Hvordan gendanner jeg slettede billeder fra Canon-kamera?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra mit Canon-kamera, mens jeg forsøgte at frigøre plads på hukommelseskortet. De omfatter personlige billeder og billeder fra arrangementer, som jeg virkelig har brug for at få tilbage, og jeg stoppede straks med at bruge kameraet for at undgå at overskrive noget. Jeg leder efter den bedste måde at gendanne slettede billeder fra et Canon-kamera sikkert fra SD-kortet.

Jeg har stået i præcis det her rod med et Canon-kamerahus, og det første skridt er kedeligt, men vigtigt. Stop med at tage billeder nu. Tag ikke ét billede mere. Optag ikke video. Tag SD-kortet ud af kameraet. Hvis kortet har en låsetap, så skift den til skrivebeskyttet.

Grunden er enkel. Når et Canon-kamera sletter billeder, eller når du laver en hurtig formatering, sletter det normalt ikke billeddataene med det samme. Det markerer pladsen som ledig i filsystemet. De gamle filer ligger ofte stadig der, indtil nye billeder bliver skrevet ovenpå dem. Canon-kamerahuse giver dig ikke en papirkurv eller en gendannelsesmappe, så når nye data overskriver de gamle ting, slutter gendannelse som regel der. Jeg lærte det på den hårde måde engang og mistede halvdelen af en weekendoptagelse. Siden da behandler jeg kortet som bevismateriale. Ud af kameraet, urørt.

Før du roder med gendannelsesværktøjer, så tjek de åbenlyse ting, som folk springer over, når de går i panik. Hvis du bruger Canons cloudflow, så kig i image.canon. Nogle uploads bliver der i op til 30 dage. Hvis filerne blev fjernet på din computer efter import, så tjek Papirkurv i Windows eller Papirkurv på macOS. Lyder dumt, det ved jeg. Stadig 20 sekunder værd.

Hvis der ikke dukker nogen backup op, er næste skridt gendannelsessoftware på en computer med en SD-kortlæser. Brug en læser, ikke kameraet via USB. En direkte kortforbindelse giver som regel gendannelsesapps bedre adgang til selve kortet. Jeg har fået renere scanninger på den måde, især på RAW-filer.

Blandt de sædvanlige muligheder gav Disk Drill mig de bedste resultater på Canon-kort. Det fandt CR2- og CR3-filer uden det store besvær, plus JPEG-filer og videoklip. Forhåndsvisningen hjalp meget, fordi jeg kunne tjekke, om filerne var intakte, før jeg gemte noget. På Windows er der en lille gratis gendannelsesgrænse, som er nok til at teste, om dine mistede billeder er der, før du bruger tid på at sortere resten.

Hvis du vil have en gratis løsning og ikke har noget imod noget mere groft, bliver PhotoRec stadig nævnt af en grund. Det finder filer godt. Ulempen er brugervenligheden. Det kører i et tekstbaseret vindue, og outputtet er rodet. Du mister som regel de oprindelige filnavne og mappestrukturen, så du ender med at sortere en bunke gendannede filer i hånden. Recuva er nemmere på Windows, men på kamerakort syntes jeg, det var svagere til Canon RAW-gendannelse, når scanningen blev dyb.

Processen er stort set den samme, uanset hvilket værktøj du vælger.

1. Installer gendannelsesappen på din computer, aldrig på det SD-kort, du prøver at redde.

2. Sæt kortet i en læser, vælg det i appen, og kør derefter en dyb scanning. Store kort tager tid. Lad den blive færdig.

3. Gem de gendannede filer på din computer eller et andet drev. Skriv dem ikke tilbage til det samme SD-kort. Det risikerer at slette det, du prøver at få tilbage.

Hvis scanningen finder dine billeder, så gendan dem først, og lav derefter en backup et andet sted, før du gør noget med kortet. Bagefter ville jeg formatere kortet i kameraet, før du bruger det igen. Jeg stoppede med at slette filer én efter én for mange år siden, fordi kort ser ud til at opføre sig bedre med en ren formatering i kameraet.

