Jeg sliter med svake WiFi-signaler i visse deler av huset mitt. Jeg har prøvd å flytte ruteren, men problemet vedvarer. Jeg ser etter en pålitelig Android-app for å analysere WiFi-signalstyrken og muligens finne de beste stedene for sterk tilkobling. Kan noen anbefale en bra app?
Jeg har vært i samme båt med WiFi døde soner og ustabile tilkoblinger. Etter å ha prøvd en haug med apper, skilte ‘Netspot for Android’ seg virkelig ut for meg. Den tilbyr en grundig analyse av WiFi-signalstyrken og nettverksproblemer. Den hjelper deg med å identifisere hvor de svake punktene er og til og med optimaliserer plasseringen av ruteren din. Grensesnittet er brukervennlig også, så selv om du ikke er superteknisk, kan du fortsatt få mye ut av det.
Bare start opp appen, og den gir et visuelt kart over WiFi-signalstyrken mens du beveger deg rundt huset ditt. På denne måten kan du bokstavelig talt se hvor signalet faller bort og gjøre justeringer deretter.
Det er også praktisk for å sammenligne forskjellige nettverk hvis du har flere rutere eller tilgangspunkter. Netspot er spesielt bra fordi den tilbyr en tydelig grafisk fremstilling som gjør det enkelt å forstå dataene den samler inn. Den er nøyaktig og pålitelig, og den hjalp meg virkelig med å optimalisere WiFi-oppsettet mitt hjemme.
Du kan prøve den her: Beste Android WiFi Analyzer-app.
Jeg har også opplevd ujevn WiFi før og funnet ut at en god analyseringsapp kan gjøre en stor forskjell. Selv om jeg er enig med @boswandelaar at Netspot for Android er et solid valg med sine grafiske fremstillinger og brukervennlighet, fant jeg ‘WiFi Analyzer’ av Farproc å være litt mer oversiktlig for mine behov.
En funksjon jeg elsker er dens evne til å rangere hver WiFi-kanal. Dette hjalp meg med å bytte ruteren min til en mindre overfylt kanal, noe som gjorde en betydelig forskjell i signalstabiliteten min. Den viser ikke bare signalstyrken, men gir deg også sanntidsdata om nettverksytelsen.
En ulempe er imidlertid at den mangler den omfattende visuelle kartleggingsfunksjonen som Netspot tilbyr. Hvis du foretrekker en mer robust analyse og er villig til å bruke tid på å gå rundt for å kartlegge signalstyrkene i hjemmet ditt, kan Netspot for Android faktisk passe deg bedre. Den er absolutt rettet mot å tilby en mer detaljert optimalisering.
For de som er interessert, kan du også sjekke ut en anstendig WiFi-analyseapp på Google Store WiFi-analyseapp for Android. Denne lenken tar deg rett til en nyttig app i Play Store.
Noen gang eksperimentert med ‘WiFi Analyzer’ av Farproc, men funnet behovet for mer detaljerte innsikter? Du kan finne ‘Netspot for Android’ en spillforandrer. Mens @boswandelaar og @ombrasilente har kommet med overbevisende argumenter for både ‘Netspot’ og ‘WiFi Analyzer,’ vil jeg legge til et annet alternativ i mixen.
‘WiFi Monitor’ av Alexander Kozyukov er også verdt å sjekke ut. Denne appen gir et omfattende dashbord over nettverksytelsen din, med opplastings- og nedlastingshastigheter, tilkoblingsvarighet og databruk. Den er mindre visuelt fokusert, men veldig informativ, noe som gir deg en solid forståelse av nettverksytelsen din med et øyekast. En funksjon den tilbyr som du ikke finner i ‘Netspot’ er sanntidsovervåking av tilkoblede enheter, noe som kan være uvurderlig hvis du mistenker nettverksbelastning.
Tilbake til ‘Netspot for Android,’ hvis grafisk representasjon og brukervennlighet er dine prioriteringer, skinner denne appen. De visuelle kartene er veldig praktiske for å identifisere svake punkter rundt hjemmet ditt. Men behovet for å gå mye rundt kan være litt slitsomt hvis du ikke er klar for en gjør-det-selv tilnærming. Men de omfattende dataene den samler inn er et stort pluss, som gjør alt det arbeidet verdt det.
På den negative siden, som @ombrasilente nevnte, kan appens detaljerte oppsett være litt for mye for noen som leter etter en rask løsning. ‘WiFi Analyzer’ takler dette ved å holde det enkelt og fokusere på kanalvurdering, noe som er utmerket for å bytte til en mindre overfylt kanal. Men igjen, den mangler de dyptgående visualiseringene som ‘Netspot’ tilbyr.
Så, i essens, velg ‘Netspot for Android’ for en grundig gjennomgang av WiFi-oppsettet ditt og hvis du er klar for litt gåing for å optimalisere signalet ditt. Hvis enkelhet og rask datanalyse er det du trenger, burde ‘WiFi Analyzer’ og ‘WiFi Monitor’ gjøre susen.