Hur kan jag återställa raderade GoPro-videofiler från ett SD-kort?

Jag råkade radera viktiga GoPro-videofiler från mitt SD-kort när jag frigjorde utrymme efter en resa, och nu behöver jag hjälp att ta reda på om de kan återställas. Materialet innehåller ögonblick som jag inte kan ersätta, och jag letar efter de bästa återställningsstegen eller programvaran som faktiskt fungerar för raderade GoPro-filer på ett SD-kort.

Jag klantade till det här en gång med ett GoPro-kort, så först och främst, sluta röra SD-kortet.

Spela inte in fler klipp på det. Formatera det inte. Kör inga reparationsappar än. Raderat GoPro-material ligger ofta kvar där tills ny data skrivs ovanpå det. Varje extra inspelning försämrar dina chanser.

Innan du kör återställningsprogram skulle jag kolla de enkla sakerna först:

1. Om du betalar för GoPros abonnemang, logga in och gå igenom ditt mediebibliotek och papperskorgen. Jag hittade försvunna klipp där en gång efter att ha trott att de var borta för alltid.

2. Öppna kortet och leta efter LRV-filer. Det är de små förhandsgranskningsversionerna. De ser sämre ut, visst, men dåligt material är bättre än inget material.

3. Om kameran stängdes av eller frös under inspelning, sätt tillbaka kortet i GoPron. Min visade ibland en reparationsprompt vid uppstart och fixade klippet av sig själv.

Om huvudfilerna saknas från kortet skulle jag prova Disk Drill.

Jag har använt det på GoPro-material tidigare, och det fungerade bättre än en massa andra verktyg jag testade. GoPro-filer är besvärliga eftersom kameran ofta skriver video i utspridda delar över kortet. Många återställningsappar hämtar tillbaka bitar men misslyckas när det är dags att bygga ihop videon igen, så du får filer som ser bra ut först men sedan vägrar att spelas upp. Disk Drill verkade bättre på att sätta ihop kameramaterial igen, och förhandsgranskningsfunktionen sparade mig tid eftersom jag kunde kontrollera om det återställda klippet gick att öppna innan jag skrev ut något.

Några saker jag skulle göra under återställningen:

1. Spara återställda filer på en annan enhet. Skriv inte tillbaka dem till samma SD-kort.

2. När du skannar, använd läget Advanced Camera Recovery. Jag missade detta första gången. Det spelar roll.

3. Om kortet ger fel eller tappar anslutningen mitt under läsningen, skapa först en byte-för-byte-avbild och arbeta från avbilden i stället. Säkrare. Mindre stress för kortet också.

4. På Windows ger Disk Drill dig upp till 100 MB gratis för återställning. Det räcker för ett snabbt test så att du vet om ditt material går att rädda innan du betalar.

Om du inte har spelat in så mycket nytt sedan klippen försvann är dina chanser fortfarande ganska goda. Inte perfekta, men inte helt körda heller.

Raderade GoPro-filer går ofta att återställa om du slutade använda kortet tillräckligt snabbt. Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, sluta spela in på det. Där jag tycker annorlunda är detta: jag skulle hoppa över att sätta tillbaka kortet i kameran om du inte behöver en uppmaning om klippreparation för en ofärdig fil. Varje uppstart skriver loggar och mappändringar. Liten risk, men fortfarande en risk.

Det jag skulle göra:

1. Lås SD-kortet, om det har en brytare.
  2. Använd en kortläsare, inte GoPro via USB.
  3. Skapa först en avbild av hela kortet om materialet är väldigt viktigt.
  4. Skanna avbilden, inte originalkortet.

För GoPro-material är filstrukturen viktig. MP4-filer är ofta beroende av metadatablock i slutet av filen. Om raderingen skedde korrekt behöver återställningsprogram återställa både videodatan och behållarstrukturen. Det är därför slumpmässiga gratisverktyg ofta misslyckas och ger dig filer som visar 0:00 i längd eller inte spelar längre än några sekunder.

Disk Drill är ett bra alternativ här, särskilt om du behöver återställa GoPro-video från ett SD-kort och vill ha förhandsvisningar före återställning. Om kortet är friskt, skanna först efter raderade filer. Om det missar klipp, kör en fullständig skanning. Spara resultaten på din dator, inte tillbaka på kortet.

Kolla också den här videoguiden, steg-för-steg-videåterställning från SD-kort för GoPro och kameror.

En sak till, om återställningen hittar .LRV- och .THM-filer, behåll dem. De hjälper till att identifiera klippordning och matchande material, även om videon i full upplösning är borta. Om kortet har återanvänts mycket sedan raderingen minskar chanserna till återställning kraftigt.

Jag skulle lägga till en sak som @mikeappsreviewer och @sognonotturno inte riktigt betonade tillräckligt: kontrollera om de raderade klippen faktiskt togs bort av kameran eller av en dator. Det spelar större roll än folk tror.

Om du raderade dem på en Mac kan ibland dolda papperskorgsmappar blandas in på flyttbara medier. På Windows får du vanligtvis inte samma skyddsnät, men det är fortfarande värt att visa dolda filer på kortet innan du gör en djup återställning. Jag har sett saknade GoPro-filer visa sig bero på mappstrul, inte verklig radering.

Få heller inte tunnelseende och fokusera bara på .MP4. GoPro lämnar ibland kvar fragmenterade saker som fortfarande kan räddas med videoreparationsverktyg efter återställning. Så om Disk Drill får tillbaka filer som inte går att öppna ordentligt betyder det inte alltid att datan är värdelös. Återställ först, reparera sedan.

Min ordning skulle vara:

1. Montera SD-kortet som skrivskyddat om möjligt.
  2. Kontrollera dolda/systemmappar från en dator.
  3. Kopiera hela det synliga innehållet på kortet till en mapp för säkerhets skull.
  4. Kör Disk Drill mot kortet eller, ännu bättre, mot en avbild.
  5. Återställ allt till en annan enhet.
  6. Testa återställda MP4-filer i VLC, inte bara i standardspelaren.
  7. Om klippen är trasiga, prova en dedikerad MP4-reparationsapp med en annan GoPro-fil från samma kamera/inställningar som referens.

Jag håller inte helt med om att sätta för stort hopp till förhandsgranskningsfiler. Trevligt att ha som backup, absolut, men för viktigt resefotoage skulle jag fokusera mer på att återställa de fullständiga strömmarna och reparera dem efteråt. Det är vanligtvis där den verkliga vinsten finns.

Om du vill ha fler åsikter från personer som jobbar med återställning av kamerakort är den här tråden ganska relevant: bästa Reddit-diskussionen om programvara för återställning av GoPro-videor från SD-kort.

Kort version: ja, raderade GoPro-videor från ett SD-kort kan ofta återställas, men ju mindre du rörde kortet efter raderingen, desto bättre är dina chanser. Disk Drill är ett vettigt ställe att börja på.