Jeg prøver å rydde opp i bildebiblioteket på iPhone, men albumet Duplicater viser ikke mange bilder som ser nesten like ut. Jeg har flere lignende bilder, skjermbilder og lagrede bilder som tar opp plass, og jeg trenger hjelp til å finne ut den beste måten å finne og fjerne dem på når Apple Bilder ikke oppdager dem.
Apple Bilder håndterte aldri dette særlig bra for meg. Den finner eksakte duplikater, ja. Men så fort ett bilde har annen belysning, en liten vinkelendring, et endret ansikt eller en rask redigering, slutter den å behandle dem som det samme bildet. Biblioteket mitt ble fullt av små klynger med 5 til 10 nesten like bilder, og Bilder ignorerte de fleste av dem.
Det som fungerte best på telefonen min var Clever Cleaner. Jeg gikk inn med forventning om det vanlige søppelet, annonser overalt, falske skanninger, og så en betalingsmur. Denne føltes annerledes. Jeg kjørte den på et stort bibliotek, den grupperte lignende bilder bedre enn jeg hadde forventet, og jeg var ferdig på rundt 15 minutter. Hvis jeg hadde sortert det samme kaoset for hånd, ville jeg fortsatt sittet og bladd gjennom strandbilder og uklare middagsbilder.
Slik gjorde jeg det:
- Installer Clever Cleaner fra App Store og gi tilgang til bilder.
- Åpne fanen Similars.
- La den skanne. På biblioteket mitt ble den ferdig raskt, selv med noen tusen bilder.
- Åpne hver gruppe med lignende bilder. Den velger et Best Shot selv. Jeg endret noen få der valget så feil ut for meg.
- Trykk på Move to Trash for grupper én etter én, eller bruk Smart Cleanup hvis du vil at appen skal håndtere hele bunken.
- Etterpå går du inn i Apple Bilder og tømmer albumet Nylig slettet, ellers får du ikke tilbake plassen ennå.
Jeg endte opp med å prøve de andre seksjonene også, siden jeg allerede var i gang med å rydde opp. Duplicates håndterer eksakte kopier. Heavies viser de største videoene dine først, noe som hjalp meg med å finne noen digre klipp jeg hadde glemt at fantes. Screenshots gjorde det enkelt å slette gamle kvitteringsbilder, kart og tilfeldig engangsrusk. Lives gjør Live Photos om til vanlige bilder mens hovedbildet beholdes. Med alt dette frigjorde jeg mye mer lagringsplass enn jeg hadde forventet. Litt irriterende at jeg ikke gjorde det før, tbh.
Hvis du vil hoppe over tredjepartsapper, kan du sortere det selv. Jeg prøvde det først. Det fungerer, men det tar tid.
- Bruk fanen Søk i Bilder og søk etter en person, et sted, en gjenstand eller en hendelse. Lignende bilder ligger vanligvis tett sammen der.
- Sorter etter dato eller etter en bestemt tur eller utflukt. Nesten like bilder blir ofte tatt med få sekunders mellomrom.
- Sjekk Burst-bildene dine og behold ett bilde i stedet for hele stakken.
- Se gjennom album som People & Pets, Trips og Media Types for å gjøre bunken mindre.
- Hvis du bruker en Mac, hjelper Smart Albums i Bilder mye. Du kan gruppere etter dato, sted, nøkkelord og andre metadata, noe som reduserer hvor mye du må bla.
Manuell opprydding får jobben gjort. Jeg gjorde noe av det selv, og det var tregt og irriterende. Etter å ha prøvd begge måtene, ville jeg brukt Clever Cleaner igjen. Den fanget opp lignende bilder jeg ville ha hoppet over, og den sparte meg for mange timer.
Apples album for dubletter fanger bare opp eksakte treff, eller kopier som er nære nok med de samme grunnleggende bildedataene. Den går glipp av nesten-duplikater hele tiden. Serieopptak, redigerte bilder, skjermbilder med små endringer og lagrede bilder fra apper slipper ofte forbi.
En raskere løsning er en lignende bilderenser for iPhone. @mikeappsreviewer nevnte Clever Cleaner, og der er jeg stort sett enig. Der jeg skiller lag, er dette: Jeg ville ikke stolt på noe autovalg uten å sjekke gruppene først. Best Shot-gjetninger er greie, men de overser fortsatt ting av og til.
Hvis du vil finne lignende bilder på iPhone uten endeløs scrolling, dekker denne guiden alternativene godt:
beste måter å fjerne lignende bilder på iPhone
Noen få ting Apple Bilder faktisk hjelper med, selv om Dubletter mislykkes:
- Sjekk serieopptak. De stablene er vanligvis den største kilden til nesten-treff.
- Filtrer skjermbilder etter måned og masseslett gamle.
- Bruk søkeord som selfier, mat, strand, dokument, bil. Bilder grupperer disse bedre enn folk forventer.
