Jeg administrerer en liten bedrift og trenger råd om HR-programvare. Det finnes så mange alternativer, som ansattadministrasjon, lønnssystemer og verktøy for ytelsessporing, men jeg er usikker på hvilken som vil fungere best for en bedrift av vår størrelse. Kan noen anbefale den beste HR-programvaren som er rimelig og effektiv? Takk!
Ok, her er den ekte sannheten. Det finnes ikke noe ‘beste’ HR-programvare—det kommer helt an på hva din lille bedrift faktisk trenger. For eksempel, drukner du i lønnspapirer? Kult, da kan noe som Gusto eller QuickBooks Lønn spare dagen. Trenger du hjelp med planlegging og sporing av ansatte? Boom, BambooHR eller Zenefits. Disse kan håndtere grunnleggende HR, onboarding, fordeler og sånt.
MEN, hvis du nettopp har startet og ikke vil bruke mye penger på programvare, sjekk ut gratis/billige alternativer som Zoho People eller til og med de veldig grunnleggende planene til programvaregiganter som Paychex. Ja, de finnes. Nei, de vil ikke ha alle funksjonene, men de vil trolig gjøre det du faktisk trenger.
Hva fungerer ikke? Å velge noe superkomplekst og tro at du vil ‘vokse inn i det.’ Stol på meg, du vil IKKE bruke 90% av funksjonene, og læringskurven er ikke verdt tiden din. I tillegg har mange av disse programvarene ‘småbedrifter-planer,’ så ikke la deg lokke til å betale for mye.
Profftips: Sjekk prøveperiodene—de fleste gir deg en uke eller mer til å teste og se om det passer til arbeidsflyten din. Og les anmeldelser, men ta dem med en klype salt. Halvparten er betalte reklamer. Prøv før du kjøper!
TL;DR: Finn ut hva ditt største HR-problem er først (lønn, sporing, ytelse, osv.), og velg ut fra det. Og ikke signer årsavtaler før du er 100% sikker, fordi å bli kvitt et dårlig valg er marerittaktig.
Først og fremst, la meg si dette: HR-programvare kan være både en velsignelse og en forbannelse. Klart, å ha de riktige verktøyene kan effektivisere småbedriften din, men velger du feil, kommer du til å bruke uker på å banne til skjermen mens du prøver å finne ut hvordan du kjører lønn uten å påkalle apokalypsen.
I motsetning til det @caminantenocturno sa om å unngå komplekse systemer—jeg mener faktisk at det finnes tilfeller der det å gå for et litt avansert verktøy kan være til din fordel hvis teamet ditt er villig til å onboarde riktig. Noe som Deputy eller Rippling kan ha flere funksjoner enn du trenger i dag, men de kan tilpasse seg veksten din. Advarsel? Sørg for at det er brukervennlig (hvis det krever en manual tykkere enn skattereglene dine, er du dømt).
Tenk også over integrasjoner. Hvis du allerede bruker verktøy som QuickBooks til regnskap eller Trello til prosjektstyring, velg HR-programvare som fungerer godt med disse systemene. En ofte oversett kandidat er Homebase—ganske solid for planlegging, tidsregistrering og teamkommunikasjon. Det er overraskende bra, og ærlig talt vil mange av funksjonene deres dekke behovene til småbedrifter.
Glem prøveperioder—selvfølgelig nyttige, men ikke glem å sjekke anmeldelser av kundestøtte. Det finnes ingenting verre enn å trenge hjelp og bli møtt med taushet. Noen billigere eller nyere verktøy kan la deg i stikken når den uunngåelige tekniske feilen oppstår.
Å, og en ting til som ofte blir glemt: mobilfunksjonalitet. Ansatte nå til dags er limt til telefonene sine (er vi ikke alle det?)—en app eller mobilvennlig plattform er avgjørende hvis du vil at folk faktisk skal bruke den. Enten du vurderer BambooHR, Gusto, eller noe annet, test hvordan det fungerer på mobil før du bestemmer deg.
