Jag råkade radera bilder från mitt CF-kort under en fotografering och insåg för sent att jag fortfarande behöver de bilderna för ett kundprojekt. Jag slutade använda kortet direkt, men jag är inte säker på vilka återställningssteg som är säkrast eller vilka verktyg för återställning av CF-kort som faktiskt fungerar. Jag behöver hjälp med att ta reda på det bästa sättet att återställa raderade bilder utan att göra situationen värre.
# Återställning av CF-kort, det här skulle jag göra först
Tråkigt att du har hamnat i det här. Jag har varit med om att CF-kort strulat med bröllopsbilder på dem, och stressen slår till direkt.
Det första steget är enkelt. Sluta använda kortet.
När filer försvinner från ett CF-kort ligger datan ofta fortfarande kvar där ett tag. Det som brukar försvinna först är filtabellen, den del som talar om för kameran eller datorn var varje fil finns. Om du fortsätter fotografera, kopierar nytt innehåll till det eller formaterar det, ökar risken att den gamla datan skrivs över. När det väl händer blir återställningen svår eller misslyckas helt.
Så direkt:
1. Ta ut CF-kortet ur kameran.
2. Ta inga testbilder.
3. Kopiera inga filer till det.
4. Formatera det inte för att se om det kommer tillbaka.
## Kontrollera det uppenbara innan du gör något avancerat
Jag skulle utesluta kortläsaren först, eftersom de går sönder oftare än man tror.
Testa detta:
- Använd en annan USB-port
- Prova en annan CF-kortläsare
- Anslut det till en annan dator om du har en
- Kontrollera om kortet visas i Diskhantering i Windows
- Kontrollera Skivverktyg på Mac
Ibland går kortet inte att öppna i Utforskaren eller Finder, men systemet ser det ändå. Om datorn över huvud taget känner av det finns det fortfarande en chans för återställningsprogram.
## Om kortet visas, skanna det
Om CF-kortet syns för systemet skulle jag gå direkt till återställningsprogram. Disk Drill är ett alternativ som folk använder för CF-kort, särskilt för FAT32- och exFAT-kort från kameror. Det brukar kunna hitta borttagna bilder, videoklipp och RAW-filer om kortet inte har skrivits över alltför mycket.
Förhandsgranskningen är viktigare än många säger. Jag kontrollerar alltid förhandsvisningarna först, eftersom en lista med filnamn inte betyder något om filerna är skadade.
## Det grundläggande återställningsflödet
Här är den korta versionen:
1. Ta ut CF-kortet ur kameran.
2. Anslut det med en riktig CF-kortläsare.
3. Installera återställningsappen på datorn, inte på CF-kortet.
4. Välj CF-kortet och kör en skanning.
5. Gå igenom de hittade filerna och förhandsgranska dem du bryr dig om.
6. Spara de återställda filerna på datorn eller en extern enhet.
Återställ inte filer tillbaka till samma CF-kort. Jag har sett folk göra det en gång och sedan undra varför halva den andra omgången också är borta. Då skriver du över samma utrymme som du försöker rädda.
## Om kortet är instabilt, klona det först
Den här delen hoppas ofta över.
Om kortet kopplas från, ger läsfel, fryser mitt i skanningen eller beter sig konstigt, skapa först en diskavbild och arbeta från den kopian.
En diskavbild ger dig en fullständig kopia av kortet, inklusive tomma områden där förlorade filer ofta fortfarande finns kvar. Det är säkrare än att pressa originalkortet om och om igen. Om kortet håller på att försämras är upprepade skanningar en dålig idé. Jag lärde mig det den hårda vägen med ett gammalt SanDisk-kort för flera år sedan. Den andra skanningen var värre än den första. Rätt obehagligt.
## Saker jag inte skulle köra först
Hoppa över reparationsverktyg i början.
Det betyder:
- CHKDSK
- Första hjälpen
- Alla knappar för reparera kort
- Alla uppmaningar att reparera eller formatera kortet
De verktygen är till för att göra filsystemet användbart igen. Bra senare, dåligt som första steg när filerna är viktiga. De ändrar data på kortet. Återställning först, städning senare.
## När programvara inte är rätt väg
Om kortet:
- inte upptäcks någonstans
- har böjda stift
- blir varmt
- fortsätter att kopplas från varannan sekund
sluta pressa det.
