- eller helseinformasjonen hvis verktøyet ditt viser den, og noter stasjonens nøyaktige størrelse i Diskbehandling. Hvis Windows viser en falsk størrelse, 0 byte, eller den fortsetter å koble til på nytt, slutt å styre med filgjenoppretting først.

Min vurdering er litt annerledes når det gjelder full formatering. På moderne Windows vil en ekte full formatering vanligvis slette nok til å ødelegge vanlig gjenoppretting, men jeg har sett folk kalle en hurtig reformatering for full formatering ved en feil. Så bekreft hva som faktisk skjedde før du gir opp.

Dette ville jeg gjort:

1. Koble den til en bakre USB-port, ikke en hub.
  2. Sjekk Diskbehandling. Se om partisjonen og kapasiteten ser normale ut.
  3. Hvis den er stabil, lag et byte-for-byte-avbild først. Dette betyr mer enn folk tror.
  4. Skann avbildet, ikke USB-en, med Disk Drill eller en annen gjenopprettingsapp.
  5. Gjenopprett de viktigste filtypene først, bilder, dokumenter, prosjektfiler.
  6. Åpne et utvalg av gjenopprettede filer før du lagrer hundrevis av GB med søppel.

Disk Drill er et solid valg for gjenoppretting av formatert USB fordi det håndterer både skanneresultater for filsystem og signaturbasert gjenoppretting på ett sted. Hvis den opprinnelige mappestrukturen er borte, sorter etter type og dato. Det er tregere, men ofte verdt det.

En ting til. Hvis USB-en var kryptert med BitLocker eller brukt på en Mac med APFS/HFS+, avhenger resultatene dine mye av programvaren. Folk hopper over dette og kaster bort timer.

Hvis du vil ha en enkel veiledning for gjenoppretting av flash-stasjon, er denne videoen grei:
trinnvis veiledning for datagjenoppretting fra USB-flashstasjon

Hvis filene også er forretningsrelaterte eller juridiske dokumenter, ville jeg stoppet etter avbildning. Gjør det selv blir fort risikabelt. Jeg lærte det på den harde måten, to ganger.

En ting jeg vil legge til til det @mikeappsreviewer og @voyageurdubois sa: ikke vurder gjenoppretting ut fra det første skanneresultatet. Formaterte USB-stasjoner ser ofte tomme ut på filsystemnivå, men dypere signaturskanninger kan fortsatt finne masse data med manglende navn/mapper. Folk gir opp for tidlig og tror det mislyktes.

Også en liten innvending: å lage et image først er ideelt, men på en billig og frisk minnepinne som ble formatert ved et uhell og fortsatt er stabil, ville jeg ikke gjort det unødvendig komplisert hvis du ikke er veldig teknisk. Hvis pinnen oppfører seg normalt, er en direkte skanning med Disk Drill som regel helt greit. Hvis den er ustabil, da bør du lage et image av den før du gjør noe annet.

Det som hjelper sjansene for gjenoppretting, bortsett fra å ikke skrive nye data:

• samme datamaskin/OS som brukte stasjonen før kan noen ganger hjelpe med å identifisere særegenheter i filsystemet
  • hvis du husker filtyper, filtrer etter dem først i stedet for å gjenopprette alt
  • gjenopprett noen få filer som en test og åpne dem før du bruker timer på resten
  • hvis videoer kommer tilbake, men ikke vil spille av, kan de trenge reparasjon, ikke ny gjenoppretting

Og ja, unngå å reparere USB-en før gjenoppretting. Det er der folk gjør det verre.

Hvis du vil ha en ryddig gjennomgang, er dette faktisk nyttig:
enkel guide for å gjenopprette filer fra en formatert USB-stasjon

Kortversjonen: slutt å bruke USB-en, skann den med Disk Drill, gjenopprett filene som blir funnet til et annet sted, og bekreft de viktige tingene først. Hvis stasjonen kobler fra eller viser rar størrelsesinformasjon, stopp med gjør-det-selv-opplegget fordi det er der enkel filgjenoppretting veldig fort blir til maskinvareproblemer.

Jeg ville legge til én vinkel som de andre bare så vidt var innom: sjekk om TRIM-/secure erase-oppførsel kan ha vært involvert. På noen USB-minnepinner, spesielt nyere med bedre kontrollere, kan en formatering utløse opprydding som gjør gjenoppretting mye vanskeligere enn den vanlige regelen om at en hurtigformatering etterlater data. Så jeg er litt uenig i den generelle optimismen folk ofte har om hurtigformateringer. Det kan ofte gjenopprettes, men ikke alltid.

Det jeg ville gjort annerledes:

• Først, se på stasjonen i et hex-visningsprogram eller i forhåndsvisningen i et gjenopprettingsprogram og sjekk om store områder leses som bare nuller eller bare FF-er.
  • Hvis den gjenopprettede skanningen viser mest filnavn, men filene er tomme/korrupte, er det et tegn på at kontrolleren kanskje allerede har tømt blokkene.
  • Hvis stasjonen ble formatert i en annen enhet som et kamera, en TV eller en opptaker, kan resultatene for gjenoppretting være veldig annerledes enn ved en Windows-formatering.

Om svarene fra @voyageurdubois, @nachtschatten og @mikeappsreviewer: gode råd totalt sett, spesielt om å ikke skrive nye data og ikke prøve å reparere først. Jeg er bare uenig på ett punkt: Hvis USB-en er billig og gammel, kan avbildning mislykkes eller stoppe opp i evigheter. Noen ganger er en målrettet skanning etter kritiske filtyper først den raskere måten å gjøre en første vurdering på.

Disk Drill er et rimelig valg her.

Fordeler

• enkel å bruke
  • god til å kombinere resultater fra filsystem og rågjenoppretting
  • forhåndsvisninger hjelper med å luke ut søppel
  • grei for bilder, dokumenter og vanlige videoformater

Ulemper

• rågjenoppretting kan miste opprinnelige navn/mapper
  • dype skanninger kan gi store mengder rot
  • ingen mirakelløsning hvis flash-kontrolleren allerede har tømt blokkene
  • lisenskostnaden kan irritere folk

Hvis Disk Drill finner filene dine, gjenopprett bare de viktigste først til en annen disk. Hvis det ikke finner noe annet enn generiske fragmenter, test et annet skanneverktøy før du antar at dataene er borte. Ulike verktøy er bedre til å hente ut ulike filtyper.