Jag råkade av misstag radera några viktiga filer från en HFS-formaterad enhet på min Mac och behöver hjälp med säkra alternativ för HFS-återställning. Jag har inte skrivit mycket ny data till enheten, men jag är inte säker på vilka steg eller verktyg jag ska använda för att få tillbaka filerna utan att förvärra situationen.
Det första jag skulle göra är att sluta använda den enheten. Kopiera inte något till den, formatera inte om den igen och kör inte slumpmässiga reparationsverktyg bara för att se vad som händer. Vid HFS/HFS+-återställning kan filerna fortfarande finnas kvar efter radering eller till och med en snabbformatering, men nya skrivningar kan skriva över den data du försöker få tillbaka.
Kontrollera det enkla först: Papperskorgen, sedan Time Machine om du hade säkerhetskopior aktiverade. Om det inte ger något resultat skulle jag gå direkt till återställningsprogram.
Jag använde Disk Drill för några månader sedan efter att ha raderat en massa filer från en gammal extern Mac-enhet, och det återställde det mesta jag behövde. Processen var ganska enkel:
- Installera Disk Drill.
- Välj HFS/HFS+-enheten.
- Klicka på Sök efter förlorad data.
- För en extern enhet, låt den stå på Universell skanning så att den kontrollerar med alla tillgängliga återställningsmetoder.
- När skanningen är klar, öppna Granska hittade objekt.
- Förhandsgranska filerna innan du återställer dem, om möjligt.
- Välj det du vill få tillbaka och klicka på Återställ.
- Spara de återställda filerna på en annan enhet, inte den ursprungliga.
Om enheten formaterades kan den fortfarande gå att återställa, särskilt om det bara var en snabbformatering och du inte har skrivit mycket ny data sedan dess. Ju tidigare du skannar den, desto bättre är chanserna.
För en extern enhet som verkar opålitlig, som slumpmässiga frånkopplingar, läsfel eller konstigt beteende, skapa först en diskavbild om programvaran ger dig det alternativet. Skanna sedan avbilden i stället för att belasta den fysiska enheten om och om igen.
Jag skulle hoppa över gör-det-själv-försök och titta på en professionell återställningstjänst om enheten inte dyker upp i Skivverktyg, ger ifrån sig klickande eller skrapande ljud, fortsätter att kopplas från eller om skanningen inte kan slutföras på grund av allvarliga läsfel. Vid den punkten kan fler programvaruförsök göra saken värre.
En extern snurrande HFS±disk är ett helt annat återställningsfall än en intern SSD, eftersom SSD/TRIM kan få raderade filer att försvinna mycket snabbare. Om detta var en SSD skulle jag sluta starta från den och skanna från en annan Mac eller en extern startdisk; om det är en vanlig extern disk är Disk Drill eller ett liknande verktyg okej, men återställ endast till en separat disk.
Förvänta dig en del oreda, även om själva datan går att återställa. HFS±återställning kan få tillbaka filer med saknade mappsökvägar, konstiga namn, dubbletter eller ofullständiga versioner, så bedöm inte framgång enbart utifrån om den ursprungliga mappstrukturen visas perfekt.
Det jag skulle vara strikt med är att klona eller skapa en avbild innan du gör något alls om filerna verkligen är viktiga. Inte kopiera de synliga filerna i Finder, utan en avbild på blocknivå av hela disken till en annan disk med tillräckligt mycket utrymme. Kör sedan Disk Drill eller vilken återställningsapp som helst mot avbilden. På så sätt har du fortfarande originalet orört om skanningen kraschar, disken börjar bete sig instabilt eller du väljer fel återställningsalternativ. Skivverktyg kan i vissa fall skapa avbilder, men om disken har läsfel är ett återställningsverktyg med möjlighet till byte-för-byte-säkerhetskopia vanligtvis säkrare.
Jag skulle undvika att köra Första hjälpen tills efter att du har återställt det du kan. Det låter harmlöst, men reparationsverktyg försöker laga filsystemet, inte bevara poster för raderade filer för återställning. Detsamma gäller att montera och bläddra i disken om och om igen. Skapa avbilden, skanna avbilden, återställ till en helt annan disk och gå sedan igenom de återställda filerna efteråt. Sorteringsdelen är tråkig, men det är bättre än att av misstag städa bort just den metadata som återställningsskanningen behöver.