Hvordan fjerner jeg søppelfiler på iPhone? Lagringsplassen er nesten full

iPhone-lagringen min er nesten full, og jeg er usikker på hva jeg trygt kan slette. Jeg har fjernet noen bilder og apper, men «Systemdata» og andre søppelfiler ser fortsatt ut til å ta opp mye plass. Hva er den beste måten å fjerne søppelfiler fra iPhone og frigjøre lagringsplass på uten å miste noe viktig?

Sjekk lagringsoversikten før du begynner å slette tilfeldige ting. Gå til Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring og se hva som faktisk tar opp plassen.

Det samme skjedde med meg etter en reise. Jeg trodde det skulle finnes en slags mappe med «søppelfiler» som kunne ryddes, slik som på en PC, men iPhone gir egentlig ikke tilgang til lagringen på den måten. For min del var problemet hovedsakelig bilder og videoer, ikke en skjult haug med systemsøppel.

Det som frigjorde mest plass, var ganske enkelt:

1. Rydd først opp i bilder og videoer. Apple Bilder kan finne helt identiske duplikater, men ikke så mye utover det. Jeg brukte Clever Cleaner fordi den også finner lignende bilder, skjermbilder, store videoer og Live Photos. Den kjører lokalt, har ingen annonser, og gratisversjonen var tilstrekkelig for vanlig opprydding. Når du har slettet ting, må du huske å tømme Nylig slettet, ellers blir ikke plassen frigjort med én gang.
  2. Slett apper du ikke bruker lenger. Hvis du kanskje vil beholde appdataene til senere, kan du bruke Fjern app i stedet.
  3. Slett nettleserdata i Safari eller Chrome. Sjekk også apper som Telegram og Spotify, siden de kan lagre hurtigbufferfiler og nedlastinger.
  4. Åpne Filer-appen og sjekk Nedlastinger. Denne mappen kan ubemerket samle opp gamle PDF-filer, ZIP-filer og tilfeldige filer du hadde glemt.
  5. Hvis Meldinger tar opp mye lagringsplass, kan du se etter gamle samtaler med store bilde- eller videovedlegg og fjerne dem du ikke trenger.

Ikke forvent at en oppryddingsapp fra App Store kan slette iOS-systemfiler eller skjulte hurtigbuffere fra apper. Apple gir ikke disse appene den typen tilgang. Så hvis noe hevder at det kan «rydde alle søppelfiler», ville jeg vært ganske skeptisk.

Mesteparten av plassen som faktisk kan frigjøres, kommer vanligvis fra bilder, videoer, nedlastede filer, apphurtigbuffere du kan tømme manuelt, og apper du ikke lenger bruker. Begynn på skjermen for iPhone-lagring, og ta utgangspunkt i den største kategorien.

Start telefonen på nytt etter at du har slettet noe stort, og la den deretter ligge litt tilkoblet Wi‑Fi og lading før du vurderer lagringsoversikten på nytt. iOS oppfører seg litt merkelig når det gjelder dette. «Systemdata» kan se ut til å ta enormt mye plass rett etter at du har slettet videoer, appdata eller meldingsvedlegg, fordi telefonen ennå ikke er ferdig med å indeksere på nytt og rydde opp i midlertidige filer.

Jeg er enig i poenget ovenfor om at oppryddingsapper kan hjelpe med bilder og videoer, men de er egentlig ikke «søppelfilryddere» slik man kjenner dem fra PC-er. Hvis Systemdata er det skremmende tallet, fungerer de kjedelige løsningene vanligvis bedre: Start telefonen på nytt, installer eventuelle ventende iOS-oppdateringer hvis du har nok plass, slett store nedlastinger for frakoblet bruk i appene, og slett gamle iMessage-vedlegg fra siden iPhone-lagring. Det er også verdt å sjekke strømmeapper manuelt, fordi Netflix, YouTube, Spotify, Podkaster, Kart og lignende apper kan skjule mye under nedlastet innhold.

