Hvordan gendanner jeg slettede billeder fra et Nikon-kamera?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra mit Nikon-kamera, mens jeg ryddede plads på hukommelseskortet, og jeg har brug for hjælp til at finde den bedste måde at gendanne dem på, før de bliver overskrevet. Jeg leder efter sikre tips til gendannelse af Nikon-billeder, råd om gendannelse fra hukommelseskort eller anbefalinger til software, der faktisk virker.

Jeg gik selv igennem det her engang med et Nikon-kort, og den korte version er ja, slettede billeder kan ofte gendannes.

Det, der først snublede mig, var at tro, at Slet betød, at filerne var væk med det samme. På de fleste kameraer fungerer det ikke sådan. Kameraet markerer normalt pladsen som ledig og venter, indtil der skrives nye data der. Hvis du bliver ved med at tage billeder, begynder de gamle fotodata at blive overskrevet. Når det sker, falder chancen for gendannelse hurtigt.

Det første er at stoppe med at bruge kameraet. Med det samme. Jeg ville ikke engang tage et testbillede. Det gjorde jeg for år tilbage på et andet kort og fortrød det.

Tag derefter SD-kortet ud og sæt det i din computer med en kortlæser. Jeg ville springe over at forbinde Nikon-kameraet via USB, hvis du har et valg. Mange Nikon-kameraer vises i MTP- eller PTP-tilstand, og gendannelsesapps fungerer typisk bedre, når de kan læse kortet mere direkte.

Hvis du ikke allerede har filerne et andet sted, er gendannelsessoftware næste skridt. Jeg har brugt et par stykker, og Disk Drill var det nemmeste for mig at komme igennem uden at fumle rundt. Det læser Nikon RAW-filer som NEF samt JPG’er.

Her er det grundlæggende forløb, jeg ville bruge:

1. Installer Disk Drill på din computer. Installer ikke noget på SD-kortet.
  2. Sæt Nikon SD-kortet i en kortlæser.
  3. Åbn programmet og vælg kortet.
  4. Kør Universal Scan. For slettede billeder er det som regel den første scanning, der er værd at køre.
  5. Vent på, at scanningen bliver færdig, og gennemse derefter, hvad den fandt. Hvis en billedforhåndsvisning åbner uden problemer, plejer jeg at tage det som et godt tegn.
  6. Gendan filerne til din computer eller et andet drev. Skriv dem ikke tilbage til det samme SD-kort.

En detalje, jeg godt kunne lide, er, at den på Windows lader dig gendanne op til 100 MB gratis. Det redder ikke en stor fotosession, men det er nok til at se, om dine filer er der, før du bruger penge.

Hvis videoer også er en del af rodet, findes der også en tilstand til avanceret kameragendannelse. Den ville jeg gemme til senere. Universal Scan er hurtigere og henter ofte de billeder, du vil have, uden den ekstra ventetid. Hvis klip stadig mangler efter det, så ville jeg prøve den kamerafokuserede scanning.

En mærkelig ting, folk lægger mærke til efter gendannelse, er filnavnene. Du kan få noget med navne som file000123.nef, og de oprindelige mapper kan være væk. Irriterende, ja. Også normalt. Gendannelsesværktøjer henter ofte filer ud fra signaturer, ikke ud fra den gamle mappestruktur, så billeddataene overlever, mens navnene ikke gør.

Det samme gælder NEF-filer, der ser ødelagte ud i starten. Jeg har set Windows nægte at vise forhåndsvisning af dem, og så åbner de præcis samme filer fint i RAW-software. Så hvis en gendannet NEF ikke vil åbne i Fotos eller Stifinder, ville jeg teste den i software med understøttelse af Nikon RAW, før jeg afskriver den.

Før du bruger en time på at scanne, ville jeg også tjekke de kedelige steder:

1. Din computer, hvis du normalt importerer efter hver fotosession.
  2. SnapBridge, hvis du havde sat det op.
  3. Enhver cloud-backup eller synkroniseringsmappe.
  4. Eksterne drev, du har glemt alt om.

