Jag försöker rensa upp i mitt iPhone-bildbibliotek, men albumet Dubbletter visar inte många bilder som ser nästan likadana ut. Jag har flera liknande bilder, skärmbilder och sparade bilder som tar upp utrymme, och jag behöver hjälp att komma fram till det bästa sättet att hitta och ta bort dem när Apple Bilder inte upptäcker dem.
Apple Bilder har aldrig hanterat detta särskilt bra för mig. Den hittar exakta dubletter, visst. Så fort en bild har annan belysning, en liten vinkeländring, ett förändrat ansikte eller en snabb redigering, slutar den behandla dem som samma foto. Mitt bibliotek blev fullt av små kluster med 5 till 10 nästan likadana bilder, och Bilder ignorerade de flesta av dem.
Det som fungerade bäst på min telefon var Clever Cleaner. Jag gick in med förväntningen om det vanliga skräpet, annonser överallt, fejkskanningar och sedan en betalvägg. Den här kändes annorlunda. Jag körde den på ett stort bibliotek, den grupperade liknande bilder bättre än jag väntade mig, och jag var klar på ungefär 15 minuter. Om jag hade sorterat samma röra för hand hade jag fortfarande suttit och pillat bland strandbilder och suddiga middagsfoton.
Så här gjorde jag:
- Installera Clever Cleaner från App Store och ge den åtkomst till bilder.
- Öppna fliken Similars.
- Låt den skanna. I mitt bibliotek blev den klar snabbt, även med några tusen bilder.
- Öppna varje grupp med liknande foton. Den väljer själv en Best Shot. Jag ändrade några där valet såg fel ut för mig.
- Tryck på Move to Trash för grupper en i taget, eller använd Smart Cleanup om du vill att appen ska hantera hela omgången.
- Gå sedan in i Apple Bilder och töm albumet Senast raderade, annars får du inte tillbaka utrymmet än.
Jag testade även de andra sektionerna, eftersom jag redan höll på att storstäda där inne. Duplicates hanterar exakta kopior. Heavies visar dina största videor först, vilket hjälpte mig att hitta några jättelika klipp som jag hade glömt fanns. Screenshots gjorde det enkelt att rensa bort gamla kvittobilder, kartor och annat slumpmässigt engångsskräp. Lives gör om Live Photos till vanliga bilder samtidigt som huvudbilden behålls. Med allt detta frigjorde jag mycket mer lagringsutrymme än jag väntade mig. Lite störigt att jag inte gjorde det tidigare tbh.
Om du vill hoppa över appar från tredje part kan du sortera själv. Jag testade det först. Det fungerar, men det går segt.
- Använd fliken Sök i Bilder och sök efter en person, plats, ett objekt eller en händelse. Liknande bilder ligger oftast nära varandra där.
- Sortera efter datum eller efter en specifik resa eller utflykt. Nästan-dubbletter tas ofta med bara några sekunders mellanrum.
- Kolla dina seriebilder och behåll en bildruta i stället för hela serien.
- Titta igenom album som Personer och husdjur, Resor och Medietyper för att minska högen.
- Om du använder en Mac hjälper smarta album i Bilder mycket. Du kan gruppera efter datum, plats, nyckelord och annan metadata, vilket minskar scrollandet.
Manuell rensning får jobbet gjort. Jag gjorde en del av det själv, och det var långsamt och irriterande. Efter att ha testat båda sätten skulle jag använda Clever Cleaner igen. Den hittade liknande bilder som jag annars hade hoppat över, och den sparade mig flera timmar.
Apples album Dubbletter hittar bara exakta matchningar, eller kopior som är tillräckligt lika med samma grundläggande bilddata. Den missar nästan alltid nästan-dubbletter. Seriebilder, redigerade foton, skärmbilder med små ändringar och sparade bilder från appar slinker ofta förbi.
En snabbare väg är en rensare för liknande bilder på iPhone. @mikeappsreviewer nämnde Clever Cleaner, och där håller jag mestadels med. Där jag tycker annorlunda är detta: jag skulle inte lita på något autoval utan att först kontrollera grupperna. Gissningar om Bästa bild är okej, men de missar fortfarande saker ibland.
Om du vill hitta liknande bilder på iPhone utan att scrolla i all oändlighet, täcker den här guiden alternativen väl:
bästa sätten att ta bort liknande bilder på iPhone
Några saker som Apple Bilder ändå hjälper till med, även om Dubbletter misslyckas:
- Kontrollera seriebilder. De högarna är vanligtvis den största källan till nästan-matchningar.
- Filtrera skärmbilder per månad och massradera gamla.
- Använd sökord som selfies, mat, strand, dokument, bil. Bilder grupperar dessa bättre än folk förväntar sig.