Då skulle jag i stället titta på en professionell återställningstjänst i stället för att upprepa skanningar och återanslutningsförsök. Programvara hjälper inte mycket om problemet är fysiskt, och upprepade försök gör det ibland värre. Och ja, böjda CF-stift är en röra.
## Kort version
Om kortet fortfarande visas är chanserna fortfarande ganska goda.
Gör detta:
- sluta använda kortet
- anslut det via en kortläsare
- skanna det
- förhandsgranska resultaten
- återställ filer till en annan enhet
Det är den säkraste vägen jag känner till.
Du gjorde redan den viktigaste delen. Du slutade använda kortet.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att undvika skrivningar till CF-kortet, men jag skulle lägga till en sak först. Kontrollera om din kamera skapade sidovagnsfiler eller säkerhetskopior under importen. Lightroom, Photo Mechanic, Capture One och vissa importverktyg lämnar förhandsvisningar, cachefiler eller delvisa kopior på din laptop. Jag har sett folk lägga en timme på återställning och sedan upptäcka att RAW-filerna redan hade kopierats till en datummärkt mapp. Det låter dumt, men det händer ofta.
Min ordning skulle vara:
1. Sök igenom datorn innan du skannar kortet.
Sök efter filtyp: CR2, NEF, ARW, DNG, JPG.
Kontrollera senaste importer, temporära mappar, katalogsäkerhetskopior, molnsynkmappar.
2. Sätt CF-kortet i en skrivblockerare om du har en.
De flesta har inte det, och det är okej. En bra kortläsare fungerar också. En skrivblockerare minskar risken om operativsystemet försöker “hjälpa till”.
3. Skapa först en avbild av kortet om filerna är viktiga för betalda jobb.
Alla håller inte med om att detta är steg ett för ett vanligt raderingsfall. Jag tycker att det för kundjobb är värt de extra 10 minuterna. Arbeta från avbilden, inte originalet.
4. Skanna sedan avbilden med Disk Drill.
Disk Drill är stabilt för återställning av raderade foton från CF-kort, särskilt när du behöver stöd för RAW-förhandsvisning och enkel sortering efter filtyp. Återställning från avbilden är säkrare än att skanna det fysiska kortet om och om igen.
5. Sortera resultaten efter filtyp och datum, inte filnamn.
Återställningar från raderade kort ger ofta generiska namn. Datumstämplar och filstorlek hjälper dig att hitta rätt uppsättning snabbare.
En sak till. Om kortet raderades i kameran är återställningsgraden ofta ganska bra. Om det snabbformaterades efter raderingen minskar chanserna, men de är fortfarande inte noll på många CF-kort.
Om du vill ha en visuell genomgång är den här guiden för fotoåterställning från CF-kort för raderade bilder lättare att följa än de flesta textinlägg.
Det viktiga är att inte låta Finder eller Windows “reparera” något ännu. Det är där folk förstör det.

En sak jag skulle göra innan jag följer det vanliga skanningsflödet från @mikeappsreviewer eller den bild-först-rutten från @sterrenkijker: kontrollera kameramärkets eget återställningsbeteende. Vissa kamerahus markerar bara poster som raderade, andra skriver om mappmetadata mer aggressivt efter seriebildtagning, användning av dubbla kortplatser eller radera alla i kameran. Det påverkar vad återställningsappen hittar.
Så min ordning skulle vara:
- låt CF-kortet vara utanför kameran
- lås det om kortet har en fysisk spärr eller använd en kortläsare som inte försöker göra något konstigt
- notera kameramodell, filtyp och om raderingen skedde i kameran eller på datorn
- anslut en gång och bekräfta att kapaciteten ser normal ut
- om kapaciteten är fel eller det monteras väldigt långsamt, skapa en avbild först
- om det monteras utan problem och detta bara var en normal radering, skulle jag *kanske* skanna först för att spara tid
Håller inte helt med alltid avbilda först-gruppen. För betalda jobb, ja, avbildning är säkrare. Men på ett friskt kort med en enkel radering är en enda läsliknande skanning i Disk Drill oftast okej och snabbare. Nyckeln är att inte göra fem olika skanningar med fem verktyg.
Verifiera också filerna i en riktig RAW-redigerare efter återställningen, inte bara miniatyrbilderna. Miniatyrbilder kan lura dig.
Om du behöver extra läsning är denna diskussion om återställning av bilder från CF-kort med praktiska återställningstips också värd att läsa.
Det viktigaste: återställ till en annan enhet och lita sedan inte på det CF-kortet för kundjobb igen förrän du har testat det ordentligt.