Hurtigformatering ødelægger heller ikke altid muligheden for gendannelse. Utilsigtet sletning og hurtigformatering efterlader ofte nok til, at software kan hente filer tilbage. Det største problem er, hvad der skete bagefter. Hvis kortet lå urørt, er chancerne bedre. Hvis du fyldte det med et par hundrede nye billeder, ja, så bliver det svært.

Jeg ville ikke rode med gør det selv-gendannelse, hvis kortet er revnet, bøjet, ikke kan monteres eller er usynligt for computeren. Det er dér, jeg ville stoppe med at pille ved det. Et døende kort bliver som regel værre ved gentagne forsøg.

Så den enkle version:

1. Stop med at bruge kortet.
  2. Fjern det fra kameraet.
  3. Tjek dine sikkerhedskopier først.
  4. Scan det med gendannelsessoftware, og start med Universal Scan.
  5. Gem gendannede filer et andet sted.

Hvis alt, du gjorde, var at trykke på Slet, og kortet ikke er blevet brugt meget siden, har du stadig en rimelig chance for at få de fleste af billederne tilbage.

Stop med at bruge kortet. Den del er vigtigst.

Hvis du slettede billeder på et Nikon, er chancerne for gendannelse stadig rimelige, indtil nye data rammer de samme blokke. En burst af RAW-billeder efter fejlen kan hurtigt overskrive dele af gamle filer. NEF-filer er store, så risikoen for overskrivning stiger hurtigt.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i, at man først skal tage kortet ud. Jeg er dog lidt uenig om én ting. Jeg ville lave et fuldt image af SD-kortet før scanning, hvis billederne betyder meget. Det tager længere tid, men det giver dig én ren arbejdskopi. Hvis kortet begynder at opføre sig ustabilt under scanninger, har du stadig imaget. Nogle gendannelsesapps understøtter scanning af disk-images, og Disk Drill gør også et solidt stykke arbejde her.

Min rækkefølge ville være:

1. Lås SD-kortet, hvis det har en skrivebeskyttelsesknap.
  2. Sæt det i en kortlæser.
  3. Tjek, om kortet viser den rigtige størrelse og monteres korrekt.
  4. Hvis ja, så opret først et byte-for-byte backup-image.
  5. Scan imaget eller kortet med Disk Drill.
  6. Gendan til din computer, ikke tilbage til SD-kortet.

Ekstra Nikon-specifikke ting, folk overser:

• Kig efter skjulte DCIM-mapper og sidecar-filer.
  • NEF + JPG-par bliver ofte gendannet med mærkelige navne.
  • Hvis du brugte Nikon-huse med dobbeltkort, så tjek det andet kort. Nogle kameraer var sat til backup eller overflow, og det glemmer folk.
  • Hvis billeder blev slettet i kameraet efter overførsel, peger Nikon NX Studio-importer eller gamle Lightroom-kataloger nogle gange stadig på cachelagrede forhåndsvisninger. Ikke fuld opløsning, men bedre end ingenting.

Tjek også denne diskussion om gendannelse af Nikon-billeder, den dækker gendannelse af slettede billeder fra SD-kort i almindeligt sprog:
bedste måder at gendanne slettede billeder fra et SD-kort på

Hvis kortet beder om at blive formateret, så stop der. Godkend det ikke. Hvis kortet afbryder forbindelsen, viser 0 byte eller bliver varmt, så spring gør-det-selv over og gå til et professionelt laboratorium. Gentagne læsninger på et defekt kort kan gøre tingene værre.

