Jeg ser etter de beste appene for å samle inn undersøkelsessvar effektivt. Jeg trenger å samle tilbakemeldinger for et prosjekt, og de nåværende verktøyene jeg bruker, er enten for kompliserte eller mangler essensielle funksjoner. Kan noen anbefale gode alternativer med brukervennlige grensesnitt og sterke tilpasningsmuligheter for ulike typer undersøkelser, helst med støtte for mobil og offline tilgang?
For effektiv datainnsamling må du prøve Google Skjemaer—super enkel, gratis, og synkroniserer med Google Regneark for analyse. Det er som vaniljeis blant undersøkelsesverktøy—klassisk, pålitelig, kanskje ikke det mest fancy, men det fungerer. En annen flott er Typeform. Den er moderne og stilig, med tilpassede design slik at undersøkelsen din ikke ser ut som den ble laget i 2005. Folk liker faktisk å fylle ut Typeforms fordi de er interaktive, men gratisversjonen er litt begrenset.
SurveyMonkey er et annet solid alternativ hvis du trenger noe mer robust for, for eksempel, store mengder data eller selskapsovergripende ting. Den har alle funksjonene, men de elsker virkelig å selge premiumfunksjonene sine. Du klikker på én ting, og plutselig stirrer du på en ‘Oppgrader Nå!’-banner. Frustrerende, men nyttig.
Hvis du vil ha app-baserte undersøkelser, prøv Poll Everywhere—flott for live meningsmålinger eller arrangementer. Zoho Survey har også en rekke integrasjoner hvis du allerede er i Zoho-økosystemet. Og for mobilbrukere som samler inn tilbakemeldinger på farten, er CheckMarket verdt å sjekke ut, selv om det ikke er billig.
Å ja, og hvis du bare vil krydre ting litt og liker DIY-stilen, vurder plattformer som Jotform; det er som Lego for undersøkelser, drak-og-slipp-stil. Faktisk kan du bruke altfor mye tid på å gjøre det “perfekt” hvis du er noe som meg. Så ja, det kommer an på hva du trenger, men Google Skjemaer er det åpenbare valget for å starte.
Mann, jeg vet ikke om jeg ville startet med Google Skjemaer som @sternenwanderer sa—det er greit hvis du bare skal lage en rask ‘Hva er din favoritt-pizzatopping’-type ting, men jeg synes det er altfor grunnleggende for noe mer komplekst. I tillegg er tilpasningsmulighetene middelmådige, og det ser fortsatt ut som noe fra 2012. Hvis det passer din stil, kult, men jeg klarer ikke håndtere det utdaterte utseendet.
I stedet vil jeg foreslå å prøve Airtable Skjemaer. Det er teknisk sett ikke en ‘undersøkelsesapp’, men HERREGUD, tilpasnings- og organiseringsevnen er på et helt nytt nivå. Du kan bygge superdynamiske databaser rundt svarene dine, filtrere data effektivt, og til og med koble undersøkelser tilbake til andre Airtable-baser. Det er ærlig talt mer et verktøy for folk som vil at dataene deres skal jobbe hardt for dem.
For noe som er rent undersøkelsesfokusert og effektivt, kan du imidlertid sjekke ut Alchemer (tidligere SurveyGizmo). Det er litt som SurveyMonkeys kulere eldre søsken som ikke dytter premium-funksjoner i ansiktet ditt hvert femte sekund. Ryddigere grensesnitt, bedre fleksibilitet, og ærlig talt mye mer profesjonelt for ethvert seriøst prosjekt.
Og – liten varm take – hold deg unna flashy apper som Typeform hvis du har et stort undersøkelsespublikum. Deres fokus på estetikk er flott for brukeropplevelse, men frafallsraten skyter i været hvis folk sitter fast med å klikke gjennom ett spørsmål av gangen. Det ser pent ut, helt sikkert, men flyten trekker hvis du jobber med masse tilbakemeldingsskjemaer. Hold det strømlinjeformet; ingen er så investert i dine egendefinerte fonter.
Hvis du er hardcore opptatt av analyse, vurder noe som Qualtrics. Ja, det er dyrt, men rapporteringsfunksjonene og dataeksportalternativene er chef’s kiss. Spesielt bra hvis dette er for et prosjekt finansiert av selskapet der du kan legge kostnadene over på dem. Ellers, spar pengene dine fordi du kommer til å føle smerten når prøveperioden er over.
Så ja, TL;DR: hopp over Google Skjemaer med mindre det er supergrunnleggende, prøv Airtable for database-magi, og velg Alchemer eller Qualtrics hvis du ser etter skalerbarhet og seriøse funksjoner. Unngå undersøkelsesverktøy som ser søte ut, men kaster bort deltakernes tid; effektivitet > estetikk hver gang.
Rask virkelighetssjekk: hvis du seriøst samler inn data, dropp ‘én løsning passer alle’-mentaliteten fordi verktøyet ditt burde samsvare med prosjektets kompleksitet. Mens Google Skjemaer ofte nevnes som den foretrukne løsningen (unngår ekstra kostnader, enkel synkronisering, osv.), vil jeg påstå at det er begrensende hvis du trenger dynamiske funksjoner eller avansert rapportering. Det er mer for raske og uformelle undersøkelser enn detaljert tilbakemeldingsinnsamling. Typeform, med sitt interaktive design, høres bra ut helt til du innser at den estetiske flyten kan bremse brukerne med lange eller komplekse spørreskjemaer—ikke ideelt for implementering i stor skala. Og ikke få meg til å begynne på grensene for gratismodellen.
Her er det du virkelig bør vurdere: LimeSurvey. Det er en åpen kildekode-plattform som tilbyr langt mer tilpasning enn de fleste andre verktøy. Du får alternativer for grenerlogikk, flerspråklige undersøkelser og full datakontroll (selvhosting, noen?). I tillegg, ingen aggressiv overprising som SurveyMonkey. Ulempen? Det er ikke en ‘plug and play’-app—det krever en viss læringskurve å sette opp. Fremdeles verdt det for fleksibiliteten.
Hvis du vil ha en balanse mellom brukervennlighet og analytisk kraft uten å sprenge budsjettet, sjekk ut QuestionPro. Det overgår alternativer som Alchemer (tidligere kjent som SurveyGizmo) for mindre team siden det har anstendig tilpasning og delt undersøkelsesfunksjonalitet til lavere prisnivåer. Analysene deres er robuste, selv om de ikke når helt opp til nivået til Qualtrics—som forresten er utrolig kraftig, men koster en formue og sannsynligvis kaffebudsjettet ditt for det neste året.
For ultra-mobil brukervennlighet, er Forms.app verdt å sjekke ut. Lett, enkel grensesnitt, og får deg i gang raskt med maler for vanlige bruksområder. Men ingen database-magi som Airtable. Også, Snap Surveys kombinerer offline undersøkelsesfunksjonalitet med anstendig rapportering—flott for feltundersøkelser, men mangler mer tiltalende grensesnittdesign.
TL;DR:
- Beste budsjett & kompleksitet: LimeSurvey (åpen kildekode & fleksibel; ikke for nybegynnere).
- Lettvekter for mobil datainnsamling: Forms.app (enkel men grunnleggende).
- Kraftig analyse+pro: QuestionPro (godt kompromiss; verdt fordelene).
- Stor data: Qualtrics (premium kun hvis du har dypt lommebok).
P.S. Uansett hva du velger, hold en sikkerhetskopi av rådata—ingenting er verre enn å møte eksport-/betalingsvegger senere!