Hva er den beste programvaren for automatisering av juridiske dokumenter?

Jeg leter etter pålitelig programvare for automatisk generering av juridiske dokumenter for å effektivisere repetitive oppgaver på en effektiv måte. Jeg ønsker noe brukervennlig og presist. Har noen noen anbefalinger basert på erfaring?

Åh, den endeløse jakten på den perfekte programvaren for automatisering av juridiske dokumenter. En saga for tidene, virkelig. La meg spare deg litt tid, min venn. Først og fremst bør du kanskje sjekke ut HotDocs. Det har et solid rykte og gjør en god jobb med presisjon, selv om læringskurven kan være bratt hvis du ikke er spesielt teknologikyndig. For noe mer intuitivt er Lawyaw en favoritt blant mindre firmaer—jeg har brukt det, og det føles som om det faktisk er designet for mennesker.

Så, den store aktøren: Clio. Ærlig talt, det er nesten legendarisk på dette tidspunktet. Super pålitelig, integreres med alt, og vil ikke gjøre deg frustrert som noen av de mer komplekse systemene. Men hvis du er ute etter seriøs effektivitet og kan tåle en liten læringskurve, er Smokeball et annet fantastisk alternativ, spesielt med den automatiske tidsregistreringen—mindre sjanse for å glemme fakturerbare timer.

Men igjen… husk dette: ingen programvare kommer til å være 100% feilfri. De har alle sine særegenheter. Du vil elske deres strømlinjeformede effektivitet en dag og vil kaste laptopen neste dag. Gå forsiktig fram, og kanskje start med prøveversjonene når du bestemmer deg.

Ærlig talt, la oss bare innrømme det med en gang—uansett hvilken programvare du velger, er det du som må tilpasse deg på et eller annet nivå. Det er ikke magi. Når det er sagt, selv om @techchizkid nevnte noen fantastiske alternativer, har jeg et par overraskelser å legge til i miksen.

Hvis du er opptatt av brukeropplevelse og ikke vil selge sjelen din for å lære komplekse systemer, ta en titt på Formstack Dokumenter. Det er ikke spesielt designet utelukkende for juridisk bruk, men tilpasningene er utrolig fleksible. Bonus: integreres med verktøy du sannsynligvis allerede bruker, som Google Drive eller Dropbox. Men, en liten advarsel, det er på den dyrere siden hvis du trenger avanserte funksjoner.

Et annet litt utradisjonelt alternativ? Dokumate. Det er nisjebasert men genialt for mindre advokatfirmaer eller alle som håndterer tilpassede arbeidsflyter som testament-dokumenter eller familierettskjemaer. Superintuitiv dra-og-slipp-grensesnitt. I tillegg føles det mindre robotaktig enn noen av de større navnene som høres ut som de kommer rett fra en bedrifts markedsføringsannonse. Ulempen? Begrensede integrasjoner, så det kan hende det ikke passer så bra med det du allerede bruker.

Og ikke rull med øynene, men folk undervurderer faktisk Adobe Acrobat Pro. Hvis behovene dine ikke er superkompliserte, gjør denne gamle programvaren fortsatt jobben når det gjelder dokumentgenerering og til og med e-signaturer. Nei, det er ikke like automatisert som noen andre, men hvem har tid til å lære seg 20 lag med funksjoner du kanskje aldri bruker?

La meg være djevelens advokat et øyeblikk. Trenger du egentlig alle funksjonene disse fancy verktøyene selger? Mange firmaer ender opp med å betale for halvparten av funksjonene de aldri bruker. Hvis arbeidsflyten din ikke er stor i volum, er det av og til raskere og renere bare å holde seg til maler i Word eller Google Dokumenter støttet av god gammeldags arbeidsflytprogramvare.

Men hei, uansett hva du velger, ikke la deg lure av den første glitrende demoen. De fleste er bare der for å lokke deg inn—prøv før du kjøper.