Hvordan fikse en korrupt harddisk uten å miste filene mine?

Harddisken min begynte plutselig å vise feil, og noen mapper vil ikke åpnes. Jeg er bekymret for at den er korrupt, men jeg må gjenopprette viktige filer før jeg prøver noe risikabelt. Hva er de tryggeste måtene å reparere en korrupt harddisk på uten å miste data?

Hvis filene er viktige, ikke start med å prøve å reparere disken. Det er der mange gjør situasjonen verre. Windows kan tilby å kjøre CHKDSK eller be deg formatere disken, men hvis filsystemet allerede er ødelagt, kan disse reparasjonene gjøre gjenoppretting vanskeligere.

Første steg er enkelt: slutt å bruke disken.

Hvis det er en ekstern harddisk, koble den fra foreløpig. Hvis det er en intern disk, ikke kopier noe til den, installer noe på den, eller fortsett å tukle med den. Jo mindre nye data som skrives til disken, desto bedre er sjansene for å få filene tilbake.

Det har også betydning hva du mener med ødelagt. Noen vanlige tilfeller:

1. Windows sier at disken må formateres.
  2. Filsystemet vises som RAW.
  3. Stasjonsbokstaven vises, men disken åpnes ikke.
  4. Disken klikker, skraper, eller oppfører seg fysisk merkelig.

Hvis den fortsatt vises i Diskbehandling med riktig størrelse, er det vanligvis et ganske godt tegn. Det betyr ofte at selve disken fortsatt blir oppdaget og at problemet kan ligge i partisjonen eller filsystemet snarere enn fullstendig maskinvarefeil.

Jeg ville gjenopprettet de viktige filene før jeg prøvde noen reparasjonsforsøk. Disk Drill er et godt alternativ for dette fordi det først kan lage et byte-for-byte-bilde av disken. Deretter skanner du bildet i stedet for å belaste originaldisken gjentatte ganger, noe som er mye tryggere hvis disken er ustabil.

Den grunnleggende rekkefølgen ville være:

1. Installer Disk Drill et annet sted, ikke på problemdisken.
  2. Opprett et diskbilde hvis disken er lesbar nok.
  3. Kjør Universal Scan på bildet.
  4. Forhåndsvis filene du bryr deg om.
  5. Gjenopprett dem til en annen frisk disk.

På Windows lar Disk Drill deg også gjenopprette opptil 100 MB gratis, noe som er nyttig for å sjekke om filene dine faktisk kan gjenopprettes før du bruker penger.

Når dataene er trygge, kan du begynne å tenke på å reparere disken.

Start med det grunnleggende først:

1. Bruk en annen USB-kabel.
  2. Prøv en annen USB-port.
  3. Koble disken til en annen datamaskin.

Et overraskende stort antall døde eller ødelagte eksterne disker skyldes egentlig bare en dårlig kabel, en ustabil port eller et defekt kabinett.

Hvis disken ikke vises som RAW, kan du prøve CHKDSK etter gjenoppretting:

chkdsk X: /r

Ikke kjør det først hvis filene er viktige. CHKDSK endrer filsystemet. Det kan løse noen problemer, men det kan også slette skadede oppføringer eller omorganisere ting på en måte som gjør gjenoppretting mer rotete.

Hvis disken er RAW, vil CHKDSK vanligvis ikke være nyttig. I den situasjonen bør du først gjenopprette det du kan. Etter det kan du prøve å reparere partisjonen med TestDisk eller bare formatere disken og starte på nytt.

Vær også nøye med hvordan disken oppfører seg. Stopp med gjør det selv-forsøk hvis du ser ting som:

1. gjentatt klikking,
  2. tilfeldige frakoblinger,
  3. svært langsomme lesinger,
  4. eller at disken forsvinner fra Diskbehandling.

Dette er vanligvis tegn på maskinvareproblemer. Hvis dataene virkelig er verdifulle, er et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium det tryggere valget. Hver ekstra skanning eller reparasjonsforsøk kan gjøre en sviktende disk verre.

Så en ødelagt harddisk er ikke automatisk ferdig. Ofte er dataene fortsatt der og bare filsystemet er skadet. Bare håndter det i riktig rekkefølge: gjenopprett filene først, og reparer eller formater disken senere. Det gir deg best sjanse til å redde dataene, og kanskje disken også.