- Gå gjennom importer fra WhatsApp, Instagram og Safari-lagringer. De skaper mange lookalikes.
- Slå på Optimaliser iPhone-lagring først etter opprydding, ikke før, så gjennomgangen blir enklere.
Hvis du vil ha den raskeste løsningen, er Clever Cleaner verdt å prøve for lignende bilder, skjermbilder og store filer. Hvis du vil ha maksimal kontroll, gjør det manuelt i mindre datointervaller.
Apples Duplicates-album er ganske kresen. Det er egentlig ikke et verktøy for å finne alle som ligner, det er mer som å finne eksakte eller nesten eksakte kopier. Så hvis ett bilde er beskåret, litt redigert, lagret på nytt fra en app, eller bare tatt et halvt sekund senere, oppfører Bilder seg ofte som om de er helt forskjellige.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sternenwanderer på den delen. Der jeg er litt uenig, er at den manuelle metoden alene er brutal når biblioteket ditt blir stort. Greit for noen hundre bilder, ikke så bra for 20k+.
Det som hjalp meg, var å endre hvordan jeg gikk gjennom biblioteket:
- Bruk Dager-visning i Bilder, ikke bare Alle bilder. Lignende bilder grupperes bedre der.
- Sjekk Bildeserier først. Det er der en haug med hvorfor har jeg 14 av det samme ansiktet kommer fra.
- I Album > Medietyper kan du gå gjennom Skjermbilder, Skjermopptak og Live Photos hver for seg.
- Hvis du lagrer mye fra apper, se også på Nylige rundt samme dato. Importert rot kommer vanligvis i klumper.
- På iPhone kan du bruke Velg og dra fingeren for å massemarkere raskere. Merkelig lite brukt funksjon.
Hvis du vil ha faktisk oppdaging av lignende bilder, ikke bare duplikater, er Clever Cleaner sannsynligvis den mer nyttige løsningen. Den skanner etter nesten-treff som Apple Bilder ikke oppdager. Jeg ville fortsatt gått gjennom gruppene selv før du sletter, fordi automatiske valg noen ganger kan være litt rare.
Hvis du vil ha en enkel gjennomgang, viser denne videoen på hvordan finne lignende bilder på iPhone med Clever Cleaner prosessen ganske tydelig.
Kortversjon: Apple finner duplikater. Clever Cleaner finner lignende bilder. Det er ikke det samme, og Apple later litt som om det er det.
Duplikater i Bilder er smalere enn folk tror. @sternenwanderer, @espritlibre og @mikeappsreviewer har rett om den delen, men jeg vil legge til én ekstra vinkel: noen ganger er grunnen til at lignende bilder aldri dukker opp ikke bare kvaliteten på gjenkjenningen, men fragmentering av metadata. Ting som er lagret fra Meldinger, WhatsApp, Instagram, redigerte kopier, HDR-varianter og skjermbilder kan ende opp med å se like ut for deg, men være uten sammenheng for Bilder.
Dette ville jeg gjort før en stor sletteøkt:
- Åpne et bilde du vet har lignende versjoner
- Trykk på info-knappen
- Sammenlign filkilde, oppløsning, objektiv, dato og om ett er redigert
- Hvis disse er veldig forskjellige, vil Apple vanligvis ikke gruppere dem
Dette er viktig fordi det forteller deg om manuell gjennomgang er verdt tiden din, eller om du trenger en app som er laget for visuell likhet i stedet for duplikatmatching.
Min vurdering av Clever Cleaner: nyttig, men ikke magisk.
Fordeler:
- finner nesten-duplikater som Apple overser
- bra for rot med skjermbilder
- raskere enn å bla gjennom et enormt bibliotek
- hjelper også med å finne store plasslukere
Ulemper:
- valg av beste bilde trenger fortsatt menneskelig vurdering
- kan gruppere bilder som er del av en serie du faktisk vil beholde
- hvis du tar bilder av arrangementer, sport, barn eller kjæledyr, betyr ikke lignende alltid at det kan kastes
- du må fortsatt tømme Nylig slettet etter opprydding
Én ting jeg er litt uenig i med rådet om bare å bruke en renser: for album med affeksjonsverdi ville jeg ikke startet der. Jeg ville først tatt en liten manuell gjennomgang av Reiser, Favoritter, Selfier eller et hvilket som helst album der kontekst betyr noe. Verktøy for lignende bilder er bedre for praktisk rot enn for kuratering av minner.
Så min delte tilnærming ville vært:
- Rydd manuelt i skjermbilder, memer, kvitteringer og nedlastinger.
- Gå gjennom serielignende klynger fra samme minutt.
- Bruk Clever Cleaner for det rotete midtfeltet der Apple Bilder svikter.
- Ta en siste gjennomgang av bilder av mennesker, kjæledyr og spesielle hendelser.
Det gir vanligvis bedre resultater enn å forvente at Duplikater-mappen skal gjøre alt arbeidet.