En ting, jeg ville tilføje til det, @mikeappsreviewer og @ombrasilente sagde: tjek, om billederne faktisk blev slettet fra kortet, eller om de bare er skjult, fordi Nikons mappestruktur er blevet mærkelig. Jeg har set Nikon-kort, hvor kameraet viste færre billeder, men filerne stadig lå i DCIM eller MISC og kun så ud til at være væk, fordi indekset var blevet ødelagt. Så før du kører en dyb gendannelse, skal du slå skjulte filer til i Windows eller bruge Finder korrekt på Mac og kigge manuelt rundt på kortet.

Jeg ville heller ikke bruge for lang tid på gentagne genscanninger med 5 forskellige apps. Det kan spilde tid, hvis kortet er ustabilt. Vælg ét solidt værktøj og hold dig til det. Disk Drill er fin til dette, fordi det håndterer JPG og NEF ret godt, og forhåndsvisningen er nyttig til at sortere, hvad der er reelt kontra skrammel. Gendan til din computer, og lav derefter backup af alt to gange.

Hvis kortet sad i et Nikon-kamera, der skriver RAW+JPEG, så kig efter begge versioner. Folk gendanner den ene og tror, den anden er væk for altid. Tjek også, om dit Nikon var indstillet til at optage til en anden slot, hvis dit kamerahus har en. Det lyder åbenlyst, men det bliver overset heleeee tiden.

Hvis du vil have en enkel guide til hvordan man gendanner filer fra et SD-kort i et digitalkamera, er den gennemgang ret nem at følge.

Min grænse er denne: Hvis kortet monteres normalt, er det værd at prøve gør-det-selv-gendannelse. Hvis det klikker, forsvinder, beder om at blive formateret igen og igen eller læser 0 byte, så hold op med at rode med det og få professionel hjælp. Det er punktet, hvor bare ét forsøg mere bliver til nå, nu er det blevet værre.

Lille uenighed med @ombrasilente, @viajantedoceu og @mikeappsreviewer: Jeg ville kun tjekke Nikons retoucherings- eller afspilningsindstillinger i kameraet én gang, før jeg gør noget som helst andet, fordi folk nogle gange forveksler filtreret afspilning med slettede filer. Hvis de virkelig er væk, så stop der og tænd ikke kameraet igen.

Det, jeg vil tilføje, er dette: skader på filsystemet og sletning er ikke altid det samme problem. På Nikon-kort, hvis kun nogle billeder er forsvundet, især efter batterisvigt eller en kortfejl, kan gendannelse ved rekonstruktion af mapper fungere bedre end blot signaturbaseret carving. Det er her, Disk Drill er nyttigt, fordi det kan finde både normale slettede poster og forældreløse billeddata.

Et par Nikon-specifikke kontroller, som ofte bliver overset:

• Hvis du tog RAW + JPEG, så sammenlign antallet af filer. Manglende JPEG-filer med bevarede NEF-filer betyder normalt delvis overskrivning, ikke totalt tab.
  • Hvis de manglende billeder stammede fra en lang burst-optagelse, så gendan i datossorterede batcher. Burst-sekvenser bliver ofte fragmenterede, så det er værd at forhåndsvise hvert resultat.
  • Hvis kameraet brugte XQD eller CFexpress i stedet for SD, så brug en ordentlig kortlæser. Billige adaptere giver mærkelige læseproblemer.

Fordele ved Disk Drill:

• Håndterer NEF og almindelige Nikon-kortopsætninger godt
  • Forhåndsvisning hjælper med at adskille gyldige billeder fra affald
  • Kan scanne monterede medier og image-backups

Ulemper ved Disk Drill:

• Den gratis gendannelsesgrænse på Windows er lille
  • Dybe scanninger kan give rodede filnavne tilbage
  • På beskadigede kort kan scanning tage et stykke tid

Min fremgangsmåde ville være: inspicér manuelt, lav derefter et image af kortet, hvis muligt, scan derefter med Disk Drill, og gendan kun til et andet drev. Hvis gendannede NEF-filer ser ødelagte ud, så prøv Nikon-software, før du antager, at de er døde. Nogle gange er miniaturebilledet væk, men RAW-dataene er fine.