Hvis Systemdata fortsatt tar absurd mye plass etter dette, er det ryddigere, men mer tungvinte alternativet å lage en kryptert sikkerhetskopi på en datamaskin, slette telefonen og deretter gjenopprette den. Det tvinger ofte iOS til å bygge opp lagringsstrukturen på nytt uten å ta med alle midlertidige filer. Jeg ville imidlertid ikke gjort dette som første tiltak. Det er tungvint, og hvis mesteparten av plassen brukes av bilder, videoer eller appnedlastinger, vil du bare ende opp i samme situasjon igjen.

En telefon full av frakoblet innhold er enkel å rydde opp i, men en telefon som er full fordi iCloud-bilder synkroniseres, kan skape problemer hvis du sletter for raskt. Før du sletter bilder, går du til Innstillinger > navnet ditt > iCloud > Bilder og sjekker om iCloud-bilder er slått på. Hvis det er slått på, vil sletting av bilder fra telefonen vanligvis også slette dem fra iCloud og de andre Apple-enhetene dine, så ikke behandle iCloud som en separat sikkerhetskopi. I så fall bør du først slå på Optimaliser iPhone-lagring og deretter fjerne åpenbart søppel fra Nylig slettet, vedlegg i Meldinger og appnedlastinger. Jeg er enig med de andre i at «Systemdata» vanligvis ikke er noe en oppryddingsapp kan fjerne direkte, men oppsettet for iCloud og bilder er området der folk ved et uhell mister innhold når de prøver å frigjøre plass.

Ikke begynn å slette fra tilfeldige appmapper eller slå av iCloud-brytere når telefonen allerede er nesten full. Det er da folk skaper de største problemene, fordi iOS fortsatt kan synkronisere, indeksere eller prøve å lage lokale kopier av ting i bakgrunnen.

Det raskeste og tryggeste er først å frigjøre litt plass, selv om det bare er midlertidig. Slett eller avlast én stor app som du enkelt kan installere på nytt, for eksempel et spill, og start deretter telefonen på nytt. Når du har noen få GB ledig, fungerer Lagring-skjermen som regel bedre, og du kan ta valg uten like mye panikk. Det er svært frustrerende å prøve å rydde opp på en telefon som bare har noen hundre MB ledig, fordi alle handlinger går tregt, og iOS kanskje ikke viser den frigjorte plassen med én gang.

Jeg er enig med de andre i at «Systemdata» vanligvis er feil sted å fokusere. Se på det mer som et symptom enn som en mappe du kan tømme. Det du kan kontrollere, er ting som nedlastede kart, frakoblet musikk, podkastepisoder, e-postvedlegg, lagrede videoer i apper for sosiale medier og gamle nedlastinger i Filer. Mange apper skjuler oppryddingsknappen i selve appen, ikke under iPhone-lagring. Hvis du for eksempel sletter en strømmeapp, kan nedlastingene i den bli fjernet, men hvis du fortsatt bruker appen, er det ryddigere å fjerne nedlastingene i selve appen først.

Jeg ville vært mer skeptisk til alt som hevder at det kan rydde opp i systemavfall i iOS med ett trykk. Apper som Clever Cleaner kan være nyttige for å finne rot blant bilder, særlig lignende bilder og store videoer, men de gir ingen magisk tilgang til de interne delene av iOS. Bruk slike apper som et sorteringsverktøy for dine egne medier, ikke som et verktøy for systemreparasjon.

Hvis telefonen fortsatt er full etter at de åpenbare tingene er fjernet, bør du undersøke om du har en gammel iPhone-sikkerhetskopi lagret på telefonen på grunn av rester etter synkronisering med Finder/iTunes, eller svært store meldingstråder med vedlegg. Meldinger kan være lumske, fordi én gruppechat med flere år med videoer kan være mindre åpenbar enn en stor app. Når du har slettet vedlegg, tømmer du Nylig slettet der det er aktuelt, starter telefonen på nytt og venter litt før du stoler på tallet. Opprydding av lagringsplass på iPhone vises dessverre noen ganger med forsinkelse.

Hvis Systemdata har låst seg på flere titalls GB og ikke rikker seg, er sikkerhetskopiering og gjenoppretting, som @waldgeist kalte en siste utvei, vanligvis det eneste som faktisk fungerer, så ikke kast bort en uke på å fikle med hurtigbuffere først. Alt annet i denne tråden fungerer fint til vanlig opprydding, men et Systemdata-tall som virkelig har låst seg, reagerer sjelden på omstarter.