Det er hele planen her. Lad kortet være urørt, scan det fra en læser, gendan til et andet drev, og sorter resultaterne bagefter.

Du gjorde allerede den vigtigste del, du stoppede med at bruge kortet. Bliv ved med det. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at fjerne SD-kortet og læse det med en kortlæser. Der, hvor jeg er lidt anderledes, er dette: hvis billederne er vigtige nok, så lav først en fuld image-backup af SD-kortet, og arbejd derefter ud fra kopien. Værktøjer som USB Image Tool på Windows eller dd på Mac/Linux kan gøre dette. Hvis en gendannelsesscanning fejler, eller kortet begynder at svigte, har du stadig det rå kort-image. Det ekstra trin har reddet folk fra en anden katastrofe. Til Canon-kort er Disk Drill et solidt valg, fordi det håndterer JPG, CR2, CR3 og almindelige Canon-videoformater godt. Jeg kan bedre lide det til at sortere resultater end mange gratis værktøjer. Forhåndsvisning betyder noget, når du har hundredvis af billeder fra en begivenhed. Gør dette: 1. Sæt SD-kortet i en kortlæser. 2. Lav om muligt et byte-for-byte-image af kortet. 3. Scan imaget eller kortet med Disk Drill. 4. Gendan filer til din computer, aldrig tilbage til SD-kortet. 5. Tjek filstørrelser og forhåndsvisninger. Meget små filer betyder ofte delvis overskrivning. Hvis Disk Drill ikke finder nogle RAW-filer, så prøv PhotoRec som et andet forsøg. Det er grimt, men kan nogle gange trække filer ud, som andre apps overser. Filnavnene bliver dog et rod. Det er også værd at se, hvordan man gendanner slettede billeder fra et SD-kort. Kort og præcist. Hvis kortet blev formateret efter sletningen, er gendannelse stadig mulig i mange tilfælde. Hurtigformatering efterlader ofte data. Fuld formatering er værre.
En ting, jeg ville tilføje til det, @mikeappsreviewer og @chasseurdetoiles sagde: tjek, om kortet faktisk fejler, før du kører det igennem flere dybdescanninger. Hvis Windows beder om at “rette” kortet, så klik ikke på reparer endnu. Det kan ændre filsystemet og gøre gendannelsen mere rodet. Det samme gælder CHKDSK. Folk panikklikker på den slags og undrer sig så over, hvorfor gendannelsen bliver mærkelig. Min rækkefølge ville være: 1. Hold SD-kortet ude af Canon-kameraet. 2. Brug en ordentlig kortlæser. 3. Hvis kortet monteres, så kopiér hele kortet som et image først, hvis du kan. 4. Kør gendannelse på imaget eller kortet. 5. Gem resultaterne et andet sted. Jeg er en smule uenig i idéen om, at du altid skal springe mellem en masse værktøjer med det samme. Normalt er det smartere at starte med én app, der understøtter Canon-formater ordentligt og lader dig forhåndsvise filer. Disk Drill er ret solid til gendannelse af Canon-billeder fra SD-kort, især hvis du har med CR2-, CR3-, JPG- eller MP4/MOV-klip at gøre. Hvis forhåndsvisningerne ser normale ud, så gendan de vigtige ting først og stop med at eksperimentere. Hvis de slettede filer desuden stammede fra en serieoptagelse eller en begivenhed, så sortér de gendannede filer efter filtype og tidsstempel efter gendannelsen. Canon-kort kommer ofte tilbage med ødelagte mappenavne, men EXIF-dataene kan stadig redde dig. Hvis du vil have lidt beroligelse fra den virkelige verden, er her en succeshistorie om gendannelse af billeder fra Canon SD-kort på Facebook. Vigtig pointe: formatér ikke kortet igen, selv hvis kameraet siger, at det har brug for det. Sådan gør folk “måske muligt at gendanne” til “nå, glem det.”