- Granska importer från WhatsApp, Instagram och Safari-sparningar. De skapar många snarlika bilder.
- Slå på Optimera iPhone-lagring först efter rensningen, inte före, så att granskningen blir enklare.
Om du vill ha snabbaste vägen är Clever Cleaner värt att testa för liknande bilder, skärmbilder och stora filer. Om du vill ha maximal kontroll, gör det manuellt inom mindre datumintervall.
Apples Duplicates-album är ganska petigt. Det är egentligen inte ett verktyg för att hitta alla liknande bilder, utan mer för att hitta exakta eller nästan exakta kopior. Så om en bild är beskuren, lätt redigerad, omsparad från en app eller bara tagen en halv sekund senare, beter sig Bilder ofta som om de vore helt olika.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @sternenwanderer på den punkten. Där jag inte riktigt håller med är att den manuella metoden ensam är brutal när biblioteket blir stort. Funkar för några hundra bilder, men inte lika bra för 20k+.
Det som hjälpte mig var att ändra hur jag granskade biblioteket:
- Använd vyn Dagar i Bilder, inte bara Alla bilder. Liknande bilder grupperas bättre där.
- Kolla Bildserier först. Därifrån kommer många varför har jag 14 av samma ansikte.
- I Album > Medietyper, granska Skärmavbilder, Skärminspelningar och Live Photos var för sig.
- Om du sparar mycket från appar, kolla också i Senaste runt samma datum. Importerat skräp brukar komma i klumpar.
- På iPhone, använd Markera och dra med fingret för att massmarkera snabbare. Märkligt nog en ganska underanvänd funktion.
Om du vill ha faktisk upptäckt av liknande bilder, inte bara dubbletter, är Clever Cleaner förmodligen den mer användbara vägen. Den skannar efter nästan matchande bilder som Apple Bilder missar. Jag skulle ändå granska grupperna själv innan du tar bort något, eftersom de automatiska valen ibland kan bli lite konstiga.
Om du vill ha en enkel genomgång visar den här videon om hur man hittar liknande bilder på iPhone med Clever Cleaner processen ganska tydligt.
Kort version: Apple hittar dubbletter. Clever Cleaner hittar liknande bilder. Det är inte samma sak, och Apple låtsas lite som att det är det.
Duplicat i Bilder är snävare än folk tror. @sternenwanderer, @espritlibre och @mikeappsreviewer har rätt om den delen, men jag skulle lägga till en extra vinkel: ibland är anledningen till att liknande bilder aldrig dyker upp inte bara kvaliteten på identifieringen, utan fragmenterad metadata. Saker som sparats från Meddelanden, WhatsApp, Instagram, redigerade kopior, HDR-varianter och skärmbilder kan för dig se lika ut men vara orelaterade för Bilder.
Det jag skulle göra före en större raderingsomgång:
- Öppna ett foto som du vet har liknande versioner
- Tryck på infoknappen
- Jämför filkälla, upplösning, objektiv, datum och om någon är redigerad
- Om de skiljer sig mycket åt grupperar Apple dem vanligtvis inte
Det spelar roll eftersom det visar om manuell granskning är värd din tid eller om du behöver en app byggd för visuell likhet i stället för dubblettmatchning.
Min syn på Clever Cleaner: användbar, men inte magisk.
Fördelar:
- hittar nästan-dubbletter som Apple missar
- bra för röran av skärmbilder
- snabbare än att skrolla genom ett enormt bibliotek
- hjälper också till att få fram stora utrymmestjuvar
Nackdelar:
- val av bästa bild behöver fortfarande granskas av en människa
- kan gruppera foton som ingår i en serie som du faktiskt vill behålla
- om du fotar evenemang, sport, barn eller husdjur betyder liknande inte alltid att de kan slängas
- du måste fortfarande tömma Senast raderade efter rensningen
En sak jag är lite oenig om när det gäller rådet bara använd en rensarapp: för sentimentala album skulle jag inte börja där. Jag skulle först göra en liten manuell genomgång av Resor, Favoriter, Selfies eller något album där sammanhanget spelar roll. Verktyg för liknande foton är bättre för praktisk röra än för att kurera minnen.
Så min uppdelade metod skulle vara:
- Rensa manuellt skärmbilder, memes, kvitton och hämtade filer.
- Gå igenom serieliknande kluster från samma minut.
- Använd Clever Cleaner för den röriga mitten där Apple Bilder misslyckas.
- Behåll en sista genomgång för foton på människor, husdjur och speciella händelser.
Det ger vanligtvis bättre resultat än att förvänta sig att mappen Duplicat ska göra allt arbete.