Om den dårlige disken er den Windows starter fra, har mye å si. Hvis det er systemdisken din, ville jeg sluttet å starte fra den til filene er kopiert eller det er laget et diskbilde. Hver omstart skriver logger, midlertidige filer, oppdateringer, nettleserbuffer og annet skrot du ikke ba om. Det kan gjøre en situasjon som kunne vært reddet, til en verre en.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å ikke starte med CHKDSK, men jeg ville vært enda mer kjedelig med første runde: hent de viktigste filene først, i små omganger, til en annen disk. Ikke prøv å velge alt og dra over hele disken hvis den oppfører seg ustabilt. En dårlig mappe kan stoppe hele kopieringen i timevis. Start med dokumenter, bilder, arbeidsfiler, det du ville vært lei deg for å miste. Hvis vanlig kopiering mislykkes, gå deretter videre til diskavbildning eller gjenopprettingsprogramvare. Disk Drill kan være nyttig der, men sørg for at det er installert på en frisk disk og at gjenopprettede filer lagres et annet sted.

Før du prøver noen reparasjon, sjekk diskens helse med et SMART-verktøy som CrystalDiskInfo hvis Windows fortsatt kan se den. Hvis det viser advarsel/dårlig, omfordelte sektorer, ventende sektorer, eller disken fortsetter å koble fra, ikke kast bort tid på å prøve å reparere filsystemet. Behandle den som en disk som er i ferd med å svikte, og kopier/lag diskbilde av det du kan. Hvis SMART ser greit ut og filene allerede er trygge, blir CHKDSK, TestDisk eller reformatering rimelige alternativer avhengig av om partisjonen er skadet eller filsystemet bare er rotete. Bare ikke forveksle å reparere disken med å gjenopprette filene. Det er forskjellige oppgaver, og gjenoppretting bør komme først.

Et dårlig filsystem og en døende disk kan se nesten helt like ut i Explorer, men de bør ikke behandles likt. Hvis mapper ikke vil åpnes, Windows ber om å skanne/reparere, eller stasjonen plutselig blir RAW, anta at dataene er i fare og unngå alt som skriver til den disken. Det inkluderer Skann og reparer, CHKDSK, formatering, partisjonsreparasjon, og noen ganger til og med å la Windows fortsette å montere den om og om igjen.

Jeg er enig i de tidligere rådene om gjenoppretting først, reparasjon etterpå. Den lille tingen folk glemmer, er at Windows elsker å hjelpe på verst tenkelige tidspunkt. Hvis du kobler til stasjonen og får et popup-vindu som sier at den må fikses før bruk, avbryt det. Hvis det er oppstartsstasjonen din, ville jeg heller startet fra en USB-pinne eller koblet stasjonen til en annen maskin som sekundær stasjon enn å fortsette å starte Windows fra den. En billig USB-til-SATA-adapter eller et kabinett kan hjelpe, men hvis stasjonen kobler fra eller klikker, stopp der.

For en enkel vei med lavere risiko: kopier de viktigste mappene dine først til en annen frisk stasjon. Hvis kopieringen henger, ikke fortsett å prøve den samme mappen for alltid. Gå videre og kom tilbake senere. Hvis stasjonen virker ustabil, lag et image og jobb fra det imaget i stedet for å skanne originalen gjentatte ganger. Disk Drill er greit for det hvis du vil ha et grafisk verktøy, men den viktige regelen er den samme med alle gjenopprettingsprogrammer: installer det et annet sted og gjenopprett filer et annet sted.

Etter at filene dine er trygge, kan du prøve reparasjoner. CHKDSK kan kanskje fikse vanlig NTFS-rot, TestDisk kan kanskje hjelpe med en skadet partisjonstabell, og formatering kan gjøre stasjonen brukbar igjen hvis maskinvaren fortsatt er frisk. Men hvis SMART viser dårlige/ventende sektorer eller stasjonen fortsetter å falle ut, ville jeg ikke stolt på den etterpå selv om du klarer å fikse den. På det tidspunktet blir den en kilde for gjenoppretting, ikke en stasjon det er verdt å sette tilbake i bruk.