Mitt iPhone-lagringsutrymme är nästan fullt, och jag är osäker på vad som är säkert att radera. Jag har tagit bort några bilder och appar, men ”Systemdata” och andra skräpfiler verkar fortfarande ta upp mycket utrymme. Vilket är det bästa sättet att rensa skräpfiler på iPhone och frigöra lagringsutrymme utan att förlora något viktigt?
Kontrollera lagringsfördelningen innan du börjar radera saker på måfå. Gå till Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring och se vad som faktiskt tar upp utrymmet.
Jag råkade ut för samma sak efter en resa. Jag trodde att det skulle finnas någon sorts mapp med skräpfiler att rensa, som på en PC, men iPhones visar inte lagringen på det sättet. För mig var problemet främst foton och videor, inte någon dold hög med systemskräp.
Det som frigjorde mest utrymme var ganska grundläggande:
- Rensa bland foton och videor först. Apple Bilder kan hitta exakta dubbletter, men inte så mycket mer än så. Jag använde Clever Cleaner eftersom den även hittar liknande foton, skärmbilder, stora videor och Live Photos. Den körs lokalt, har inga annonser och gratisversionen räckte för en vanlig rensning. När du har raderat saker bör du även tömma Senast raderade, annars frigörs inte utrymmet direkt.
- Radera appar som du inte längre använder. Om du kanske vill behålla appdata till senare kan du använda Avlasta app i stället.
- Rensa webbläsardata i Safari eller Chrome. Kontrollera även appar som Telegram eller Spotify, eftersom de kan lagra cachefiler och hämtningar.
- Öppna appen Filer och kontrollera Hämtningar. Den mappen kan i det tysta samla på sig gamla PDF-filer, ZIP-filer och andra filer som du har glömt bort.
- Om Meddelanden tar upp mycket lagringsutrymme kan du leta efter gamla konversationer med stora foto- eller videobilagor och ta bort dem du inte behöver.
Förvänta dig bara inte att en rensningsapp från App Store ska kunna ta bort systemfiler i iOS eller dolda appcachefiler. Apple ger inte sådana appar den typen av åtkomst. Så om något påstår sig kunna ”rensa alla skräpfiler” skulle jag vara ganska skeptisk.
Det mesta av utrymmet brukar upptas av foton, videor, hämtade filer, appcache som du kan rensa manuellt och appar som du inte längre använder. Börja på skärmen iPhone-lagring och utgå från den kategori som är störst.
Starta om telefonen efter att du har rensat bort något stort och låt den sedan vara ansluten till Wi-Fi och laddning en stund innan du kontrollerar lagringsskärmen igen. iOS beter sig märkligt när det gäller detta. ”Systemdata” kan se ut att ta enormt mycket plats direkt efter att du har raderat videor, appdata eller bilagor i meddelanden, eftersom telefonen ännu inte har indexerat om allt och rensat tillfälliga filer.
Jag håller med om synpunkten ovan att rensningsappar kan hjälpa till med foton och videor, men de är egentligen inte ”skräpfilsrensare” på samma sätt som på en PC. Om Systemdata är den skrämmande siffran brukar de tråkiga lösningarna fungera bättre: starta om, installera eventuella väntande iOS-uppdateringar om du har tillräckligt med utrymme, rensa stora offlinehämtningar inifrån appar och radera gamla iMessage-bilagor från sidan iPhone-lagring. Det är också värt att kontrollera strömningstjänster manuellt, eftersom Netflix, YouTube, Spotify, Podcaster, Kartor och liknande appar kan dölja mycket under hämtat innehåll.
Om Systemdata fortfarande är orimligt stort efter det är det mer grundliga men irriterande alternativet att göra en krypterad säkerhetskopia till en dator, radera telefonen och sedan återställa den. Det tvingar ofta iOS att bygga om lagringsstrukturen utan att dra med alla tillfälliga filer. Jag skulle dock inte göra det som första åtgärd. Det är besvärligt, och om det mesta av ditt utrymme upptas av foton, videor eller apphämtningar kommer du bara att hamna i samma situation igen.