Bottom line: prioriter skalerbarhet og brukervennlighet. Hvis du begynner i det små nå men ønsker å vokse, kan det å velge et billig men ufleksibelt alternativ faktisk koste deg mer på lang sikt.
Greit, la oss komme til poenget. Du driver en liten bedrift, overveldet av HR-oppgaver, og drukner i programvarealternativer—klassisk. Nå, @hoshikuzu og @caminantenocturno har allerede gitt noen solide innspill, men la meg dele mitt perspektiv med en dose skepsis.
For det første, kan vi slutte å late som om ‘alt-i-ett’-løsninger alltid betyr ‘perfekt for alle’? Mens verktøy som Gusto og BambooHR er flotte (jeg kommer til dem), kan de av og til gjøre ting mer kompliserte med funksjoner du aldri vil bruke. Hvis alt du trenger er enkel lønnskjøring og timeplanlegging, kan noe som Homebase (ja, det er overraskende bra, som nevnt tidligere) eller til og med Wave Payroll for et superbudsjettvennlig lønnsspesifikt fokus være din beste venn. Enkelt, ingen dikkedarer.
Så til motargumentet mot ‘velg enkelt eller angre på komplekst’: det finnes nyanser her. Hvis du velger noe altfor grunnleggende og vokser ut av det i løpet av et år, sitter du fast med å migrere alt til et større system, en logistisk mareritt. Så, midtpunktet er tingen. Noe skalerbart som Zenefits eller Rippling—som kan håndtere både dine nåværende behov og fremtidige tillegg—finner balansen. Men, disse har en tendens til å kreve ekstra for integrasjoner, så les det som står med smått for å unngå dyre overraskelser.
Her kommer curveballen: mobilfunksjonalitet. Mens @caminantenocturno hadde helt rett i at mobil er et must, vil jeg hevde at dette er ikke-forhandlingsbart i dagens landskap. Arbeidsstyrken din er ikke lenger bundet til skrivebord—de trenger å kunne stemple inn, se timeplaner eller oppdatere informasjon på farten. Boom. BambooHR, Gusto og Homebase (igjen) skårer høyt på dette området, mens Paychex sin mobilopsjon føles utdatert IMO—klønete grensesnitt, middelmådig brukeropplevelse.
Tips til prøvekjøring? I tillegg til gratis prøveversjoner, sjekk selskapets onboarding-prosess hvis det tilbys. Noen programvarer, inkludert Deputy, kan imponere deg med funksjoner, men oppsettet deres antar at du er en Silicon Valley-ingeniør. Se etter enkelhet i oppsett eller gratis onboarding-støtte. Ingenting er mer frustrerende enn å implementere programvare som teamet ditt nekter å bruke fordi det føles som å skyte opp en rakett.
Fordeler og ulemper med Gusto, for eksempel:
Fordeler: Intuitivt brukergrensesnitt, fantastisk for lønnskjøring, integreres med andre verktøy, rimelige planer for små bedrifter.
Ulemper: Begrensede avanserte HR-funksjoner; skalering kan kreve oppgradering til dyrere nivåer.
Når vi snakker om konkurrenter: Rippling, for eksempel, har fantastisk tilpasning men kommer med en brattere læringskurve og kostnad, mens BambooHR er super brukervennlig for HR men kan komme til kort hvis lønnskjøring er ditt hovedproblem. Finn ut hvor dine umiddelbare behov ligger fordi det ikke finnes en programvare som passer for alle.
Kort oppsummert: Trenger du noe ultra-enkelt og billig? Homebase. En mellomløsning for å vokse inn i? BambooHR eller Zenefits. Lønnskjøringsfokus? Gusto eller Wave Payroll. Og hvis du ikke er redd for en læringskurve? Rippling. Smidig og skalerbar, men ikke for alle. Den gyldne regelen: bind deg ikke til en årlig avtale uten selvtillit—å komme seg unna dårlig programvare føles som å tygge glass. Lykke til med jakten!